Șoferii de TIR-uri nu vor mai putea sta mai mult de 4 săptămâni în camioane! În plus, perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului

Șoferii de TIR-uri nu vor mai putea sta mai mult de 4 săptămâni în camioane! În plus, perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului

Comisia de Transporturi din Parlamentul European a adoptat pachetul de mobilitate, adică reformarea majoră a transportului rutier. Reforma obligă camioanele să revină în țările de origine o dată la patru săptămâni.

În plus, șoferii trebuie să beneficieze de perioadă de odihnă în afara cabinei vehiculului, ceea ce dă bătăi de cap foarte mari companiilor de logistică din România. În total, în toată Europa sunt peste 800 de mii de șoferi profesioniști români.

Eurodeputații din Comisia pentru Transport și Turisim din Parlamentul European au aprobat luni, 8 iunie, acordul încheiat cu miniștrii pe transport ai Uniunii Europene cu privire la o reformare majoră a sectorului transportului rutier, mai exact, au fost adoptate trei propuneri de directivă privind îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor; reguli clare privind detașarea șoferilor și concurența loială și combaterea practicilor ilegale.

Potrivit comunicatului oficial al Legislativului European, normele revizuite pentru detașarea șoferilor, orele de odihnă ale șoferilor și aplicarea mai bună a normelor de cabotaj (adică transportul de mărfuri efectuat de transportatorii nerezidenți în mod temporar într-un stat membru gazdă) urmăresc să pună capăt denaturării concurenței în sectorul transportului rutier și oferă condiții mai bune de odihnă șoferilor.

”Pachetul de Mobilitate I” este susţinut de statele membre bogate, precum Franţa şi Olanda. Reforma ar obliga camioanele să revină în ţările de origine odată la patru săptămâni, iar şoferii trebuie să beneficieze de perioadă de odihnă în afara cabinei vehiculului.

Uniunea Europeană intenţiona să adopte în mod definitiv noile norme din Pachetul Mobilitate la o reuniune programată pentru data de 24 martie, dar pandemia de coronavirus a modificat agenda.

Condiții de muncă mai bune pentru șoferi

Textul agreat include, de asemenea, măsuri pentru a asigura condiții de odihnă mai bune pentru șoferi și pentru a le permite să petreacă mai mult timp acasă.

Companiile vor trebui să-și organizeze calendarele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru).

Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă această perioada de odihnă se petrece departe de casă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare pentru șoferi.

În cazuri excepționale, li se va permite șoferilor să depășească timpul pentru condus, în condiții foarte stricte, cu scopul de a ajunge acasă pentru odihna obligatorie de la finalul săptămânii, dacă aceștia se află foarte aproape de casă.

Concurență loială și combaterea practicilor ilegale

Acordul păstrează limitele existente în privința cabotajului (trei operațiuni în decursul a șapte zile), dar introduce înregistrarea trecerilor de frontiere prin tahografe, pentru combaterea fraudei.

 

Pentru a evita practicarea „cabotajului sistematic”, va exista, de asemenea, o „perioadă de așteptare” de patru zile înaintea unor noi operațiuni de cabotaj efectuate în aceeași țară, cu același vehicul.

Pentru combaterea utilizării companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă ar trebui să desfășoare o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Noile reguli impun camioanelor întoarcerea la centrul operațional al întreprinderilor la fiecare opt săptămâni.

Întrucât operatorii folosesc din ce în ce mai mult vehicule utilitare ușoare pentru a furniza servicii de transport transfrontalier, acești operatori (care folosesc vehicule ușoare, de peste 2,5 tone) ar trebui, de asemenea, să respecte normele UE pentru operatorii de transport și să echipeze mașinile cu tahografe.

Norme clare privind detașarea șoferilor

Normele la nivel european privind detașarea șoferilor vor oferi un cadru juridic clar pentru aplicarea regulilor de detașare în sectorul extrem de dinamic al transporturilor, pentru a preveni birocrația cauzată de abordări naționale diferite și pentru a asigura o remunerație echitabilă pentru șoferi.

Acordul prevede că regulile privind detașarea șoferilor urmează a fi aplicate cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu o încărcare sau descărcare suplimentară în fiecare direcție (sau niciuna la ieșire și două la întoarcere).

Confirmându-și decizia din ianuarie, Comisia pentru Transport și Turism a sprijinit în cea de-a doua lectură toate cele trei dosare sociale și de acces la piață. Recomandările raportorilor au fost adoptate fără modificări și au primit următoarele voturi:

30 de voturi pentru, 19 împotrivă și nicio abținere pentru propunerea de directivă: ”Reguli clare privind detașarea șoferilor”.

33 voturi pentru, 15 împotrivă și 1 abținere pentru propunerea de directivă: ”Timpul de odihnă al șoferilor”.

33 de voturi pentru, 16 împotrivă și nicio abținere pentru noi reguli pentru propunerea de directivă privind: ”Accesul pe piață și cabotaj”.

Un acord provizoriu a fost deja încheiat între președinția Consiliului și Parlamentul European în decembrie 2019. Comisia pentru Transporturi (TRAN)  a susținut prima dată acordul cu miniștrii UE la 21 ianuarie. Consiliul a adoptat reforma la 7 aprilie.

Ce urmează:

Pentru a intra în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de miniștrii UE și apoi de Parlamentul European în plen.

Plenul Parlamentului European va vota reforma în timpul sesiunii din  luna iulie. Noile reguli vor fi considerate adoptate dacă nu se votează niciun amendament cu majoritatea absolută în favoarea acestuia (adică cel puțin 353 de voturi).

Regulile privind detașările șoferilor se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației. Regulile privind timpul de odihnă, incluzând întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației. Regulile privind întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.

Un număr de opt state membre UE, printre care şi România, au cerut Comisiei Europene să sprijine firmele de transport rutier afectate de pandemia de coronavirus şi de asemenea să oprească lucrul la o reformă destinată să îmbunătăţească condiţiile de lucru ale şoferilor de camion, care în opinia celor opt state ar pune companiile vulnerabile într-o situaţie nefavorabilă, transmite Reuters.

Potrivit unei scrisori consultate de Reuters, miniştrii Transporturilor din Bulgaria, Ungaria, Lituania, Polonia, Cipru, Letonia, Malta şi România au apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să susţină companiile de transport la fel cum a luat măsuri pentru a veni în ajutorul companiilor aeriene cu probleme.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Restaurantele rămân închise până scade numărul de infestări Covid-19

astăzi, 15:54
186

Aproximativ 10.000 de restaurante din toată țara sunt în pericol să-și declare falimentul dacă în următoarea perioadă nu vor fi deschise, iar pierderile de până acum, din ace...

Cristina Bahrim, noul manager interimar la Spitalul de Pneumoftiziologie Botoșani

astăzi, 15:35
120

Spitalul de Pneumoftiziologie Botoșani are conducere nouă, după ce fostul manager, Daniel Buga, a demisionat din funcție.Este vorba de Cristina Bahrin, care a fost numit manager interimar la c...

Influensări, lideri providențiali, vindecători, izbăvitori și alte impresii de modele

astăzi, 15:28
40

de Cătălin Borangic, istoric:Când oamenii sunt liberi, invariabil tot ce fac este să se copieze unii pe alții. Psihologii mulțimilor știu asta și au vândut de mult informația c...