Acțiuni în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor. Curs de instruire cu participare din partea APC Botoșani

Acțiuni în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor. Curs de instruire cu participare din partea APC Botoșani

În perioada 28 februarie - 6 martie 2023 doi reprezentanți ai Asociației pentru Consumatori Botoșani (APC) din Botoșani, dl. Radu Căjvăneanu și d-na prof. Carmen Silvia Ciobanu au participat la un curs de instruire privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Collective Redress), curs care s-a desfășurat online.

Organizatorul cursului este Consumer PRO. Formator este ec. Irina Chirițoiu, trainer național, asistent, av. Elena Moise si co-facilitator, jurist Mihai Titichi.

Consumer PRO este o inițiativă a Comisiei Europene în cadrul Programului european pentru protecția consumatorilor și este pusă în aplicare de BEUC - Organizația Europeană a Consumatorilor împreună cu doamna Irina Chirițoiu, trainer național. Scopul său este de a consolida capacitatea organizațiilor europene de consumatori și a altor actori care lucrează în domeniul politicii de protecție a consumatorilor.

Agenda cursului:

•             28 februarie 2023 - Introducere în programul Consumer PRO și în Directiva privind acțiunile în reprezentare (RAD) și obiectivele acesteia

•             1 martie 2023 – Desemnarea ONG ca entitate calificată

•             3 martie 2023 - Finanțarea acțiunilor colective

•             6 martie 2023 - Formarea și gestionarea unui grup de consumatori

Acțiuni colective este un termen generic care se referă la toate tipurile de mecanisme procedurale care permit grupurilor de persoane să acționeze în mod colectiv pentru a solicita încetarea unei practici ilegale și/sau pentru a solicita măsuri reparatorii, inclusiv despăgubiri, pentru prejudiciul suferit în mod colectiv. Mai sunt numite "Acțiuni în reprezentare", "acțiuni de grup", "acțiuni colective" etc.

Directiva (UE) 2020/1828 ("Directiva privind acțiunile în reprezentare" sau "RAD") utilizează termenul "acțiune în reprezentare" pentru tipul de acțiuni colective în despăgubire pe care directiva le impune pentru a fi disponibile în toate statele membre ale UE. 

Începând cu anii 1990-2000, multe state membre au adoptat mecanisme de recurs colectiv la nivel național.

Acțiunile în reprezentare nu se limitează la legislația generală privind protecția consumatorilor,  ci pot fi inițiate pentru încălcări ale normelor într-o gamă largă de sectoare, inclusiv, de exemplu, servicii financiare, protecția datelor, călătorii și turism, energie sau telecomunicații, în măsura în care sunt în joc drepturile consumatorilor. În consecință, nu contează dacă consumatorii sunt denumiți "călători", "utilizatori", "investitori individuali", "clienți de retail", "persoane vizate" sau altele.

În temeiul Directivei privind acțiunile în reprezentare, pot fi introduse acțiuni atât pentru măsuri în încetare, cât și/sau pentru  măsuri reparatorii, atât la nivel național cât și transfrontaliere.

      Se pot solicita măsuri în încetare, indiferent dacă consumatorii individuali suferă sau nu pierderi sau daune reale. Nu contează dacă comerciantul a săvârșit practica în mod intenționat sau din neglijență. Măsura în încetare poate, de exemplu, să impună comercianților să elimine clauzele abuzive, să furnizeze informațiile lipsă sau să facă publică decizia instanței judecătorești sau a entității administrative. Consumatorii individuali afectați de practica făcând obiectul măsurii în încetare rămân liberi să introducă acțiuni individuale în despăgubire.

      Măsurile reparatorii pot fi solicitate sub formă de compensații, reparații, înlocuiri, reduceri de preț, rambursarea prețului plătit sau rezilierea contractului, după caz și astfel cum sunt disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, în funcție de circumstanțele fiecărui caz.

 Cine poate iniția acțiuni colective? Modelul european este bazat pe entități reprezentative în Uniunea Europeană numite și entități calificate. În temeiul Directivei privind acțiunile de reprezentare, "entitate calificată" înseamnă orice organizație sau organism public care reprezintă interesele consumatorilor care a fost desemnat de un stat membru ca fiind calificat să introducă acțiuni de reprezentare în conformitate cu prezenta directivă.

-        Introducerea în practica judiciară din România a acțiunilor colective va putea reprezenta o șansă unică de a recupera decalajul uriaș în domeniu al țării noastre față de alte state europene.Acest decalaj este, după opinia unor profesioniști europeni  ai organizațiilor de consumatori, de peste 50 de ani, a spus în cadrul reuniunii Radu Căjvăneanu, vicepreședinte executiv al APC Botoșani. Există diferențe semnificative între multe alte state din Europa și România în ceea ce privește accesul la justiție al consumatorilor și succesul acțiunilor colective.  Acțiuni colective de succes, care au condus la despăgubiri de zeci și sute de milioane de euro pentru consumatori, au fost câștigate în state precum: Franța, Belgia, Germania, Spania, Portugalia, Norvegia, Italia și altele, începând chiar din anul 2000. Se poate și în România să avem acțiuni colective de succes, să stopăm  multitudinea de practici ilegale ale comercianților și să obținem despăgubiri în nenumăratele situații în care consumatorii români sunt acum victime sigure. Cu condiția să nu irosim șansa care ni se oferă și să facem o lege bună în favoarea consumatorilor și nu a tergiversărilor birocratice sau chiar a intereselor comercianților. Proiectul de lege  aflat în proiect pe saitul ANPC România https://anpc.ro/galerie/file/proiecte_acte/2022/180422.pdf este susceptibil de numeroase îmbunătățiri, în special în ceea ce privește accesul consumatorilor la despăgubiri și finanțarea acțiunilor declanșate de entitățile reprezentative - organizațiile de consumatori. Dacă România nu va face o lege bună ne vom alege cu un nou punct bifat formal în aplicarea directivei iar practicile comerciale ilegale care vor fi  restrânse prin acțiuni în justiție din întreaga Europă se vor revărsa în România înrăutățind și mai mult situația consumatorilor.

În final a fost propusă alcătuirea unui grup de lucru al profesioniștilor prezenți la reuniune (lideri ai organizațiilor de consumatori, economiști, juriști, avocați) pentru a contribui adoptarea unei legi echilibrate și funcționale, în armonie cu legislația din alte țări europene care sprijină  și apără eficient interesele consumatorilor.





(Comunicat de presă)

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Tânăr din Dorohoi, reținut de polițiști după ce l-a lovit grav pe un bărbat de 72 de ani!

Marţi, 18 Iunie 2024
118

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi – Biroul de Investigații Criminale au emis vineri, 14 iunie 2024, ordonanță de reținere pentru 24 de ore pe numele unui tânăr de...

Ministrul Sănătăţii recomandă asistenţilor medicali şi medicilor frecventarea cursurilor de comunicare

Marţi, 18 Iunie 2024
109

Ministrul Sănătăţii Alexandru Rafila consideră că asistenţii medicali şi chiar medicii ar putea să urmeze cursuri de comunicare necesare în interacţiunea cu pacienţii şi aparţinăto...

Anchetă într-o comună din Botoșani după moartea în condiții suspecte a unui copil de 7 ani!

Marţi, 18 Iunie 2024
932

Odată ajuns acasă, după câteva ore, copilul a avut o serie de convulsii și a murit. Polițiștii au deschis un dosar penal in rem, pentru ucidere din culpă, și așteaptă rezultatele necro...