Guvernul a încercat să modifice legislația transporturilor pentru a permite elevilor să ajungă la școală doar pe baza prezentării carnetului de note, dar PSD a blocat transportul gratuit al elevilor.
Curtea Constituţională a României a admis sesizarea PSD asupra proiectului pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane, pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea.
Aproape jumătate de milion de elevi fac naveta în fiecare zi să ajungă la şcoală. Printre ei, elevii din județul Botoșani, care sunt considerați de un raport al Băncii Mondiale ca fiind cei mai năpăstuiți elevi din România. Situația “este cumplită” în județul Botoșani, care are cel mai ridicat nivel de inaccesibilitate la transport la nivel național, precizează raportul.
CCR a admis sesizarea venită din partea PSD “pentru că nu sunt îndeplinite cele patru condiţii stabilite prin decizii ale forului constituţional pentru utilizarea asumării răspunderii şi s-a avut în vedere că erau legi în Parlament, pe acest subiect, în faza de finalizare”.
În sesizarea PSD se arată că proiectul de aprobare a OUG 51/2019 se află în dezbaterea comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaţilor.
Acest proiect propune eliminarea transportului rutier judeţean de călători din sfera serviciilor publice, situaţie în care acesta se va desfăşura în regim comercial, cu respectarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.
Prin proiectul de act normativ pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea se propune abrogarea prevederilor din OUG nr. 51/2019, astfel încât transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean să intre în sfera serviciilor publice, scrie Agerpres.
Alături de PSD s-a aliniat și Consiliul Național al Elevilor (CNE). “Problema transportului elevilor va rămâne nerezolvată până când serviciile de transport nu vor redeveni servicii publice, în caz contrar, operatorii de transport nu vor mai avea nicio obligație să transporte elevi și să ofere reduceri pentru aceștia – fenomen asupra căruia Inspecția de Stat pentru Controlul Rutier (ISCTR) închide ochii cu bună știință. În 2018, de pildă, ISCTR a oferit amenzi pentru nerespectarea legislației în vigoare pentru doar doi operatori de transport în toată țara“, spune Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Cum disputa dintre “suporterii” trecerii serviciilor de transport în sfera serviciilor publice și cei care susțin transportul în regim comercial, este abia la început, este clar că propunerea ca transportul elevilor la școală gratuit, doar pe baza prezentării carnetului de note, rămâne un vis.