Rețeaua de alimentare cu apă din județul Botoșani se află în avansată stare de degradare, iar numărul avariilor pe conducte va crește iminent. Conducerea companiei Nova Apaserv a redepus proiectul de modernizare a infrastructurii, după doi ani de la întocmirea studiilor de fezabilitate necesare, însă implementarea acestuia este problematică și presupune timp îndelungat. Concomitent, operatorul a ajuns în incapacitatea de a asigura remedierea zonelor în care intervine, pe fondul unor datorii acumulate către firma subcontractată să execute lucrările, cauzate de creșterea prețurilor la energie.
Este rezumatul perspectivei prezentate de directorul Nova Apaserv SA, Liviu Ștefan, care subliniază că nu există „soluții minune” pentru îmbunătățirea serviciilor de furnizare a apei și că personalul încearcă să minimizeze timpul de intervenție în caz de avarie. O situație deosebită s-a întâmplat la începutul săptămânii trecute, când au fost afectate întreg municipiul Botoșani și localitățile limitrofe, însumând peste 50.000 de abonați.
„Acțiunea noastră de luni noapte a fost foarte clară: cea mai importantă conductă din sistemul de alimentare a Nova Apaserv a pocnit. Vorbim de conducta care alimentează stația din Cămătărești, care alimentează Botoșani, Flămânzi, Curtești. Eu chiar sunt convins că am acționat cu maximă promptitudine. Am văzut acțiuni de genul în trecut, au fost avarii și a durat 3-4-5 zile repunerea în funcțiune a sistemului. Dar într-adevăr s-a creat un disconfort evident, dar nu pentru că cineva a făcut ceva greșit. Conducta aia are 40 de ani, e așa cum s-a montat, în unele locuri oțelul e atât de subțire încât e și o minune că sunt așa rare. Întreruperea apei pe o astfel de conductă nu e ca un robinet pe care îl închizi și îl deschizi. Redeschiderea conductei, reumplerea întregului tronson, redeschiderea stației din Cămătărești, a conductelor din oraș, necesită timp, dacă nu vrem alte avarii în cascadă”, a explicat Liviu Ștefan.
Prefectul județului Botoșani, Sorin Cornilă, i-a solicitat directorului să demisioneze pentru maniera în care a fost gestionată situația respectivă.
„Departe de mine să intru în polemici cu domnul prefect. Eu respect Instituția Prefectului, însă dumnealui ori a fost incorect informat, ori abordarea a fost un pic exagerată. Sper doar că e o informare incorectă. Dar există și supoziția că noi, prin acțiunile noastre de control, am provocat și deranjuri în județ”, a spus Liviu Ștefan.
„Toate resursele se duc pe avarii. Nu există soluții minune”
Managerul Nova Apaserv a subliniat că numărul și proporția avariilor pe conducte vor crește iminent, atrăgând atenția că remedierea stricăciunilor a devenit obiectul principal de activitate a companiei.
„Îmi pare rău să o spun, dar avarii vor mai fi și probabil vor fi și mai multe, că nu înlocuim noi acum conductele, decât punctual pe ici-colo, unde chiar nu se mai poate. Nu vreau să dau un semn negativ sau pesimist, dar vor fi în continuare. Ceea ce încercăm este să le rezolvăm cu impact cât mai mic pe confortul clienților noștri. Încercăm să minimizăm timpul de intervenție, să lucrăm fără erori. Probleme sunt peste tot, nu la Botoșani s-au inventat avariile. Vorbim de sute de kilometri de rețea, care sunt depășiți. Ce s-a mai înlocuit este ok, unde nu, este praf. Găsim tot felul de minuni în pământ. Dar astfel de acțiuni, cum a fost cea de luni, cu efecte pe marți și miercuri, îmi doresc să fie foarte rare, dar nu există soluții minune în acest moment. Trebuie să le acceptăm și ne canalizăm pe investiții noi. Principala noastră activitate acum este remedierea avariilor. Toate resursele noastre, alea puține, se duc pe remediere de avarii, din nefericire”, a evaluat Liviu Ștefan.
Modernizarea rețelei de apă, o dorință scrisă cu semne de întrebare
Nova Apaserv SA a redepus, în luna octombrie, un proiect amplu de modernizare a rețelei de alimentare cu apă și canalizare, pentru care întocmirea studiilor de fezabilitate a demarat în 2020. Investiția ar urma să se deruleze cu o finanțare de aproximativ 170 de milioane de euro din fonduri europene, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Partea de cofinanțare și cheltuielile suplimentare vor fi suportate din bugetul companiei, care estimează că valoarea totală a lucrărilor prevăzute va depăși 200 de milioane de euro. Pe lângă faptul că asigurarea contribuției este problematică, termenul de finalizare a proiectului este în 2023, iar POIM urmează să se închidă.
„Sunt niște lucrări propuse foarte bune, chiar și conductele de transport mari sunt propuse a se înlocui, sunt propuse stații de epurare prin orașele care suferă la capitalul ăsta, e vorba de fapt de conformarea noastră la directivele europene. Problema este că noi ne-am apucat de el foarte târziu. A început în 2020, când a fost contractat serviciul de asistență tehnică, de proiectare. Prin comparație, în 2020 foarte mulți operatori depuneau proiecte, pentru că vorbim de un proiect care trebuie finalizat până în 2023, care are o valoare de peste 200 de milioane de euro. Nu poți să-l faci pocnind din degete. Din experiența altor operatori, durează și doi ani, și trei ani doar evaluarea proiectului. Adică îl depui și proiectul trece prin tot felul de grupuri de experți până la aprobare. În 2021, prin noiembrie, noi l-am depus. A stat în evaluare la MIPE, la Autoritatea de Management pentru POIM. În vară au venit un set de observații și ajustări, s-a lucrat, s-a redepus în octombrie”, a relatat Liviu Ștefan.
Directorul companiei precizează că proiectul s-ar putea derula prin Programul Operațional Dezvoltare Durabilă (PODD), iar termenul de finalizare ar putea fi prelungit, însă există mai multe incertitudini care planează asupra posibilităților de realizare a investiției. Orizontul de timp nu este clar, iar infrastructura de apă din județ necesită reabilitare în regim de urgență.
„Proiectul are șanse mari să se deruleze, problema este cu care finanțare se va întâmpla. Nu avem o certitudine. Noi sperăm să semnăm contractul de finanțare pe POIM, dar după acesta urmează un alt program, de Dezvoltare Durabilă, care preia toate proiectele depuse pe POIM. Se discută de transfer. Și termenele de finalizare se pot prelungi. Problema este că noi nu avem contract de finanțare semnat pe POIM și e varianta foarte probabilă de a fi aplicat proiectul direct pe PODD. În funcție de rezultatele și durata reevaluării, așteptăm o decizie a Ministerului, care poate fi contract pe POIM sau redirecționat pe noul program. Cu siguranță proiectul se va face. S-au făcut studii de fezabilitate, s-au făcut studii geotehnice, topo, hidro, caiete de sarcini, care nu pot rămâne făcute și atât. Problema este că noi nu prea avem timp. Noi avem nevoie de aceste conducte astăzi. Vorbim de Bucecea, Cămătărești, Botoșani, Flămânzi, Ștefănești, Trușești”, a explicat reprezentantul operatorului.
Oraș ciopârțit de avarii, ploaie de reclamații și amenzi
Nova Apaserv este asaltată de reclamații privind avariile constante în rețea și remedierea amplasamentelor afectate. În municipiul Botoșani sunt 119 zone unde asfaltul decopertat și semnalizarea gropilor stânjenesc traficul. Firma contractată să rezolve aceste probleme refuză să mai execute lucrările și chiar să comunice cu instituția, pe fondul unei creanțe de circa 200.000 de lei.
„Am constatat cu consternare că avem vreo 30 de amenzi în două zile de la Poliția Locală. Lucrurile nu sunt foarte complicate, dar sunt greu de rezolvat. Noi facem remedierea cu o terță societate, care nu prea își mai face treaba. La un moment dat, contractul mergea bine, acum iar e blocat contractul. Sunt niște facturi pe care le avem de plată față de ei. Am dat în lucru la serviciul nostru juridic să vedem cum rezolvăm blocajul de contract, pentru că nici nu ne-au spus că nu mai fac intervenții. Noi trimitem comenzi, dar nu primim vreun răspuns. E lipsă totală de comunicare. Noi încercăm să discutăm, să eșalonăm, să agreăm un grafic, se mai poate lucra până la sfârșitul lunii noiembrie. Putem face un efort să terminăm toate lucrările și cu siguranță în perioada următoare achitam tot. Nu se răspunde la telefon, iar ca urmare aștept opinia juridică și iau în calcul rezilierea contractului. Iar amenzile pe care le-am primit le vom scădea din facturile pe care le avem de achitat. Activitatea desfășurată cu un terț, rezultată ca urmare a unei achiziții publice, e cumva o capcană”, a arătat Liviu Ștefan.
Potrivit acestuia, se va constitui o formațiune proprie de refacere a amplasamentelor, înființată deocamdată pe hârtie.
„Trebuie să identificăm personal și să asigurăm o dotare minimă. Nu zic neapărat că vom face lucrări sofisticate, dar să putem face ce ține de urgență. Am o mare problemă acum în fața oamenilor, în fața Primăriei, voi încerca totuși să discut cu respectivii și să facem până în sezonul rece cel puțin astea care sunt vizibile, care chiar încurcă”, a mai precizat Ștefan.
Facturile la energie, „un șoc greu de dus”
Managerul a explicat că datoriile acumulate se justifică prin prisma creșterii explozive a cheltuielilor companiei. Facturile la energie s-au triplat într-un an, iar sezonul rece antrenează scăderea consumului de apă și, implicit, a veniturilor.
„Situația Nova nu e strălucită. Anul trecut, când veneam eu, erau undeva la 10 milioane datorii, sunt și acum vreo 5-6 milioane. Dar suntem pe un trend de creștere. Nu vreau să găsesc justificare, dar creșterea nebună a prețului energiei devine în acest moment critică. În anul 2020-2021, înainte de prelua eu, plăteam undeva la 6 milioane pe an, în perioada 2021-2022 am plătit 18 milioane. În perioada de vară, am avut venituri lunare de 5,6-5,8 milioane de lei, iarna scad consumurile și veniturile, implicit, iar acum prețul nostru actual, aprobat de ANRSC, are în spate costurile la nivelul lui decembrie 2021. Iar de la 1 septembrie, plafonarea prețurilor la energie nu ni se mai aplică nouă, înțeleg că prin ianuarie se va reajusta chestiunea. Dacă în august aveam factură lunară de 1,2 milioane lei, acum avem factură de 1,9. Abia astea sunt lucruri care trebuie discutate. Nu le-a estimat nimeni vreodată. Explozia prețurilor la energie ne-a tăiat multe din planuri, de astea avem și restanțe în plata anumitor subcontractați, pentru că sunt aproape 12 milioane de lei în plus la factura pe energie. Pe noi ne-a prins într-un moment în care oricum eram într-o situație critică. Nova nu era în situația în care să poată duce ușor un astfel de șoc”, a explicat directorul Liviu Ștefan.
O altă problemă este că furnizorii de energie tind să renunțe la colaborarea cu marii consumatori, iar contractul încheiat de Nova Apaserv expiră în mai 2023.
56% din populația județului este conectată la rețeaua de apă, adică aproximativ 200.000 de utilizatori. Acționarul majoritar al companiei este Consiliul Județean.