În fiecare an, peste 60 de milioane de copii intră pe internet pentru prima dată. Odată cu ei, se înmulțesc și reclamele la jocuri, jucării și dulciuri, toate adaptate la o audiență receptivă, care încă nu înțelege diferența dintre fantezie și realitate.
Pentru majoritatea copiilor, independența digitală este atinsă la vârsta de zece ani. La zece ani, jumătate dintre copiii din Marea Britanie au propriul smartphone și mai mulți de atât au propria tabletă, scrie Newstopia.
Potrivit sursei citate, pentru industria de publicitate, aceasta este vârsta la care germineaza loialități de brand și tendințe de consum. Segmentul este atât de important încât investițiile în reclame adresate adolescenților, preadolescenților și copiilor depășesc cu mult ritmul de creștere al industriei generale. PwC prognozează un avans de 22% în perioada 2019-2021, comparativ cu doar 13% cât e estimarea de creștere pe întreaga piață a publicității digitale.
Cu jocuri pe telefon și vloggeri pe Youtube, internetul strecoară o mică variație în lanțul trofic al publicitații. Mesajele sunt croite pe fiecare audiență în parte, costurile sunt reduse, iar rezultatele, granulate până la cele mai mici detalii. Dacă în 2016, doar 15% din banii investiți în reclame adresate copiilor mergeau către online, consultanții PwC estimează că în 2021 ponderea va urca la 37%.
Publicitatea adresată copiilor nu e publicitate, ci manipulare
Un studiu al Asociației Americane de Psihologie (APA) arăta în 2004 că la vârste sub 7-8 ani copiii acceptă reclamele de la televizor ca fiind „adevărate, precise și imparțiale”. Pericolul este ca aceștia să dezvolte, de pildă, obiceiuri alimentare nesănătoase dacă sunt expuși repetat la reclame la dulciuri sau junk food.
Confuzia este și mai mare online. Majoritatea copiilor nu înțeleg cum funcționează motoarele de căutare și nu pot distinge între un mesaj editorial și unul publicitar. Un studiu Ofcom arată că trei sferturi dintre copiii cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani nu știu că primele rezultate ale unei căutări pe Google, marcate explicit ca fiind anunțuri publicitare, se află pe acele poziții exclusiv fiindcă sunt plătite, mai notează Newstopia.
Lipsa gândirii critice este cu atât mai ușor de exploatat cu cât internetul devine unul al autenticității jucate, al vloggerilor, influencerilor și al clipurilor cu unboxing-uri care estompează linia dintre informație și reclamă. Ambiguitatea le servește din plin companiilor de publicitate. În cazul produselor adresate copiilor, acestea direcționează în medie 15-25% din bugetul pentru Youtube către influenceri.
Rezultatul este că în Top 3 Cei mai bine plătiți vloggeri pe Youtube două poziții sunt ocupate de copii. Ryan Kaji, băiatul de opt ani care se află în fruntea clasamentului, a câștigat într-un singur an 26 de milioane de dolari pe Youtube. Succesul lui se datorează nu numai timpului pe care copiii îl petrec pe platformă, ci mai ales credibilității pe care o au vlogerii de acolo.
Ofcom arată că, atunci când vor să învețe să construiască sau să creeze ceva, majoritatea copiilor nu se îndreaptă către Google, cum fac de regulă adulții, ci intră direct pe Youtube.