Unii dintre noi îşi amintesc perioada copilăriei, când străzile erau cucerite de pătrate desenate cu cretă, pe care se juca fotbal, fetiţe întinzând "aţa", iar în timpul iernii aceleaşi străzi, mai ales cele în pantă, deveneau cele mai bune derdeluşuri. De ce pe stradă? Pentru că pe unele dintre ele atât de rar trecea câte o maşină încât era timp berechet pentru diverse jocuri.
Acum situaţia s-a schimbat mult, străzile nu mai au liniştea de altădată, pentru că parcul auto al judeţului este de patru ori mai mare decât în 1990, de exemplu. Mai exact, dacă în 1990, pe drumurile publice din judeţ circulau 19.202 autovehicule, în 2016 numărul lor a ajuns la 76.064.
Ce spun oamenii? "Aveam copii mici la sfârşitul anilor '80 şi-i lăsam în faţa blocului dar mai mereu îi găseam în stradă. Jucau fotbal, tenis, fetiţele jucau şotron sau pătrăţica. Mai jucau un joc cu numerele de pe maşini şi ziceau că vor avea un noroc dacă într-un număr apărea o cifră de două ori că se întâmpla. Dacă mi-ar fi spus cineva că traficul peste 25 de ani e ceea ce vedem azi n-aş fi crezut", susţine un botoşănean care locuieşte în zona Primăverii.
Un altul susţine că a crescut mult numărul maşinilor, dar a crescut şi numărul maşinilor care sunt folosite foarte rar.
"Am prieteni care şi-au cumpărat maşini înainte de criza din 2010 şi acum circulă cu ele când au bani de benzină pentru că nu-şi permit că le folosească zilnic. Benzina, motorina, sunt destul de scumpe. Pe de altă parte, vecinii din bloc şi-au cumpărat maşini second- hand, aduse cine ştie de pe unde, pentru că nu şi-au permis să plătească o maşină nouă şi şi-au luat o troaşcă, cum le spunem noi, care să-i plimbe de aici până acolo", spune botoşăneanul.
Potrivit informaţiilor deţinute de Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule, la începutul lunii iunie, în judeţul Botoşani erau înmatriculate 61.392 de autoturisme, această clasă de autovehicule fiind cea mai numeroasă. Pe locul II în topul preferinţelor botoşănenilor se află autoutilitarele, 7.913 la număr, însă diferenţa dintre cele două este remarcabilă.
Revenind la autoturisme, reţinem ideea că Botoşaniul este printre judeţele cu cele mai puţine maşini, însă municipiul deţine ponderea. Cu toate acestea, marea problemă a proprietarilor de autoturisme este lipsa locurilor de parcare- peste tot vedem maşini parcare aiurea, pe marginea străzilor unde parcarea este totuşi interzisă, în spic, în şir, în toate felurile. Asta în condiţiile în care în ultimii ani s-au făcut parcări peste tot, au fost asfaltate multe spaţii verzi, astfel încât să fie create locuri de parcare. Ce-ar fi fost în municipiu dacă numărul autoturismelor ar fi fost de nivelul judeţelor Cluj, Constanţa sau Braşov? Unde ne-am fi parcat maşinile?
Practic, în acest clasament găsim reflectată starea financiară a judeţelor amintite- Bucureştiul şi judeţele bine dezvoltate din punct de vedere economic au şi un parc auto pe măsură, or la Botoşani şi în judeţele din coada clasamentului situaţia este bine-cunoscută- o masă de botoşăneni sărăcuţi şi câteva "vârfuri" care îşi permit cam orice îşi doresc.