Legile educației au ajuns în Parlament: Apar schimbări la admiterea la liceu, la bacalaureat și la studiile doctorale

Actuala lege a educației se va modifica substanțial, urmând să fie aduse schimbări, printre altele, în privința examenului de bacalaureat și a duratei studiilor universitare de doctorat, după cum apare în două proiecte de lege adoptate deja de Guvern și care au ajuns recent, pentru dezbatere și vot, la Parlament.

Proiectele au apărut, inițial, în vara lui 2022, dar, în urma observațiilor primite de Ministerul Educației din spațiul public, s-a decis modificarea și repunerea lor în dezbatere publică, relatează AvocatNet.ro.

În primul rând, potrivit celor două proiecte aflate în dezbaterea deputaților, actuala lege ce reglementează învățământul, Legea 1/2011 a educației naționale, va fi înlocuită de două legi, respectiv una pentru învățământul preuniversitar și una pentru cel universitar.

Inițial, proiectele celor două legi au fost puse în consultare publică în vara anului trecut și, la jumătatea lunii iulie 2022, s-au aflat chiar și pe masa Guvernului, pentru prima lectură. Totuși, pentru că multe voci au susținut că o parte dintre propunerile conținute de proiecte sunt problematice, s-a decis repunerea proiectelor în dezbatere publică, într-o formă modificată pe alocuri față de variantele din vara lui 2022.

Proiectul legii învățământului preuniversitar

O primă modificare propusă pentru învățământul preuniversitar este apariția unor noi evaluări obligatorii. Astfel, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii vor susține, în mod obligatoriu, evaluări scrise la materiile “limbă și comunicare” și “matematică și științe”.

Apare portofoliul personal educațional, ce va conține toate notele, diplomele sau certificatele obținute de un elev și care va fi folosit la monitorizarea evoluției acestuia. Portofoliul educațional va fi obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mijlocie în anul școlar 2024 - 2025.

Liceele vor putea organiza concursuri de admitere în clasa a IX-a, cu condiția ca locurile ocupate astfel să nu depășească 60% din numărul total de locuri. Examenul de admitere la liceu nu va fi o alternativă la evaluarea națională, aceasta fiind obligatorie. Concret, proiectul actual stabilește că, după absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie.

Asta înseamnă că, dacă decid asta, pe lângă susținerea evaluării naționale, elevii care vor dori să intre la un anumit liceu vor putea susține și un examen acolo. Însă vor putea participa la concursul de admitere doar elevii care au obținut cel puțin nota 5 la fiecare probă a evaluării naționale.

În varianta inițială a proiectului se vorbea despre un examen de admitere la colegii, adică la liceele ce au avut, de-a lungul anilor, rezultate bune în educație, dar în noua versiune se vorbește doar despre admiterea la liceu.

Pe de altă parte, și-n cazul examenului de bacalaureat vor apărea schimbări. Astfel, va apărea bacalaureatul tehnologic și se va introduce o probă ce va viza competențele de bază. De pildă, pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă va viza evaluarea competențelor de bază la matematică/ fizică/ chimie/ biologie, în timp ce pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă va avea scopul evaluării competențelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie sau filosofie.

În fine, meditarea elevilor de la propria clasă va reprezenta abatere disciplinară, iar profesorul va putea fi sancționat inclusiv prin desfacerea contractului de muncă.

Proiectul legii învățământului superior

În ceea ce privește învățământul superior, proiectul de lege dedicat prevede că universitățile vor trebui să asigure un minim de 50% din locurile de practică necesare, dintre care cel puţin 75% în afara instituțiilor de învățământ superior.

De asemenea, va crește durata studiilor universitare de doctorat de la trei ani, cât e acum, la patru ani. Totodată se reglementează și posibilitatea reducerii perioadei de studii cu un an, la solicitarea doctorandului, cu avizul conducătorului de doctorat și cu aprobarea senatului universitar.

Viitoarea lege stabilește că un conducător de doctorat va putea îndruma simultan opt studenți-doctoranzi. Prin excepție, vor putea fi îndrumați până la maximum 12 studenți-doctoranzi/ conducător, dar numai cu aprobarea senatului universitar și nu pentru mai mult de 20% din conducătorii de doctorat dintr-o școală doctorală.

Nu în ultimul rând, studentul-doctorand va putea desfăşura activităţi didactice remunerate, în limita normei de asistent universitar.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Botoșănenii vor plăti mai mult pentru biletele de tren: Vezi noile tarife!

Monday, 2 December 2024

CFR Călători va opera zilnic, în medie, 1.100 de trenuri din decembrie 2024 și până în decembrie 2025. Potrivit informaţiilor transmise de către Autoritatea pentru Reformă ...

AJOFM Botoșani: Sute de joburi pentru calificați cu studii medii, vezi LISTA completă!

Monday, 2 December 2024

Pe nivel de studii și calificare, acestea sunt repartizate astfel: pentru candidații cu studii superioare – 29, iar pentru cei cu studii medii – 421. Pentru 369  locuri de muncă se...

Primul tur al alegerilor prezidențiale, VALIDAT de Curtea Constituțională!

Monday, 2 December 2024

Primul tur al alegerilor prezidențiale a fost validat, iar turul al doilea va fi între Călin Georgescu și Elena Lasconi, în 8 decembrie, a decis luni seară Curtea Constituțională, ca...