Un reprezentant al APC Botoșani, la atelierele europene de consiliere a consumatorilor

Un reprezentant al APC Botoșani, la atelierele europene de consiliere a consumatorilor

În cea de a doua jumătate a lunii iunie, prof. Carmen Silvia Ciobanu din cadrul Liceul cu Program Sportiv Botoșani a participat, în calitate de reprezentant al Asociației pentru Protecția Consumatorilor Botoșani, la o serie de ateliere europene de consiliere a consumatorilor.

Atelierele au fost  organizate de către Organizația Europeană pentru Protecția Consumatorilor - BEUC Euro Consumer Pro ( Consumer PRO: Boosting professionals in consumer protection).

Sesiunea 1 – Discuții și prezentări din partea organizațiilor de consumatori și  reflecții  privind pandema Covid 19  și modalitățile de lucru

Sesiunea 2 - Comunicare și management de caz pentru consilierii consumatorilor.

Sesiunea 3 – Schimb de bune practici pe tema sustenabilității, consultanță în domeniul energiei și consiliere privind datoriile.

Sesiunea 4 – Atingerea anumitor grupuri de consumatori și noi instrumente pentru activitatea de consiliere a consumatorilor / prezentarea instrumentului colectiv "casetă de reclamații".

Toate temele enumerate mai sus sunt considerate de actualitate și au fost prezentate într-o manieră concisă de către specialiști.

S-a plecat de la accepțiunea sintagmei de ”protecție a consumatorului”, s-au adus în lumină problemele majore întâmpinate de consumatori la nivel european în contextul pandemiei COVID 19, măsurile luate, modul de gestionare al problemelor apărute , propuneri de soluții pentru consumatorii aflați în dificultate, în special consultanță în domeniul energiei și consilierea privind datoriile.

S-a pus accent pe  educarea și informarea consumatorului care necesită o mai mare atenție în zilele noastre, existând nevoia de asistență juridică și economică inclusiv din partea asociațiilor pentru protecția consumatorilor, pentru a preveni astfel de cazuri de înșelăciune sau chiar de  necunoaștere a drepturilor, fapt ce reiese din numărul tot mai mare de reclamații.

S-au creat camere de discuții unde s-au împărtășit cazuri reale, câteva dintre cele mai frecvente fenomene din timpul pandemiei fiind returnarea biletelor de călătorie și imposibilatea achitării facturilor crescute de către marile companii. Împărtășirea experiențelor pe temele propuse anterior - sustenabilitate, datorii, energie , persoane vârstnice și implicarea tinerilor – s-au soldat cu acumularea de noi informații despre legislația țărilor europene și conștientizarea faptului că problemele sunt aceleași peste tot.

Un aspect important l-a constituit modul de abordare al persoanelor vârstnice, dar și implicarea tinerilor ca voluntari, aceștia din urmă având competențe digitale crescute și intervenind mult mai rapid în soluționarea problemelor. S-au propus mijloace moderne de soluționare, platforme, pentru a contoriza și răspunde în timp util reclamațiilor.

Foarte practice au fost sesiunile de întrebări și răspunsuri de la finalul prezentărilor, în care participanții au primit extra informații, s-au clarificat  eventualele neînțelegeri, s-au elucidate noțiunile noi.

Reprezentanta consumatorilor din Botoșani a participat în camerele video create având ca obiect discuțiile despre tineret și persoane în vârstă. S-a discutat despre modul cum  cei mai in vârstă sunt păcăliți de companii care nu anunță toate costurile, despre vulnerabilitate si faptul că nu toți folosesc tehnologia, despre implicarea si informarea tinerilor, posibilități de voluntariat si ajutarea vârstnicilor. In celelalte sesiuni s-a înscris la tema ”sustenabilitate”.

S-au prezentat platforme utilizate pentru preluarea plângerilor de la consumatori, contorizarea lor si modul de gestionare. Participanții s-au plâns de durata timpului de rezolvare a problemelor, au argumentat numărul mic de specialiști si faptul ca e nevoie de cercetare pentru a studia cazurile. De asemenea, au fost puse in discuție: problema persoanelor cu venituri mici si a rromilor, problema energiei, unii neavând venituri sa își plătească utilitățile.

Reprezentanții consumatorilor din Suedia au apreciat modul cum APC Botoșani poate comunica cu autoritățile locale. Reprezentanta APC Botoșani a vorbit despre conștientizarea tinerilor prin concursuri și activități comune prin colaborarea cu organizațiile de tineret.

De asemenea, APC Botoșani a făcut cunoscute intervențiile pentru respectarea drepturilor pacienților, canalele de comunicare online cu consumatorii, grupurile de consumatori utilizate  de APC Botoșani și sprijinul primit din partea media locală. A specificat că numărul asociațiilor din România este în descreștere și despre lipsa fondurilor pentru susținerea  ONG de consumatori.

Ne propunem o strânsă colaborare cu specialiștii prezenți la seminar  din Franța, Olanda, Austria, Italia, Estonia, Portugalia, Ungaria  pentru a ne îmbunătăți abilitățile de soluționare a cererilor consumatorilor, pentru a crea noi perspective și schimburi de bune practici la nivel european” a declarat prof. Carmen Silvia Ciobanu.

Comunicat de presă

 

Spune-ne opinia ta