Campanie electorală cu zeci de mii de lei investiți pe Facebook. Politicieni din Botoșani deveniți promoteri

Campanie electorală cu zeci de mii de lei investiți pe Facebook. Politicieni din Botoșani deveniți promoteri

O bună parte din elita politică din Botoșani optează pentru a fi promoteri pe Facebook, investind sume de bani, uneori chiar însemnate, în funcție de interese, pentru captarea artificială a unei audiențe numeroase în spațiul public. Întrucât 2020 este an electoral, actanții politici aleg să își construiască strategiile de campanie online în special prin intermediul Facebook, rețea de socializare devenită, la nivel mondial, principalul canal de informare a maselor. Cireșele botoșănene de pe tort sunt deputatul Marius Budăi, pentru care partidul a investit peste 46.000 de lei în reclame, și Cosmin Andrei, din același partid, care a scos din propriul buzunar peste 6.000 de lei pentru a plăti sponsorizări.

În luna iunie, s-a configurat o tentă de expansiune a numărului de politicieni care își promovează postările de pe pagini, precum și o explozie a numărului de reclame, comparativ cu metodele clasice de afirmare în social media și cu cifrele înregistrate până în această lună.

Totodată, se poate constata că, la Botoșani, tabăra social-democrată a deprins mai pronunțat sponsorizarea pe Facebook în vederea croirii campaniei de convingere, spre deosebire de liberali, care par să nu găsească neapărat un beneficiu concret în atragerea artificială a bazinului de votanți.

Cosmin Andrei, viceprimar al municipiului Botoșani și candidat al PSD la Primărie, a investit până în prezent nu mai puțin de 6.099 de lei pentru a-și promova postările pe Facebook. Numai în ultimele șapte zile, acesta a plătit rețelei de socializare suma de 1059 de lei, bani care s-au dus pe sponsorizarea a șase postări.

Cea mai costisitoare este o actualizare în care deplânge situația tramvaielor și modul în care starea acestora afectează siguranța din trafic, cu intenția de discreditare a liberalilor, cunoscut fiind faptul că SC Eltrans SA este administrată de către Victor Ivănescu, membru PNL. Pentru postarea respectivă, edilul a cheltuit în jur de 550 de lei, bani care i-au adus-o artificial în atenția unei public estimat între 50.000 și 100.000 de conturi de Facebook localizate în Botoșani. Pentru celelalte cinci postări din ultima săptămână, viceprimarul a virat în medie câte 100 de lei per status.


 

Tot în luna iunie, au mai rulat alte patru reclame, care au solicitat în medie 100 de lei per postare. Cele mai recente sponsorizări plătite de către Cosmin Andrei, în afara celor din luna iunie, au fost create în luna februarie, fiind șase la număr, invers cronologic urmând câte una în luna ianuarie a acestui an și în lunile august, iulie și aprilie ale anului 2019.

Cătălin Flutur, actual primar al municipiului Botoșani și candidat al PNL pentru aceeași funcție, a investit 896 de lei în sponsorizări pe Facebook, dintre care circa o treime sunt investiți în ultimele șapte zile (mai exact, 289 de lei).

În ultima săptămână, și-a promovat artificial trei postări, pentru două dintre ele plătind câte o sumă între 100 și 199 de lei. Este vorba, mai întâi, despre un atac asupra Nova Apaserv, condusă de către social-democrați, mai ales prin președintele Albert Tănasă, respectiv asupra Consiliului Județean, unde atât liderul, Costică Macaleți, cât și vicepreședinții, Dorin Birta și Constantin Toma, sunt membri PSD. Apoi, cealaltă postare face referire la reavoința membrilor PSD din Consiliul Local. Cea de a treia postare a necesitat sub 100 de lei, iar impactul cumulat estimat al celor trei este undeva la 100.000 de conturi de Facebook. Tot în luna iunie, primarul a mai plătit o reclamă, tot de tip whataboutistă, însă cu o sumă care nu depășește 200 de lei.

Flutur a mai promovat cu ajutorul Facebook două postări în luna martie, două în luna februarie și una în luna aprilie 2019.

Viceprimarul social-democrat Marian Murariu nu a investit niciun ban pentru ca Facebook să îi promoveze vreo postare. Acesta nu a fost delegat oficial candidat al PSD pentru vreo funcție, deși își dorește încă un mandat de viceprimar sau măcar de consilier local.

Lucian Borfotină, actual primar al comunei Cristești și candidatul ALDE la Primăria municipiului Botoșani, și-a promovat o singură postare pe Facebook, respectiv cea în care prezenta concluziile trase în urma deplasării în cartierul Tulbureni, din 23 iunie, care va mai rula încă trei zile. Suma plătită și impactul sunt însă ascunse, de această dată, ținând cont că Facebook nu menționează transparența paginii, estimându-se totuși o investiție de circa 300 de lei.

Marcel Gheorghiță, candidatul USR pentru Primăria municipiului Botoșani, nu și-a creat pagină de Facebook.

Mihaela Stoiciuc-Vasilică, antreprenorul susținut de Pro România pentru aceeași funcție, a investit până în prezent 198 de lei, pentru promovarea a cinci postări, dintre care două au fost publicate în luna iunie, iar trei au apărut în mai. Pentru fiecare versiune de promovare a plătit în jur de 40 de lei, accedând o audiență (atrasă artificial) de aproximativ 40.000 de conturi diferite.

Actualul președinte al Consiliului Județean (CJ), social-democratul Costică Macaleți, care își depusese și candidatura internă pentru aceeași funcție, nu și-a promovat nicio postare pe Facebook. În aceeași situație se află și cei doi vicepreședinți actuali, membri ai aceluiași partid: Dorin Birta și Constantin Toma.

Lucian Trufin, senator PSD și candidat neoficial pentru șefia CJ, a început tot în această săptămână să își promoveze postările, însă nu investește sume considerabile. În total, acesta a plătit 100 de lei pentru două sponsorizări, una dintre ele făcând referire la proiectul „Țara de sus”, căruia i-a fost fondator, iar cealaltă la un alt program de finanțare integrată, din fonduri europene, cea din urmă rulând și în prezent. Până acum, din cele două reclame a obținut o audiență de circa 20.000 de conturi de Facebook. De menționat este că plata a fost efectuată de către Gabriel Prisneac.

Costel Șoptică, senator, candidatul PNL la CJ Botoșani, liderul organizației județene liberale, a investit în sponsorizări 223 de lei, pentru patru reclame, dintre care una a rulat pentru o postare din luna mai, iar alte trei pentru postări din luna aprilie, adresându-se, în total, unui public de circa 15.000 de conturi de Facebook. În ultima săptămână, acesta nu a investit niciun leu pentru imaginea de pe rețeaua de socializare.

Andrei Drancă, liderul USR Botoșani și candidat la CJ, nu are pagină de Facebook.

Bogdan Dăscălescu, candidatul ALDE la șefia CJ Botoșani, nu a promovat nicio postare pe Facebook.

Marius Budăi, deputat PSD care optează să păstreze o candidatură la nivel central, fost ministru al Muncii, reprezintă cireașa de pe tortul sponsorizărilor plătite de către sau pentru politicienii botoșăneni. Nu mai puțin de 46.039 de lei a virat PSD în numele parlamentarului către Facebook, iar în ultima săptămână a plătit, în medie, peste 1000 de lei pe zi, mai exact 7.413 de lei.

Postările fostului ministru al Muncii nu sunt promovate cu precădere în rândul botoșănenilor, nici în mod care să acopere geologic toate zonele țării, ci în rândul celorlalți moldoveni, în special în Iași, Galați și Suceava, care cumulează peste 40% din audiența deputatului. Procentele fluctuează defalcat, de la postare la postare, însă în majoritatea versiunilor de sponsorizare conturile de Facebook create în Botoșani ocupă 3% din interes.


 

Zece postări și 48 de versiuni de promovare a acestora au rulat numai în luna iunie. Pentru o singură postare, în care critica actualul ministru al Muncii și aborda problema recalculării pensiilor, s-au utilizat șase reclame, care au rulat până pe 25 iunie, în valoare de peste 4.200 de lei și cu un impact cumulat de circa 450.000 de conturi de Facebook. Iar acesta este un exemplu ales drept medie, existând postări cu trei versiuni de promovare sau chiar cu zece.

În luna mai, au fost promovate șase postări, dintre care două au câte două versiuni de reclamă. Mai există și două reclame create în luna aprilie, dintre care una, reprezentând un atac la adresa fostului premier Cîțu, actual ministru al Finanțelor, a avut instaurate cinci versiuni de promovare.

Marius Budăi este, la ora actuală, singurul politician din Botoșani pentru care partidul a plătit reclamele, iar nu promoterul însuși.

Costel Lupașcu, deputat PSD, a cheltuit 589 de lei pentru ca postările sale să ajungă la peste 70.000 de conturi de Facebook. În ultima săptămână, acesta a investit circa 100 de lei, pentru șapte postări. În luna mai, a sponsorizat doar o postare, idem și în luna aprilie. În mai, deputatul a promovat șapte postări.

Răzvan Rotaru, deputat PSD, nu a apelat la serviciile de promovare oferite de Facebook. În aceeași situație este și deputatul Tamara Ciofu, din același partid.

Cristian Achiței, deputat PNL susținut pentru o funcție de vicepreședinte al CJ, a cheltuit 1682 de lei pe sponsorizări, însă nu a mai virat niciun leu pe această speță în ultimele șapte zile. Din totalul de șapte postări promovate, șase au fost create în luna mai, iar una în luna aprilie.

Mihaela Huncă, deputat și lider al organizației județene Pro România din Botoșani, nu deține pagină de Facebook.

Doina Federovici, senator și lider al PSD Botoșani, a cheltuit 505 lei pe sponsorizări, dar 0 în ultimele șapte zile. Banii au mers către două versiuni de reclamă pentru o singură postare, creată în luna septembrie a anului trecut.

De ce reclame pe Facebook

În România, numărul conturilor de Facebook a crescut cu 15,6% în 2017 față de anul precedent, atingând un număr de aproximativ 9,6 milioane de utilizatori. Obiectivele publicității se pot clasifica după scop: acela de a informa, de a convinge sau de a reaminti. Confruntate cu un mediu în continua dezvoltare și cu o concurență tot mai puternică, persoanele publice și întreprinderile și-au diversificat și multiplicat formele de realizare a publicității. Publicitatea de convingere devine tot mai importantă pe masură ce concurența se intensifică.

Managementul reputației, ca sub-ramură a influenței online, implică, deseori, o echipă cu profil predominant, tehnic, care să asigure proeminența unui mesaj în mediul digital. Expunerea masivă și repetată la un mesaj șchiop este mai eficientă, în managementul reputației, decât un mesaj construit cu măiestrie, dar mai puțin popular. Aceasta este explicația pentru care apar uneltele de sponsorizare în Facebook, în vederea conturării unui halou pozitiv promoterului.

O sponsorizare ține cont de o serie de algoritmi care fac posibilă vizibilitatea crescută a unei postări fără ca factorul de relevanță să constituie o condiție sine qua non pentru asta. Astfel, ideile și influența politică se propagă într-un anumit sector de vârstă, în funcție de anumite setări geografice, de sexele și de preferințele conturilor-bazin, de educație etc., iar prețul diferă în funcție de exactitatea cu care se targetează versiunea de promovare și postarea. Astfel, publicitatea electorală prin asemenea instrumente devine costisitoare, însă eficientă.

Paradoxal însă, costurile pentru campanii de menținere, reabilitare sau edificare a reputației online le înlocuiesc sau chiar sunt inferioare celor care ar reveni găleților și șepcilor inscripționate cu sigla partidului, care sunt oricum „demodate” în mentalul colectiv.

Alegerile locale au fost programate pentru data de 27 septembrie a acestui an. Alegerile parlamentare se preconizează că vor avea loc în luna decembrie.

 

Spune-ne opinia ta