Prin activităţile de prevenire desfăşurate se urmăreşte creșterea gradului de informare și conștientizare a publicului, având în vedere faptul că Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Aceştia folosesc metode ingenioase și promisiuni în scopul de obține bani, date personale, de a pirata conturi, de a iniția plăți ilicite în numele adevăraţilor beneficiari sau informații financiare valoroase de la persoanele identificate ca fiind vulnerabile în mediul on-line. Acțiunile şi tacticile de tip social engineering continuă să se dezvolte, devenind motorul principal al criminalității pe internet, iar phishing-ul este cea mai frecventă formă.
În acest context, iniţiatorii campaniei aduc la cunoştinţa cetăţenilor cele mai des întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate:
Frauda ”Mesaj de la șef” - CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plați, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.
Fraude cu facturi - Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
Phishing/Smishing/Vishing: autorii apelează telefonic ori trimit mesaje text (tip SMS) ori un e-mail, prin care induc în eroare în scopul divulgării datelor personale, financiare ori de securitate.
Website-uri bancare contrafăcute - Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce link-ul este accesat, prin metode diverse, se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.
Iubire prefacută - Romance scam: Autorii pretind că sunt îndragostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă. Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.
Furtul de date personale - Personal data theft: Autorii colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Informaţiile astfel obţinute pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru accesarea conturilor bancare, pentru a contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele victimei.
Fraude cu investiții și cumpărături online - Investment and online shopping scams: Autorii oferă oportunitați ”speciale” de investiții cu profituri rapide sau prezintă oferte ce par a fi foarte avantajoase în mediul online.
Beneficiarii interesaţi de măsurile suplimentare pe care le pot lua pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale pot accesa pagina web dedicată https://europol.europa.eu/report-a-crime/report-cybercrime-online
În cazul în care vă confruntati cu astfel de situaţii sau aveti suspiciuni cu privire la săvârşirea unei infracţiuni în mediul on-line, apelaţi la numărul unic de urgenţă 112 sau sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie!