De la începutul anului, printr-un ordin al preşedintelui Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Bogdan Nica, telefonul consumatorului cu apel gratuit 0800 080 999 a fost schimbat cu "TELEFONUL CONSUMATORULUI - INFOCONS - 021.9551, linie telefonică cu tarif normal. Comercianţii sunt obligaţi să afişeze numărul de mai sus în geamul unităţii, pe o plachetă standardizată care poartă marca INFOCONS.
Decizia A.N.P.C., instituţie ce se ocupă cu promovarea transparenţei şi a corectei informări, ar putea nedumeri consumatorii care au de depus o sesizare sau care caută sfaturi.
Acest număr de telefon nu este de mare ajutor celor care sunt abuzaţi de un comerciant. ANPC nu poate fi sesizată la acest număr. La capătul liniei nu o să întâlniţi un operator care să vă îndrume sau să vă răspundă la întrebări specifice, ci un robot care dă sfaturi generale privind protecţia consumatorilor.
Marca INFOCONS este deţinută de "Asociaţia Naţionala Pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România - A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons".
A.N.P.C.P.P.S. este o organizaţie non-guvernamentală înfiinţată în 2003. Sub marca INFOCONS, A.N.P.C.P.P.S. operează şi site-ul infocons.ro.
Asociaţia foloseşte acelaşi elemente grafice de pe placheta obligatorie a A.N.P.C. şi pentru site-ul infocons.ro. Site-ul este o poartă de înscriere în A.N.P.C.P.P.S, şi pentru a putea depune reclamaţii şi a primi sfaturi de la această asociaţie, consumatorii trebuie să fie membri. Şi calitatea de membru se obţine contra unei cotizaţii anuale de 25 până la 200 de lei.
Confuzia de nume dintre cele două organizaţii i-a încurcat recent şi pe cei de la Banca Naţională a României. După ce BNR a organizat o
dezbatere" între reprezentanţii mediului bancar şi avocaţii acestora privind implementarea unor noi articole în legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte, la care consumatorii de servicii financiare nu au fost reprezentaţi, banca centrală a anunţat o conferinţă în care ar fi trebuit reprezentată şi perspectiva consumatorilor. Cei de la BNR au crezut că această conferinţă, ţinută la sala Mitiţă Constantinescu de la BNR, este organizată de A.N.P.C. În schimb, a fost organizată de A.N.P.C.P.P.S. cu sprijinul Volksbank, banca cu cele mai multe litigii cu clienţii, şi nu s-a vorbit deloc despre problema clauzelor abuzive din contractele bancare.
Potrivit unor surse din piaţă, între preşedintele A.N.P.C., Bogdan Nica, şi cel al A.N.P.C.P.P.S, Sorin Mierlea, ar exista o relaţie de prietenie strânsă. Nica a ajuns preşedinte al A.N.P.C. din partea PNL în urmă cu un an, când l-a înlocuit pe Constantin Cerbulescu, şi a fost anterior, pe timpul guvernării PNL, şef al Direcţiei de Sănătate Publică Prahova şi secretar general în Ministerul Sănătăţii.
Bancherii au arătat o atitudine binevoitoare faţă de A.N.P.C. în ultima vreme. Aceştia au cerut ca problema clauzelor abuzive să fie tranşată numai la iniţiativa agenţiei de stat, deşi prevederile legii 193/2000 care ar trebui să intre în vigoare la 1 iulie arată că şi asociaţiile de protecţia consumatorilor ar avea dreptul să depună în instanţă acţiuni care să ducă la eliminarea clauzelor abuzive din toate contractele de credit.
Placheta InfoCons trebuie afişată de către fiecare comerciant din România într-un loc vizibil.
Citeste material complet pe Economica.net