Registrul Auto Român trage un semnal de alarmă cu privire la practica închirierii sistemelor de iluminare special pentru a obÈ›ine certificatul de autenticitate. Avertismentul se adresează mai ales È™oferilor care vor să înmatriculeze în România o maÈ™ină din Anglia, fără însă a cumpăra faruri destinate circulaÈ›iei pe partea dreaptă a carosabilului.
MulÈ›i È™oferi care vor să înmatriculeze în România o maÈ™ină cu volan pe dreapta încearcă să economisească oricât de mult se poate, dar la capitolele la care nu ar trebui – spre exemplu, în privinÈ›a farurilor.
Potrivit informaÈ›iilor oferite de Auto-bild, autoturismele destinate circulaÈ›iei pe partea stângă a carosabilului au farurile proiectate în aÈ™a fel încât să ilumineze uÈ™or înspre stânga, astfel încât să nu îi deranjeze pe È™oferii din sensul opus. În România, sistemul este orientat în direcÈ›ia opusă, înspre dreapta, din acelaÈ™i motiv. Astfel, farurile din dotarea maÈ™inilor din Anglia nu sunt acceptate de RAR, pentru că – folosite pe È™oselele din România – ar fi îndreptate înspre È™oferii de pe sensul opus.
Pentru a primi, totuÈ™i, certificatul de autenticitate în vederea înmatriculării, mulÈ›i români apelează la comercianÈ›i online care închiriază faruri omologate de RAR special pentru a trece inspecÈ›ia. După finalizarea procedurii, È™oferii înapoiază sistemele de iluminare È™i le montează la loc pe cele de Anglia.
Registrul Auto Român trage un semnal de alarmă cu privire la această practică, subliniind într-o postare pe Facebook riscurile la care se supun conducătorii respectivi. DeÈ™i soluÈ›ia funcÈ›ionează pe termen scurt, poate atrage consecinÈ›e drastice în viitorul apropiat.
„Am văzut È™i noi anunÈ›urile postate de cei care închiriază faruri pentru deÈ›inătorii de maÈ™ini neconforme cu standardele din România, aduse în special din Marea Britanie. Sau tobe de eÈ™apament mai puÈ›in zgomotoase. Cei care vă închiriază aceste elemente, pentru a primi undă verde la R.A.R., NU VÄ‚ SUNT PRIETENI ȘI NU VÄ‚ POT AJUTA DECÂT PE MOMENT!', scriu reprezentanÈ›ii RAR.
„Ulterior, dacă sunteÈ›i opriÈ›i în trafic la controalele organizate de Registrul Auto Român È™i PoliÈ›ia Rutieră, vă puteÈ›i pierde certificatul de înmatriculare al vehiculului È™i puteÈ›i primi amendă între 290 È™i 2.900 de lei.
Asta pentru că problemele la instalaÈ›ia electrică de iluminare È™i semnalizare sunt încadrate în categoria defectelor majore. Șoferului îi poate fi reÈ›inut certificatul de înmatriculare al vehiculului, iar amenda variază între 870 È™i 1.160 de lei.
În funcÈ›ie de gravitatea defectelor constatate la sistemul de evacuare, amenda poate fi între 290 È™i 2.900 de lei, dar se poate reÈ›ine È™i certificatul de înmatriculare al vehiculului'.
Odată descoperită problema È™i aplicată sancÈ›iunea, contravenienÈ›ii nu îÈ™i pot recupera certificatul de înmatriculare decât după ce îndeplinesc anumite cerinÈ›e: „AtenÈ›ie! Certificatul de înmatriculare poate fi redobândit doar după ce posesorul autovehiculului remediază problemele tehnice È™i se prezintă la Registrul Auto Român pentru o verificare specifică, menită să ateste remedierea deficienÈ›elor constatate în timpul controlului'.
În anul 2018 au fost verificate în trafic aproximativ 68.000 de vehicule. Dintre acestea, 31% aveau probleme cu instalaÈ›ia electrică de iluminare È™i semnalizare', mai precizează sursa citată.
OrdonanÈ›a de urgență nr. 195/2002 privind circulaÈ›ia pe drumurile publice prevede, la articolul 112 (1), că poliÈ›ia rutieră poate suspenda certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia dacă „vehiculul circulă cu defecÈ›iuni majore la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate'.
