Parlamentarii au decis miercuri eliminarea supraaccizei la carburanţi începând cu anul 2020, însă măsura ar putea pe de o parte să nu scadă preţurile la pompă şi, pe de altă parte, să ne aducă un infringement de la UE.
Astfel, acciza la benzină ar urma să coboare la 1,656 lei pe litru, iar cea la motorină la 1,518 lei pe litru. Preţurile finale la carburanţi ar urma să scadă cu 45 de bani pe litru, cu efectul cumulat al scăderii accizei şi a TVA aplicabile.
Deputatul PNL Robert Sighiartău a estimat că la 60 litri combustibil se vor economisi aproximativ 20 de lei. Social-democraţii l-au contrazis. Deşi au votat pentru eliminarea suprataxei, foştii miniştrii la Finanţe şi Muncă, Eugen Teodorovici şi Lia Olguţa Vasilescu, au declarat că preţul la pompă nu va scădea, aşa cum nu a scăzut nici în 2017 când supraacciza a mai fost eliminată. În schimb, Vasilescu a precizat că bugetul de stat va pierde 3 miliarde de lei.
Eugen Teodorovici a atras însă atenţia că măsura ar putea duce la demararea unui proceduri de infringement din partea Comisiei Europene. Mai precis, scăderea accizei ar putea încălca prevederile unei directive europene, pentru că accizele din ţara noastră ar fi sub limite minime impuse de UE. Ar putea fi aşadar nevoie de o ordonanţă pentru majorarea lor la nivelul directivei UE.
„Calculele care s-au făcut sunt pur teoretice, în practică o să vedem ce se întâmplă”, a spus însă economistul Mircea Coşea. El consideră că acciza trebuie regândită, deoarece a fost menită să contribuie la dezvoltarea infrastructurii, ceea ce nu s-a întâmplat de fapt.
În cei doi ani de la introducerea supraaccizei, Guvernul a strâns de la români suma de 5,85 miliarde de lei spunând că vor ajuta la construcția de drumuri, fapt care însă nu s-a mai întâmplat.