O vorbă românească spune că veșnicia s-a născut la sat și mult adevăr este în ea! Misiunea Școlii Gimnaziale nr. 1 din Adășeni are în vedere ca fiecare elev să beneficieze de șansa dezvoltării sale pentru a fi pregătit pentru o treaptă superioară în educație, școala satisfăcând nevoia fiecărui elev de a se simți competent, de a se adapta la schimbările permanente ale societății. Deși în ultimii 8 ani școlari nu s-a înregistrat niciun abandon școlar, școala se confruntă cu o problemă majoră, și anume rata de absolvire scăzută.
O bună parte din elevi țin pasul cu ceea ce le cere programa școlară, o altă parte din ei pierd permanent în ceea ce privește acumularea în cunoaștere. Unii elevi pierd ritmul începând cu clasele primare, iar până în clasa a VIII-a diferențele se accentuează. În anul școlar 2020-2021 clasa a VIII-a avea un număr de 15 elevi. 14 elevi au participat la Evaluarea Națională, însă doar 4 elevi au avut media de absolvire peste 6,00.
Pentru a se obţine rezultate cât mai bune sunt necesare anumite schimbări și strategii de predare în funcţie de stilul individual de învăţare al elevului şi folosirea materialului didactic adecvat. Școala dispune de un laborator de informatică care nu este dotat suficient. Numărul de calculatoare raportat la numărul de elevi din școală și performanța scăzută a acestora conduce la desfășurarea necorespunzătoare a orelor de T.I.C.
Din acest motiv, la nivelul unității de învățământ din Adășeni este implementat un proiect prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), pe o durată de trei ani de zile. În acest timp, elevii vor desfășura activități pedagogice și de sprijin, de tip școală după școală și activități de dezvoltare a unui climat pozitiv și incluziv în clase și în școală, vor primi masă caldă și activități extrașcolare.
Codul preliminar de înregistrare este PNRAS-2022-TEMP-2035, iar codul final de înregistrare este F-PNRAS-1-2022-1058, având drept titlu „Educația este șansa ta”. Grupul țintă principal este format din 45 de elevi de gimnaziu și alte grupuri țintă, cum ar fi cadre didactice și părinți.
Beneficiari direcți sunt de asemenea 40 de părinți implicați în activități de educație parentală. Aceștia au următoarele caracteristici:
- 20 au doar studii gimnaziale
- sunt șomeri
Beneficiarii direcți - cadrele didactice și personal auxiliar, profesori, care au insuficiente competente digitale și pentru utilizarea metodelor nonformale, interactive, moderne în procesele de predare și învățare
Beneficiarii indirecți ai proiectului vor fi ceilalți elevi ai școlii noastre, cadrele didactice ale unității școlare, părinții elevilor implicați în proiect, membrii comunității locale, partenerii educaționali. Comunitatea va fi cea care va beneficia de rezultatele proiectului, prin copii bine pregătiți,, comportamente îmbunătățite.
Valoarea proiectului este de 449.710, 00 lei.
De asemenea, identificarea timpurie a nevoilor copiilor din comunități defavorizate implică găsirea soluției în vederea dezvoltării unui instrument educațional de prevenire, protecție și reintegrare, cu o structură complexă, de abordare a actului educativ, ce se poate desfășoară în spațiul comunității educaționale, asigurând activități integrative, accesibile în special copiilor din categoriile sociale defavorizate, să se elaboreze un curriculum specific activităților de remediere școlară și să se promoveze egalitatea de șanse.
Obiectivele proiectului :
O1: Îmbunătățirea situației la învățătură și a promovabilității prin participarea unui număr de 43 elevi la un program de educație remedială și la activități extracurriculare.
O2: Creșterea ratei de participare la evaluarea națională cu 5% în următorii 3 ani
O3: Creșterea ponderii mediilor peste 6,00 și a procentului de promovare la examenul de EN pentru cel puțin 7 elevi anual.
O4: Prevenirea riscului de abandon școlar prin integrarea în mediul favorabil învățării a elevilor aparținând grupurilor vulnerabile, prin participarea acestora până în anul 2025 la programe extrașcolare menite să le crească motivația pentru învățare.
O5: Consolidarea relației elevi - părinți - școală prin implicarea până în anul 2025 a cel puțin 30% dintre părinții din grupul-țintă în activități de informare
Pentru buna desfășurare a activităților didactice vom achiziționa o serie de echipamente și software care să ajute la interactivitatea procesului didactic. Astfel, vom achiziționa dispozitive special concepute pentru procesul educațional, Chromebook. Aceste dispozitive sunt foarte ușor de folosit pentru că rulează sistemul de operare Chrome, similar programului de navigare pe Internet Chrome, cu care atât profesorii, cât și elevii sunt familiarizați.
Aceste Chromebook-uri vor putea fi încărcate cu ajutorul stației mobile, și vor putea fi mutate de la o clasă la alta, în funcție de profesorul care vrea să le utilizeze. Ecranul touch interactiv va putea înlocui cu succes clasica tablă de sticlă pe care scriem cu cretă și ne va da posibilitatea să accesăm diferite aplicații educaționale interactive. Ecranul va fi montat pe un suport mobil, iar acest lucru va permite să fie mutat de la o clasă la alta. În clasă vom montat un router WiFi. Imprimanta WiFi va fi una de ultimă generație, laser, care ne va permite să o reîncărcăm, iar acest lucru va aduce economie pe durata de exploatare.
Camera pentru documente va permite partajarea cu ușurință pe tabla interactiva a oricărui conținut letric. Deci vom putea folosi materialele educaționale pe care le avem pe suport de hârtie. Totodată, vom putea surprinde diferite activități didactice pe care le realizăm la catedră. Abonamentul de asistență tehnică este indispensabil pentru că vom avea nevoie de sprijinul unor specialiști pentru integrarea dispozitivelor și softurilor în procesul de predare-învățare. Cu ajutorul acestui sprijin ne vom putea concentra pe activitățile didactice, nu pe mentenanța întregului sistem.
Rezultatele așteptate ca urmare a implementării activităților asupra beneficiarilor direcți și indirecți sunt:
- 15 elevi participanți la program de pregătire suplimentară;
- 15 elevi beneficiari de consiliere și orientare profesională;
- 15 elevi informați cu privire la viața de familie, stil de viață sănătos;
- 3 excursii cu elevi și cadre didactice;
- 30 de elevi cu rezultate școlare îmbunătățite;
- Rata de promovare a Evaluării Naționale cu media de cel puțin 6,00 cu peste 5%.
Impactul:
- Impactul asupra elevilor grupului țintă – creșterea stimei de sine și a motivației pentru învățare, îmbunătățirea rezultatelor școlare curente, promovarea examenului de Evaluare Națională;
- Impactul asupra profesorilor – îmbunătățirea competențelor pedagogice, dezvoltare profesională;
- Impactul asupra părinților – implicarea într-o mai mare măsură a părinților în relația cu școala, cât și în relația emoțională cu proprii copii și o creștere a nivelului de educație în familie;
- Impactul asupra comunității – implicarea comunității în pregătirea elevilor din grupul țintă pentru integrarea cu succes în câmpul muncii și conștientizarea rolului pe care îl are asupra educației elevilor.
„Omul fără învățătură este ca pământul fără ploaie!” (proverb)
(Comunicat de presă)