Brexitul aduce noi reguli pentru È™oferii români. MaÈ™inile cu volan pe dreapta aduse din Marea Britanie NU vor mai putea fi omologate în România.
Regatul Unit nu mai face parte din Uniunea Europeană È™i deci certificatul emis acolo nu mai este valabil. MaÈ™inile cumpărate de la britanici vor primi certificat doar dacă volanul va fi mutat pe partea stângă. Asta implică costuri mari, care pot ajunge până la câteva mii de euro, informează Digi24.
Șoferii care au înmatricualt deja maÅŸinile aduse din Marea Britanie nu vor trebui să repete procedura. TotuÅŸi, dacă vor face modificări importante înscrise în cartea de identitatea a vehiculului, atunci, pentru a fi omologată maÅŸina, vor trebui să schimbe postul de conducere pe partea stângă.
Cât costă mutarea volanului pe partea stângă
MulÅ£i ÅŸoferi au preferat maÅŸinile din Marea Britanie datorită preÅ£ului mai scăzut. Economia pentru o astfel de achiziÅ£ie se poate pierde, însă, odată cu noile condiÅ£ii care trebuie îndeplinite. Schimbarea postului de conducere poate costa de la 500 la câteva mii de euro, în funcÅ£ie de modelul maÅŸinii.
Practic nu rămâne nimic la locul lui. OperaÈ›iunea poate presupune inclusiv scoaterea motorului, ca să fie suficient loc, È™tergatoarele se modifică complet, se învârt în sens opus, toată zona denumită „peretele de foc” se modifică definitiv.
„Toate modificările aduc un plus de siguranţă prin postul de conducere situat pe partea stângă, dar un plus de risc prin faptul că aceste modificări pot fi făcute necorespunzător. Să fie schimbate conducte de frână, NU prelungite, modificate, făcute ca instalaÈ›iile sanitare, e important ca È™i caseta de direcÈ›ie să fie amplasată corect, la locul ei”, arată Emil Gâtej, instructor auto.
Ce se întâmplă cu maÈ™inile cu volan pe dreapta aduse din Cipru È™i Malta
Până acum, 120.000 de maÅŸini cu volan pe dreapta au fost înmatriculate în România. Anual, între 150 ÅŸi 200 de ÅŸoferi care conduc astfel de vehicule fac accidente de circulaÅ£ie.
„Cel mai rău este la depășiri, pentru că nu poÈ›i, din partea dreaptă, să vezi ce vine din stânga. Astea-s bune în Anglia, dar la noi ar fi bine să circulăm aÈ™a cum se circulă”, spune un È™ofer.
„Cea mai grea situaÈ›ie este când avem în față noastră un camion, cu semiremorcă, cu spate mat, nu vedem aboslut nimic È™i atunci nu ai cum să ieÈ™i dacă viteza de deplasare a acestuia este redusă din varii motive - e foarte dificil, tendinÈ›a e să vrei să scapi, să ieÈ™i de acolo, ai senzaÈ›ia că ai o maÈ™ină, dar cea mai mare problemă este că nu vezi!”, explică instructorul auto Emil Gâtej.
Åžoferii care au maÅŸină de UK ÅŸi nu au apucat să o înmatriculeze în România au la dispoziÅ£ie 90 de zile pentru a intra în legalitate.
MaÈ™inile aduse din Malta sau Cipru, unde se circulă de asemenea pe partea stângă, vor putea fi omologate în continuare în România, fără a fi modificate, pentru că aceste două țări fac parte din Uniunea Europeană.
Sursa: Digi24
