Zeci de mii de botoşăneni ţin "la păstrare" permisele de conducere! Ce spun instructorii auto despre probele suplimentare

Numărul autovehiculelor la nivelul judeţului Botoşani este de patru ori mai mare decât în 1990, după cum arătam săptămâna trecută (vezi aici). Dacă în 1990, pe drumurile publice din judeţ circulau 19.202 autovehicule, în 2016 numărul lor a ajuns la 76.064.

Anii au trecut şi peste numărul permiselor de conducere înregistrate la nivelul judeţului, proporţia fiind similară. Dacă în 1990 erau 28.597 de botoşăneni- conducători auto, 12.602 fiind posesori ai permisului de categoria B, în 2016, numărul botoşănenilor cu permis a ajuns la 119.118. Şi, subliniem, botoşăneni cu permis, nu şoferi, pentru că, de ce să nu recunoaştem, unii dintre noi nu punem mâna pe volan cu lunile. Cei mai mulţi au permis pentru categoria B, 104.163 de posesori, potrivit statisticii Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

Mai există o nuanţă aici: indiferent că meseria noastră nu implică neapărat şofatul, deţinerea permisului de conducere reprezintă de cele mai multe ori un avantaj. Pe lângă faptul că această menţiune apare în CV, există situaţii în care botoşănenii conduc maşinile firmelor la care sunt angajaţi, lucrând în distribuţie sau în domeniul serviciilor. De aceea în ziua de astăzi deţinerea unui permis nu mai reprezintă un lux ci o necesitate. Tocmai din acest motiv, unii tineri se înscriu la şcoala de şoferi chiar cum devin majori.

Aceeaşi statistică ne arată că, din totalul şoferilor de categorie B, 31.192 sunt femei, unele chiar având permise de conducere pentru aproape toate categoriile de vehicule. Şi asta pentru că îşi însoţesc partenerii de viaţă în străinătate, ca şoferi profesionişti.

Valentin Vechiu este instructor auto de mulţi ani şi liderul sindicatului instructorilor auto din Botoşani. Nu se poate pronunţa asupra "talentelor" de şofer ale femeilor în comparaţie cu bărbaţii pentru că, spune el, nu sunt mari diferenţe. "Eventual, femeilor le este ceva mai greu să înţeleagă partea tehnică pentru că nu toate au avut contact cu o maşină. În schimb, ele sunt mai precaute", spune Valentin Vechiu.

Cât despre vârsta şoferilor botoşăneni, aceasta variază de la 18 ani până la plus 70. Pe categorii de vârstă, situaţia arată astfel: din cei 4.703 posesori de permis de conducere, cu vârste între 18 şi 20 de ani, pe toate categoriile, 4.698 conducători auto având permis de categoria B. În grupa de vârstă 21- 30 de ani sunt 26.604 deţinători de permise din toate categoriile, 26.590 având categoria B. La grupa de vârstă 31- 50 de ani sunt 47.907 deţinători de permise auto din toate categoriile, 47.370 având categoria B. În grupa de vârstă 51- 70 de ani se află 23.315 botoşăneni deţinători de permis, 22.134 având categoria B. Peste 71 de ani au alţi 3.643 de botoşăneni care poartă în portofele permise de conducere, 3.371 având categoria B.

Femei şi bărbaţi la volan

Instructorul auto Valentin Vechiu spune că abilităţile de şofer şi agerimea scad odată cu vârsta, dar asta nu-i împiedică pe botoşăneni să dorească să devină şoferi. "La doamne, cea mai vârstnică a avut 62 de ani iar la domni am avut un cursant de 67 de ani. Cred că au fost şi cursanţi mai în vârstă la colegi de-ai mei. S-au descurcat bine, un pic mai greu din cauza reflexelor, dar care a insistat şi a vrut, a mers. Vârsta îşi pune amprenta asupra reflexelor şi a perceperii. Un tânăr la 18 ani e mult mai abil, şi în reflexe şi în gândire. În schimb, examinarea la calculator pare mai simplă pentru cursanţi, chiar dacă nu au avut legătură cu calculatorul. La calculator este foarte uşor cât este un ecran tactil... şi este şi cea mai corectă variantă de testare, fiind eliminate orice suspiciuni. Calculatorul n-are mamă, n-are tată", spune glumind Valentin Vechiu.

O iniţiativă legislativă inacceptabilă

Pe de altă parte, recent, un parlamentar, Florin Gheorghe, a iniţiat un proiect de lege prin care intenţionează să modifice felul în care se poate obţine permisul auto, prin introducerea a două probe suplimentare: condus în poligon şi traseu pe timp de noapte. "Pentru a obţine permisul de conducere, vor fi obligatorii atât proba teoretică, cât şi trei probe practice: proba de condus în poligon, proba practică de traseu în localitate şi proba practică pe timp de noapte. Am toată încrederea că şi colegii parlamentari vor conştientiza faptul că o asemenea modificare legislativă este un imperativ şi că trebuie să o adoptăm cât mai curând", a spus Gheorghe. Deputatul a susţinut că a iniţiat acest proiect de lege având ca scop reducerea numărului de accidente de circulaţie, care, în opinia sa sunt cauzate acum de slaba pregătire a şoferilor care obţin permisul auto cu o prea mare lejeritate.

Ideea nu-l mulţumeşte deloc pe instructorul Valentin Vechiu. Potrivit acestuia, iniţiativa este cel puţin ruptă de realitate. "Astea sunt lucruri care s-au discutat de ani de zile. În primul rând, tehnic nu este posibil pentru că ar trebui să dublăm cel puţin numărul de examinatori, ceea ce este o aberaţie. Noi nu avem acum suficienţi examinatori. Trebuie să le dai ore de noapte, ore suplimentare, cel care vine de zi nu mai poate veni şi de noapte. Oricum în poligon nu se învaţă mare lucru, în afară de faptul că se merge înainte şi înapoi, nu este relevant în manevrarea maşinilor. Manevrarea se face după nişte repere pe care în trafic nu le mai regăseşti. Manevrele care ar trebui să se facă pe poligon se fac oricum pe traseu: mersul cu spatele, gararea şi sunt mai grele decât în poligon. Eu în '84, când am luat permisul, am dat examen şi am întâlnit pe tot traseul o singură maşină. Acum discutăm de cu totul alte condiţii, acum traficul este infernal. Dacă tot vor să schimbe ceva, să îi caute pe cei care chiar ştiu ce înseamnă domeniul ăsta", explică Valentin Vechiu.

 

Spune-ne opinia ta