Comisia de Transporturi din Parlamentul European a adoptat pachetul de mobilitate, adică reformarea majoră a transportului rutier. Reforma obligă camioanele să revină în țările de origine o dată la patru săptămâni.
În plus, È™oferii trebuie să beneficieze de perioadă de odihnă în afara cabinei vehiculului, ceea ce dă bătăi de cap foarte mari companiilor de logistică din România. În total, în toată Europa sunt peste 800 de mii de È™oferi profesioniÈ™ti români.
EurodeputaÈ›ii din Comisia pentru Transport È™i Turisim din Parlamentul European au aprobat luni, 8 iunie, acordul încheiat cu miniÈ™trii pe transport ai Uniunii Europene cu privire la o reformare majoră a sectorului transportului rutier, mai exact, au fost adoptate trei propuneri de directivă privind îmbunătățirea condiÈ›iilor de muncă ale È™oferilor; reguli clare privind detaÈ™area È™oferilor È™i concurenÈ›a loială È™i combaterea practicilor ilegale.
Potrivit comunicatului oficial al Legislativului European, normele revizuite pentru detaÈ™area È™oferilor, orele de odihnă ale È™oferilor È™i aplicarea mai bună a normelor de cabotaj (adică transportul de mărfuri efectuat de transportatorii nerezidenÈ›i în mod temporar într-un stat membru gazdă) urmăresc să pună capăt denaturării concurenÈ›ei în sectorul transportului rutier È™i oferă condiÈ›ii mai bune de odihnă È™oferilor.
”Pachetul de Mobilitate I” este susÅ£inut de statele membre bogate, precum FranÅ£a ÅŸi Olanda. Reforma ar obliga camioanele să revină în ţările de origine odată la patru săptămâni, iar ÅŸoferii trebuie să beneficieze de perioadă de odihnă în afara cabinei vehiculului.
Uniunea Europeană intenÅ£iona să adopte în mod definitiv noile norme din Pachetul Mobilitate la o reuniune programată pentru data de 24 martie, dar pandemia de coronavirus a modificat agenda.
Condiții de muncă mai bune pentru șoferi
Textul agreat include, de asemenea, măsuri pentru a asigura condiții de odihnă mai bune pentru șoferi și pentru a le permite să petreacă mai mult timp acasă.
Companiile vor trebui să-È™i organizeze calendarele astfel încât È™oferii angajaÈ›i în transportul transfrontalier să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcÈ›ie de calendarul de lucru).
Perioada de odihnă obligatorie de la sfârÈ™itul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă această perioada de odihnă se petrece departe de casă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare pentru È™oferi.
În cazuri excepÈ›ionale, li se va permite È™oferilor să depășească timpul pentru condus, în condiÈ›ii foarte stricte, cu scopul de a ajunge acasă pentru odihna obligatorie de la finalul săptămânii, dacă aceÈ™tia se află foarte aproape de casă.
Concurență loială și combaterea practicilor ilegale
Acordul păstrează limitele existente în privinÈ›a cabotajului (trei operaÈ›iuni în decursul a È™apte zile), dar introduce înregistrarea trecerilor de frontiere prin tahografe, pentru combaterea fraudei.
Pentru a evita practicarea „cabotajului sistematic”, va exista, de asemenea, o „perioadă de aÈ™teptare” de patru zile înaintea unor noi operaÈ›iuni de cabotaj efectuate în aceeaÈ™i È›ară, cu acelaÈ™i vehicul.
Pentru combaterea utilizării companiilor de tip „cutie poÈ™tală”, întreprinderile de transport rutier de marfă ar trebui să desfășoare o proporÈ›ie semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate. Noile reguli impun camioanelor întoarcerea la centrul operaÈ›ional al întreprinderilor la fiecare opt săptămâni.
Întrucât operatorii folosesc din ce în ce mai mult vehicule utilitare uÈ™oare pentru a furniza servicii de transport transfrontalier, aceÈ™ti operatori (care folosesc vehicule uÈ™oare, de peste 2,5 tone) ar trebui, de asemenea, să respecte normele UE pentru operatorii de transport È™i să echipeze maÈ™inile cu tahografe.
Norme clare privind detașarea șoferilor
Normele la nivel european privind detaÈ™area È™oferilor vor oferi un cadru juridic clar pentru aplicarea regulilor de detaÈ™are în sectorul extrem de dinamic al transporturilor, pentru a preveni birocraÈ›ia cauzată de abordări naÈ›ionale diferite È™i pentru a asigura o remuneraÈ›ie echitabilă pentru È™oferi.
Acordul prevede că regulile privind detaÈ™area È™oferilor urmează a fi aplicate cabotajului È™i operaÈ›iunilor de transport transfrontalier, cu excepÈ›ia tranzitului, a operaÈ›iunilor bilaterale È™i a operaÈ›iunilor bilaterale cu o încărcare sau descărcare suplimentară în fiecare direcÈ›ie (sau niciuna la ieÈ™ire È™i două la întoarcere).
Confirmându-È™i decizia din ianuarie, Comisia pentru Transport È™i Turism a sprijinit în cea de-a doua lectură toate cele trei dosare sociale È™i de acces la piață. Recomandările raportorilor au fost adoptate fără modificări È™i au primit următoarele voturi:
30 de voturi pentru, 19 împotrivă È™i nicio abÈ›inere pentru propunerea de directivă: ”Reguli clare privind detaÈ™area È™oferilor”.
33 voturi pentru, 15 împotrivă È™i 1 abÈ›inere pentru propunerea de directivă: ”Timpul de odihnă al È™oferilor”.
33 de voturi pentru, 16 împotrivă È™i nicio abÈ›inere pentru noi reguli pentru propunerea de directivă privind: ”Accesul pe piață È™i cabotaj”.
Un acord provizoriu a fost deja încheiat între preÈ™edinÈ›ia Consiliului È™i Parlamentul European în decembrie 2019. Comisia pentru Transporturi (TRAN) a susÈ›inut prima dată acordul cu miniÈ™trii UE la 21 ianuarie. Consiliul a adoptat reforma la 7 aprilie.
Ce urmează:
Pentru a intra în vigoare, acordul trebuie să fie aprobat de miniÈ™trii UE È™i apoi de Parlamentul European în plen.
Plenul Parlamentului European va vota reforma în timpul sesiunii din luna iulie. Noile reguli vor fi considerate adoptate dacă nu se votează niciun amendament cu majoritatea absolută în favoarea acestuia (adică cel puÈ›in 353 de voturi).
Regulile privind detașările È™oferilor se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislaÈ›iei. Regulile privind timpul de odihnă, incluzând întoarcerea È™oferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislaÈ›iei. Regulile privind întoarcerea camioanelor È™i alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislaÈ›iei privind accesul la piață.
Un număr de opt state membre UE, printre care ÅŸi România, au cerut Comisiei Europene să sprijine firmele de transport rutier afectate de pandemia de coronavirus ÅŸi de asemenea să oprească lucrul la o reformă destinată să îmbunătăţească condiÅ£iile de lucru ale ÅŸoferilor de camion, care în opinia celor opt state ar pune companiile vulnerabile într-o situaÅ£ie nefavorabilă, transmite Reuters.
Potrivit unei scrisori consultate de Reuters, miniÅŸtrii Transporturilor din Bulgaria, Ungaria, Lituania, Polonia, Cipru, Letonia, Malta ÅŸi România au apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să susÅ£ină companiile de transport la fel cum a luat măsuri pentru a veni în ajutorul companiilor aeriene cu probleme.