Reintroducerea examenului de admitere la liceu, în plus față de distribuirea elevilor în baza rezultatelor de la evaluarea națională, și schimbarea modului în care se va susține examenul de bacalaureat sunt doar câteva dintre schimbările ce vor apărea, în următoarea perioadă, la legislația educației, potrivit unui proiect de lege repus recent în dezbatere publică de autorități, după ce varianta inițială a acestuia, apărută în 2022, a fost modificată.
Liceele, nu colegiile naționale, așa cum era în prima versiune a proiectului de lege repus în dezbatere publică la Ministerul Educației, vor putea organiza concurs de admitere în clasa a IX-a a învățământului liceal, scrie AvocatNet.ro.
Forma modificată a viitoarei legi prevede că, după absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, care este obligatorie. Ca regulă generală, în baza rezultatelor de la evaluarea națională, absolvenții clasei a VIII-a vor fi repartizați la licee, așa cum se întâmplă și în prezent.
Însă, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, liceele vor putea organiza concurs de admitere în clasa a IX-a (doar pentru anumite specializări sau pentru toate specializările).
Suplimentar, minimum 10% dintre locuri vor fi ocupate fără concurs, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/ sau cerinţe educaţionale speciale și de către elevi de etnie romă.
Apoi, locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform regulilor de mai sus vor fi atribuite pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate de elevi, prin repartiție computerizată.
Data la care se va desfăsura concursul de admitere în clasa a IX-a va fi stabilită și anunțată de Ministerul Educației la începutul fiecărui an școlar, iar regulile concursului și criteriile de admitere vor trebui stabilite, prin hotărâre, de către consiliul de administrație al fiecărui liceu în parte.
Concursul de admitere va avea două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vor trebui să vizeze discipline aferente profilului sau specializării.
Admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura după noile reguli începând cu generația de elevi care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.
Examenul de bacalaureat
Proiectul luat în discuție aduce, pe lângă noutățile legate de examenul de admitere în clasa a IX-a, și schimbări ce vizează examenul de bacalaureat. În primul rând, potrivit acestuia, apare bacalaureatul tehnologic și se introduce o probă ce vizează competențele de bază.
Astfel, absolvenții învățământului liceal vor primi diploma de absolvire, foaia matricolă și, după caz, certificat de calificare profesională de nivel 3 sau 4, parte a portofoliului educațional, care atestă finalizarea studiilor liceale și care conferă dreptul de acces, în condițiile legii, în învățământul postliceal sau pe piața muncii.
Pe de altă parte, absolvenții învățământului liceal care vor susține și promova examenul național de bacalaureat vor primi diplomă de bacalaureat, care le dă dreptul de acces în învățământul superior.
Când vine vorba despre noua probă privind evaluarea competențelor de bază, pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă va viza evaluarea cunoștințelor la matematică/ fizică/ chimie/ biologie, în timp ce pentru profilul real, filiera teoretică, proba scrisă va avea scopul evaluării competențelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie sau filosofie.
Pe lângă proba privind competențele de bază, examenul de bacalaureat va mai avea și o probă orală de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română (sau maternă, după caz), probă scrisă la Limba și literatura română sau maternă, două probe de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și două probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării, pe baza standardelor naționale de evaluare.