Înalta Curte de CasaÈ›ie È™i JustiÈ›ie a decis ca ”bătrâna” marjă de eroare tehnică a aparatelor radar aflate în dotarea PoliÈ›iei Rutiere să nu mai fie luată în calcul la stabilirea vitezei È™oferului contravenient.
Înregistrarea făcută de radar e singurul document valabil care nu mai poate fi astfel contestată apelând la calcule È™i interpretări legate de marjele de eroare în baza cărora radarele au fost omologate È™i calibrate. Decizia instanÈ›ei este pronunÈ›ată, dar încă nu este aplicabilă pentru că nu a fost publicată în Monitorul Oficial.
Până mai ieri, È™oferii È™tiau că pot ataca în instanță o amendă aplicată pentru depășirea limitei de viteză sau decizia poliÈ›istului rutier de a le fi suspendat permisul de conducere în baza constatării vitezei de rulare a autovehiculului cu ajutorul aparatelor radar. Aveau de partea lor un mic ajutor: acea marjă tehnică de eroare admisă de +/- 3 km/h la viteze de până la 100 km/h ÅŸi de +/- 3% din valoarea vitezei înregistrate în cazul vitezelor de peste 100 km/h în cazul radarelor aflate pe autoturisme staÅ£ionate. Dacă aparatul radar era montat pe o maÈ™ină aflată în miÈ™care din dotarea PoliÈ›iei Rutiere ”ajutorul” È™oferilor era de 4 km/h la viteze de până la 100 km/h ÅŸi de +/- 4% din valoarea vitezei înregistrate în cazul vitezelor de peste 100 km/h. Acum, toate aceste date tehnice sunt istorie.
Cu alte cuvinte, marja de eroare este admisă doar în procedura de omologare a aparatului, nu È™i atunci când înregistrările radarului sunt folosite pentru aplicarea sancÈ›iunilor la regimul rutier. În aceste condiÈ›ii, contestarea imaginilor este imposibilă în lipsa acelei marje tehnice de erorare desfiinÈ›ată de decizia a ÎCCJ.
În acest context, putem spune că, deÈ™i acest lucru e imposibil, toate aparatele radar ale PoliÈ›iei Rutiere sunt perfecte. Cât arată, cu atât a condus È™oferul. Doar Parlamentul poate îndrepta lucrurile prevăzând direct în lege acestă marjă de toleranță ca È™i în alte state europene. Ar putea să introducă această problemă a marjei de eroare în lege pentru că cum nu există. Era aplicată doar pornind de la faptul că marja de eroare a fost admisă la calibrarea È™i omologarea aparatelor”, ne-a explicat avocatul Mirce UrsuÈ›a.
Decizia ÎCCJ – despre care specialiÈ™tii spun că e contrară cu normele Europene -, e pronunÈ›ată, dar încă nu produce încă efecte pentru că nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul care face referire la excluderea marjei de eroare a aparatelor radar e în stadiul de redactare.
În ceea ce-i priveÈ™te pe agenÈ›ii rutieri, nimic nu se va schimba în modul lor de acÈ›iune. Ei vor folosi ca È™i până acum aceleaÈ™i radare în baza cărora vor redacta procesele verbale de constatare a încălcării regimului de viteză impus de lege.
Sursa: libertatea.ro
