PreÅŸedintele Autorităţii NaÅ£ionale pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor, Mihai Culeafă, a anunÅ£at că în ultima săptămână au fost controlaÅ£i 37 de furnizori de energie electrică ÅŸi gaze, constatându-se faptul că doi operatori au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preÅ£urilor.
Precizările au fost făcute după ce purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru, a anunÅ£at că premierul Nicolae Ciucă a solicitat autorităţilor competente să verifice situaÅ£ia facturilor.
„Astăzi, în cadrul ÅŸedinÅ£ei de Guvern, prim-ministrul Nicolae Ciucă a solicitat autorităţilor cu competenÅ£e în domeniu să verifice situaÅ£ia facturilor sesizate ca fiind neconforme cu plafoanele stabilite de către Guvern”, a declarat Cărbunaru, la o conferinţă de presă la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.
Mihai Culeafă a precizat că în urma reclamaÅ£iilor primite din partea consumatorilor ÅŸi a sesizării publice făcute de către ministrul Energiei, Virgil Popescu, pe data de 6 ianuarie au început controale la toÅ£i operatorii economici furnizori de energie electrică ÅŸi gaze.
„Până în momentul de faţă au fost controlaÅ£i 37 de operatori economici, cu unul sau mai multe puncte de lucru în toată Å£ara, unde au fost depistate câteva neconcordanÅ£e în ceea ce priveÅŸte legea 259 de compensare ÅŸi plafonare a preÅ£urilor. AÅŸ vrea să dau două exemple relevante în acest sens: doi mari operatori economici au emis facturi pe luna noiembrie fără a aplica plafonarea sau compensarea preÅ£urilor, menÅ£ionând faptul că au întârziat normele de aplicare a legii. De asemenea, au calculat noile preÅ£uri pornind de la valoarea lor fără TVA. În acest caz s-a propus încetarea de practici comerciale incorecte. Controalele vor continua în perioada următoare ÅŸi se vor intensifica în toată Å£ara, la absolut toÅ£i operatorii economici furnizori de energie electrică ÅŸi gaze”, a spus Culeafă, potrivit Digi24.
În ceea ce priveÅŸte sancÅ£iunile aplicate furnizorilor care încalcă legea, Culeafă a declarat că acestea pot consta în avertismente sau amenzi în valoare de până la 50.000 de lei. Măsurile complementare vizează refacerea facturilor.
Culeafă a explicat paÅŸii de urmat în cazul în care consumatorii primesc o factură neconformă. El a subliniat că beneficiarii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, pentru „a soluÅ£iona pe cale amiabilă” litigiul.
„Acolo unde nu există înÅ£elegere, consumatorul de poate adresa ANPC ÅŸi va primi un răspuns cu celeritate. De asemenea, vom verifica punerea în aplicare a legii de plafonare ÅŸi compensare. Urmărim în primul rând clauzele contractuale ÅŸi respectarea normelor legale de către operatorii economici”, a menÅ£ionat el.
