Debutul anului școlar 2020-2021 este problematic nu doar din punctul de vedere al derulării cursurilor și al logisticii care trebuie adaptate și aplicate la nivelul fiecărei unități de învățământ, ci și din perpectiva măsurilor impuse în interiorul internatelor școlare existente. Normele impuse de Ministerul Sănătății au condus la reducerea numărului de locuri disponibile, cea mai drastică fiind în cazul căminului de la „Laurian”. Între timp, numeroși elevi din mediul rural se plâng că au rămas „pe drumuri”.
Din cauza comunicării tardive a unor reglementări, directorii unităților de învățământ care dețin un internat se văd nevoiți să își asume responsabilitatea pentru modul în care acesta va funcționa, luând în calcul și riscul apariției unor cazuri de infectare cu Covid-19 în interiorul clădirilor de cazare. Risc care, potrivit directorului Colegiului Național „A. T. Laurian” din Botoșani, poate băga în carantină întregul liceu.
Internatul Colegiului „Laurian” nu va funcționa la capacitate maximă, cel puțin în perioada proximă. Decizia a fost comunicată, pentru o parte dintre solicitanți, tardiv, ceea ce a revoltat o serie de părinți și elevi.
„Marți, unii elevi au aflat că nu vor mai fi cazați, deși au stat în internat și anul trecut. Foarte mulți părinți au sunat, au cerut explicații. Internatul nu mai merge pe un număr la fel de mare de elevi ca anul trecut, iar unii s-au arătat chiar revoltați că află târziu, ei bazându-se pe posibilitatea de a se caza copiii aici”, a spus o angajată din cadrul internatului.
Directorul Colegiului a explicat că situația a fost creată tocmai de anomalia generală a acestui an școlar, dar și de tărăgănarea cu care s-au comunicat anumite măsuri dispuse la nivel central, fapt ce a dus la modificări de plan de ultim moment.
„Nu este deloc un început de an școlar normal. Am aflat de la doamna pedagog că ar fi nemulțumiri privind cazările la internatul colegiului. Pentru cazare au fost depuse 180 de cereri, capacitatea internatului, în condiții normale fiind de 150 de locuri. În internatul colegiului, pe lângă elevii din Laurian, sunt cazați elevi de la Colegiul Economic, Liceul Dimitrie Negreanu, Liceul Sportiv, Liceul de Artă, etc. Unii elevi, care au fost cazați în internat în anul școlar trecut, au considerat că se respectă vechiul principiu, cel al continuității. Elevii au avut plătită o cartelă la cantină, în martie, înainte să fie trimiși acasă, când a fost declarată starea de urgență. Diferența de bani corespunzătoare zilelor rămase din luna martie a fost returnată doar celor din clasele terminale și celor care s-au prezentat la contabilitatea liceului, restul urmând să o primească la revenirea la școală. În acest moment, internatul colegiului nu poate funcționa la capacitate maximă. Actualele norme prevăd circuite speciale pentru accesul la grupurile sanitare, există grupuri comune pe palier care deservesc zece camere. În plus, pe lângă igienizarea spațiilor comune acum trebuie asigurată și igienizarea camerelor de către personalul de îngrijire”, a deplâns profesorul Mihaela Prăjinariu, directorul Colegiului „Laurian”.
Numărul de locuri disponibile în căminul colegiului s-a diminuat la 90, pentru ca indicațiile Ministerului Sănătății să poată fi urmate, pe cât posibil, „ca la carte”. Totuși, chiar dacă reducerea numerică a beneficiarilor înseamnă și micșorarea venitului unității, monitorizarea este una mai îndeaproape. Directorul spune că ar putea suplimenta locurile în funcție de evoluția situației și acuratețea cu care elevii se conformează normelor.
„Deocamdată, avem un singur îngrijitor pentru tot internatul și nu putem asigura curațenia în 30 camere, holuri și grupuri sanitare. Elevii trebuie grupați în funcție de școala de proveniență și de orarul școlii. Noi nu știm încă dacă elevii cazați de la alte școli sunt în perioada de cursuri online sau trebuie să fie prezenți la școală. Am preferat să îi cazăm în condiții de siguranță, din acest motiv au fost primiți în internat aproximativ 90 de elevi de la licee diferite. Dacă măsurile impuse se vor relaxa, dacă comportamentul lor va fi responsabil, probabil vom putea caza și alți elevi”, a relatat Mihaela Prăjinariu, directorul Colegiului.
Profesorul a precizat că un internat reprezintă o mare responsabiliate având în vedere multitudinea de factori care sunt înglobați în funcționarea sa, în parametrii reglementărilor sanitare impuse de Ministerul Sănătății. Colac peste pupăză, pe lângă multitudinea de circumstanțe pe care conducerea unei unități de învățământ trebuie să le ia în calcul înainte de a stabili o regulă de derulare a unui serviciu, modalitatea contradictorie în care se comunică și se decid normele vin să descurajeze.
„În momentul de față ne vin tot felul de informații privind derularea cursurilor. Noi încercăm să preluăm regulile impuse și să le aplicăm cât mai coerent posibil, atât cât ne permite legislația, pe măsură ce le aflăm și noi. Nu am cum să anticipez cum se vor comporta acești copii în colectivitate. Ca măsură de precauție, pentru siguranța lor, ni s-a recomandat un flux mai mic de elevi, să îi putem monitoriza mai îndeaproape. Dacă regulile vor fi respectate de toți și vom putea angaja personal, vom relaxa măsurile în următoarele săptămâni și vom putea caza mai mulți elevi”, a mai spus Mihaela Prăjinariu.
Pe de altă parte, ceva mai relaxată în acest sens este conducerea Colegiului Național „Mihai Eminescu”, care a stabilit că internatul va funcționa aproape la capacitate maximă.
„În principiu, toți au fost cazați. S-a mai diminuat, nu simțitor, dar în mare parte a fost vorba despre reorganizare. La noi a venit DSP, a verificat și a spus că este foarte bine și putem caza șase elevi într-o cameră, eu inițial mă pregătisem pentru patru, dar a spus că este bine și așa vom funcționa an de an. Este asigurată distanța, internatul arată foarte bine, noi am finalizat anul acesta ultimul etaj, unde este absolut totul nou. Deci nu am probleme în acest sens. Cazăm în continuare elevi de alte licee, prioritate au cei de la „Eminescu”, apoi cei de la „Antipa”, pentru că domină ca număr. Din copiii care au fost cazați în anii precedenți, de la „Asachi”, acolo avem ce e drept un număr mai mic. Elevii sunt selectați, grupați pe unități de învățământ. Singura problemă este că ar mai trebui angajați în personal nedidactic”, a rezumat Cristina Chiriac, directorul Colegiului Național „Mihai Eminescu”.
În acest timp, numeroși liceeni se plâng că „au rămas pe drumuri”, fiind nevoiți să facă naveta sau să găsească gazde provizorii în municipiul Botoșani.
„Nu am avut loc la internat, iar eu asta am aflat abia vineri. Până vineri, nu am putut căuta o chirie sau o gazdă, din cauză că trebuia să plătesc un avans, iar în cazul în care internatul mă accepta, eu pierdeam banii respectivi. Și am așteptat, dar acum am rămas în drum. Mai rău este că pe site-uri sunt mai mult anunțuri cum că se caută, nu că se primește. Azi a început școala, dar eu nu am unde să stau deocamdată”, a punctat un elev în clasa a IX-a, la Liceul „Dimitrie Negreanu”.
Direcția de Sănătate Publică (DSP), a căror echipe a verificat situația în teren privind respectarea regulilor în internat, a recunoscut că a existat o cerere mai mare pentru cazări în cămine, dar și că s-au redus numeric, mai mult sau mai puțin, din toate capacitățile de găzduire.
„Au fost foarte multe cereri în acest an la internate, pentru că elevii nu prea au mai găsit gazde. Internatele au fost controlate, nu mi s-au adus la cunoștință nereguli sau probleme, dar știu că, acolo unde suprafața camerei nu a permis distanțarea de minimum un metru între paturi, s-a recurs la eliminarea unui loc sau chiar două. Aici depinde de camere, nu sunt toate la fel. Noi cumva am fost ceva mai permisivi, să venim într-un fel în ajutorul elevilor, dar sunt reguli și trebuie respectate”, a spus medicul Monica Adăscăliței, directorul DSP Botoșani.
Protocolul Ministerului Sănătății pentru internatele școlare:
1. Înainte de redeschiderea căminului, se va efectua curățenia și dezinfecția aprofundată a tuturor spațiilor comune și de cazare;
2. Va fi organizată zilnic curățenia și dezinfecția spațiilor colective;
3. Vor fi stabilite modalitățile de ocupare a căminului în funcție de numărul de elevi cazați;
4. Camerele vor fi repartizate în funcție de efectivele de elevi, cu respectarea distanțării fizice de cel puțin 1 m între paturi.
5. Vor fi atribuite camere individuale sau, dacă acest lucru nu este posibil, camerele vor fi ocupate de elevi din aceeași grupă pentru a limita amestecarea elevilor din grupe diferite;
6. Va fi asigurată o echipare optimă a grupurilor sanitare, în special cu săpun lichid; dacă este cazul, vor fi furnizate elevilor soluții lichide pe bază de alcool în cantități suficiente;
7. Vor fi limitate deplasările în cadrul căminului și vor fi evitate aglomerările;
8. Portul măștii este obligatoriu în spațiile comune;
9. Elevii vor fi instruiți în permanență cu privire la respectarea măsurilor de protecție individuală;
10. Spațiile comune vor fi curățate, dezinfectate și aerisite în mod regulat;
11. Se va evita utilizarea de covoare / mochete;
12. Elevilor care sunt cazați în cămin li se va recomanda să păstreze curățenia, să dezinfecteze și să aeriseasca în mod regulat camerele;
13. Va fi organizat accesul prin rotație în spațiile comune (săli de baie, săli de mese sau săli destinate utilizării comune), astfel încât să fie posibilă dezinfectarea adaptată înainte și după fiecare utilizare;
14. Elevilor li se va recomanda să evite pe cât posibil spațiile comune, iar activitățile să se desfășoare în camera proprie;
15. Personalul care se ocupă de supraveghere va fi instruit cu privire la regulile specifice de funcționare a căminului în perioada respectivă;
16. În situația apariției unui caz suspect sau confirmat cu SARS-Cov2 se va activa protocolul de izolare și se va anunța Direcția de Sănătate Publică sau se va apela serviciul de urgență 112.
Urmat de două reguli mai puțin practicabile în privința organizării funcționării grupurilor sanitare:
1. Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare și în curtea școlii, cu scopul respectării distanțării fizice;
2. Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea și întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar).