„În 2011 a fost introdusă la clasa a IV-a evaluarea transdisciplinară, dar reamintesc că în articolul 74 al variantei inițiale a Legii [Legea educației nr.1/2011 cunoscută ca Legea Miclea-Funeriu – N.Red.] era propusă ca inclusiv Evaluarea la intrarea în liceu să fie transdisciplinară. Evaluarea a fost gândită după următoarea logică: tot ceea ce este important trebuie învățat și evaluat. Prin urmare, Evaluarea era stabilită la articolul 74 din Legea 1/2011 la Limba română, limbă străină, competențe digitale, competențe civice și competențe interdisciplinare, prin științe. Era chiar scrisă în lege materia de examen: Științe.
Teoria pe care și-o fac copiii cu privire la învățare este determinată de evaluare. Dacă noi evaluăm numai Română și Matematică, atunci nicio altă competență nu va fi considerată importantă de elevi. Și atunci s-a mers pe logica asta la evaluare. Era deja din 2011 scrisă legea aceasta, din păcate nu a fost acceptată, a fost printre primele articole boicotate din legea intrată în vigoare și anulate de Guvernul Ponta. Acum, după 13 ani, lumea începe să revină. Este de bun augur, dar nu cred că este masă critică pentru așa ceva.
Pentru a fi aplicată acea evaluare cu elemente transdisciplinare, ar trebui rezolvată următoarea problemă:
întâi trebuie conceput un curriculum transdisciplinar, asta înseamnă că el trebuie să fie o combinație de Științe, separat Fizică, Biologie, Chimie, Matematică și subiecte care se predau transdisciplinar. Nu cred că trebuie să începem direct transdisciplinar, ci printr-o hibridare de disciplinar și transdisciplinar. De exemplu, dacă învățăm la Fizică despre lentile și optică, dacă învățăm la Chimie despre substanțe chimice și la Biologie despre părțile componente ale unui organ, putem să predăm apoi transdisciplinar ochiul, pentru că în ochi integrezi elementele de optică de la Fizică, elementele de chimic și biologic. Deci soluția pe care o văd este o predare hibridă, disciplinară și transdisciplinară pe anumite teme. Îi înveți pe copii atât să dobândească o anumită disciplină, cât și să facă o sinteză în manieră transdisciplinară.
Soluția pentru a aduce o evaluare cu elemente transdisciplinare la final de gimnaziu este în 3 pași:
înseamnă schimbarea legii actuale, schimbarea curriculumului și eu văd curriculum hibrid, o combinație a predării disciplinare cu elemente transdisciplinare pe anumite teme, iar pasul trei: formarea profesorilor. Pentru că dacă nu ai formarea profesorilor, nu poți să reglezi predarea doar din curriculum”, precizează Mircea Miclea.
Mai multe, pe edupedu.ro.