Noul statut al elevului: de la intrări comune cu profesorii până la ore mai puține și ghiozdane mai ușoare. Ce spun experții in Educație

Asociațiile de elevi au depus la Ministerul Educației un proiect de Statut în care cer mai multe drepturi.

Noul statut al elevului: de la intrări comune cu profesorii până la ore mai puține și ghiozdane mai ușoare. Ce spun experții in Educație

Copiii se plâng, printre altele, de faptul că au foarte multe ore la școală, li se dau foarte multe teme pentru acasă, nu mai au timp să se odihnească sau să se relaxeze. De asemenea, solicită și desfiinţarea intrărilor separate pentru elevi şi profesori în imobilele în care funcţionează unităţi de învăţământ, considerând că între elevi şi personalul unităţii de învăţământ nu poate exista niciun fel de discriminare.

Elevii cer ca greutatea ghiozdanelor să nu depășească 10% din greutatea copilului, iar temele, cumulat, să nu ocupe mai mult de o oră din timpul elevului de clasa primară, respectiv două ore, pentru elevul din gimnaziu sau liceu. În același timp, aceștia își doresc ca ora de Religie să fie prima sau ultima în orar, dar și ca profesorii să justifice notele elevilor de la lucrările scrise, în termen de 15 zile de la comunicare, la solicitarea copilului sau părintelui.

Nu în ultimul rând, se solicită ca elevii de gimnaziu să stea cel mult 5 ore pe zi de școală, iar cei de liceu 6 ore și intrări comune pentru ei și profesori.

„În unele unități de învățământ există sancțiuni în regulamentul de ordine interioară, dacă elevii folosesc intrarea profesorilor. Sancțiuni care sunt în mod clar reglementate ilegal”, a explicat Bianca Ivan, actualul președinte al Consiliului Național al Elevilor.

Toate aceste solicitări se regăsesc în proiectul de Statut al elevului depus la registratura Ministerului Educației.

Intrările în școli, o problemă artificială

Plecăm de la o manifestare de pseudo ipocrizie din partea ambelor părți. Este limpede că societatea noastră este una conservatoare, una în care transformările și schimbările se produc extrem de greu și care dor foarte mult. Are o inerție colosală societatea noastră, cu atât mai mult sistemul educațional. În termeni de analiză tranzacțională, ceea ce se întâmplă aici este un exemplu foarte relevant de transformare, modificare, a unor relații de tip părinte copil către un tip de relații de tip mai mult adult –adult, așa cum stau lucrurile acum, cu intrări separate și segregate, asta e mai degrabă o formă cu un fond slab, nu acolo stă respectul elevilor față de profesori. În același timp, în momentul de față este nevoie de discuții pe această temă care să nuanțeze ceea ce Daniel David nuanța în Psihologia poporului Român, noțiunea de emancipare. Există clar o țintă a societății de emancipare, de schimbare, de transformare, a unor cutume vechi în altceva”, spune expertul în educație Marian Staș legat de cererea elevilor de a avea intrări în școli comune cu profesorii, potrivit Adevărul.

De altfel, specialistul consideră că școala românească are alte probleme.

„Cred că problemele sunt altele într-o școală, de exemplu planurile cadru. Oamenii nu știu sau nu vor să știe despre ce este vorba în propoziția adevărată a școlii și atunci toată lumea se uită la efecte, în loc să se uite la cauze. Școala merge prost, dintr-o inadecvare comunistă structurală a planurilor cadru și a modelului curricular, care este depășit de timp, este construit ortodox și sindicalist”, precizează el.

Punctul de vedere al expertului este susținut și de președintele Federației Părinților din România, Iulian Cristache, care consideră că pe această temă a izbucnit un scandal artificial, referindu-se la recenta dezbatere din spațiul public, provocată de o profesoară care a susținut că nu este de acord ca școlile să aibă intrări comune pentru elevi și profesori.

„Este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite”, semnala Claudia Osiceanu, profesoară de română la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București.

„Meseria copiilor este să învețe”

Mircea Bertea este de părere că până la urmă „meseria copiilor, jobul lor e să învețe, să meargă la școală. Sigur, e de discutat aici despre ce ar trebui să însemne școala, pentru că prin planurile de învățământ s-au stabilit niște limite privind numărul maxim de ore, care ar merge la 30- 31 pentru gimnaziu și până la 32-33 la liceu, ceea ce înseamnă în general șase ore pe zi, maxim. Dacă facem o comparație cu ce se întâmplă în Vest, e mult ca număr de ore repartizate în intervalul orar 8-14, dar altfel, adică pentru noi, e ceva normal. În străinătate, în Europa în general, programul este de la 9 la 17, cu pauza de masă la prânz”.

Proiectul de act normativ a fost redactat în urma unor consultări și dezbateri care au adunat în ultimele săptămâni peste 1.100 de elevi și reprezentanți ai acestora din toate județele țării, în cadrul unui proces coordonat de Salvați Copiii România.

Statutul elevului 2.0

Reprezentanţi ai elevilor din România, în colaborare cu Organizaţia Salvaţi Copiii, au realizat un proiect de Statut al elevului pe care l-au depus la Ministerul Educaţiei. Documentul prevede ca elevii să beneficieze de „timp pentru odihnă”, iar 7 săptămâni consecutive de cursuri să fie urmate de două săptămâni de vacanţă. Ei mai cer asigurarea accesului la internet wireless în şcoli, să primească tablete sau laptopuri, dreptul la propria ţinută vestimentară şi desfiinţarea intrărilor separate pentru elevi şi profesori în imobilele în care funcţionează unităţi de învăţământ, considerând că „între elevi şi personalul unităţii de învăţământ nu poate exista niciun fel de discriminare”.

De asemenea, elevii mai cer ca activitatea de scriere să nu se desfășoare la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră; orele de desen, mai ales de desen tehnic, să se efectueze în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural; evaluările planificate să nu se poată stabili în două zile școlare consecutive și nici două evaluări în aceeași zi, iar orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Două comune din Botoșani rămân fără apă 48 de ore!

astăzi, 13:29
66

Din cauza unei avarii produsă în zona localității Cucuteni, pe conducta de distribuție apă Dn 500 mm, Nova Apaserv Botoșani a oprit sistemul de alimentare cu apă astăzi, 21 mai 2024, &ic...

Cosmin Andrei a anunțat că va continua construcția de locuințe și programele de reabilitare termică a blocurilor

astăzi, 13:02
27

Primarul Municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a anunțat că va continua și în mandatul următor programele de investiții pentru construcția de locuințe noi și pentru anveloparea termică...

Șapte ani de la plecarea scrimerului botoșănean care a participat la două ediții ale Jocurilor Olimpice!

astăzi, 12:52
52

Fost campion național, medaliat la Campionatul Mondial cu echipa României, Dan Găureanu a participat la două ediții ale Jocurilor Olimpice.În ultima parte a vieții a activat ca an...