Începând cu anul 1994, Ziua Internaţională a Educaţiei este celebrată în întreaga lume, anual, pentru a aminti importanţa rolului educaţiei pentru o societate sănătoasă.
În acest context, în luna octombrie, penitenciarele sărbătoresc Ziua Naţională a Educaţiei în Penitenciare, subliniind astfel importanţa funcţiei educative a instituţiilor de detenţie şi esenţa intervenţiei recuperative, organizate şi derulate cu persoanele care execută sancţiuni privative de libertate.
Astăzi, 14 octombrie, la sediul Penitenciarului Botoșani au avut loc o serie de activități destinate persoanelor aflate în custodia unității, care au vizat sensibilizarea, încurajarea, dezvoltarea şi stimularea atitudinii pozitive faţă de activităţile educative:
Începând cu ora 13.00, voluntarii Asociației “Fight for freedom” au adresat celor 60 de deținuți prezenți o invitație la lectură. Prin colaborarea directă cu specialiștii din cadrul unității, voluntarii asociației își propun să determine un număr cât mai mare de cititori să descopere bogăția cărților, redescoperirea lecturii contribuind astfel la dezvoltarea personală a acestora, a reintegrării sociale și oferirea unei perspective în perioada postexecutorie. Printre voluntarii asociației se află și foste persoane condamnate, care au regăsit puterea unui nou început, motivele și motivația necesară menținerii în libertate.
În această idee, cei care au fost sprijiniți de Asociația “Fight for freedom” au fost prezenți astăzi pentru a împărtăși din experiența vieții și celor care urmează să părăsească instituția penitenciară și care au posibilitatea să își reconstruiască destinul.
Mărturiile vii ale celor prezenți pot constitui un punct de referință pentru cei care astăzi se află cu un pas mai aproape de liberare, conferindu-le certitudinea că stigmatul social de „fost deținut” poate fi combătut prin efort susținut, încredere și stăruință în muncă. Acest lucru este confirmat de cei care, în prezent, au reușit să găsească un echilibru în ceea ce privește stabilitatea familială și a locului de muncă.