Seceta din ultimii doi ani a dat mari bătăi de cap agricultorilor, iar efectele se vor vedea la cumpărături, când vom scoate mai mulÈ›i bani pentru legume È™i fructe. Fermierii È™i analiÈ™tii economici avertizează că anul 2021 va fi unul crunt, atât pentru producătorii agricoli, cât È™i pentru consumatorii finali. Pandemia a pus capac, iar programele naÈ›ionale pentru suportul agriculturii sunt singurele pârghii pe care le mai au.
Romulus Oprea, preÈ™edintele FederaÈ›iei NaÈ›ionale a Cartofului din România, a spus în nenumărate rânduri, că 60-70% din cantitatea de cartofi de pe piață este din import.
Acest lucru este un dezastru pe fermieri care cheltuie aproximativ 70 de bani pentru a produce un kilogram de cartofi, dar nu are loc pe piaÈ›a românească, după luni de muncă, din cauza concurenÈ›ei neloiale.
Producătorii se văd nevoiÈ›i să vândă cu 45-50 kilogramul de cartof, sub nivelul costului de producÈ›ie, iar la raft preÈ›ul ajunge 2-2,5 lei/kilogram.
Adrian Oros, ministrul agriculturii, a transmis că producătorii agricoli vor continua să primească sprijin pentru culturile de cartof. Acesta se primeÈ™te, însă, doar pentru cartoful de sămânță, iar în România sunt cultivate cu cartofi 174 000 de ha.
Fructele și legumele se scumpesc cu 20%
Pandemia a generat creÈ™terea vânzărilor de alimente È™i, implicit, preÈ›uri mai mari.PreÈ›ul fructelor È™i al legumelor va creÈ™te până la finalul anului cu aproape 20% spun analiÈ™tii economici, ceea ce pentru români va însemna aproape doi lei în plus la kilogram.
De asemenea, fenomenele meteo extreme au afectat masiv È™i culturile de porumb, floarea soarelui, urmând ca preÈ›urile să explodeze È™i pentru aceste produse. Seceta a distrus È™i culturile de mazăre, ceapă, usturoi, fructe. Producătorii de legume È™i fructe în seră primesc subvenÈ›ii mai mici, sprijinul cumulat de la stat poate ajunge până la 6200 de euro/ha.
Cele mai mari nemulÈ›umiri ale producătorilor agricoli este faptul că statul nu reuÈ™eÈ™te să implementeze o metodă de stabilire a preÈ›urilor în mod corect, fără să fie nevoiÈ›i să concureze cu hypermarketurile care vând fructe È™i legume din import.