Actul amână practic cu încă 6 luni termenul limită de 31 decembrie 2024, până la care aceste produse mai puteau fi vândute.
Guvernul a adoptat în ședința de luni, 30 decembrie, două acte normative care completează legislația actuală în ceea ce privește funcționarea sistemului garanție-returnare.
Datorită complexității sale, sistemul a înregistrat dificultăți în implementarea la nivel național, semnalate atât de administratorul RetuRO Sistem Garanţie Returnare, cât și de alte persoane fizice sau juridice interesate, subliniază marți Ministerul Mediului.
Noi obligații pentru comercianți la vânzarea produselor în ambalaje SGR
Astfel, a fost adoptată Hotărârea de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile care prevede:
- obligația comercianților de a nu comercializa produse în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în platforma RetuRO, care nu au contract valabil încheiat cu administratorul SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;
- obligația comercianților de a nu comercializa produse care nu sunt marcate și nu sunt înregistrate în registrul ambalajelor SGR;
- veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, care se constituie ca venituri ale administratorului SGR, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării şi creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare;
- stocurile aflate la comercianți pot fi comercializate, cel mult până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025, dată după care comercializarea lor este interzisă;
- garanțiile nerevendicate, recunoscute de către administratorul SGR conform situațiilor financiare pregătite de acesta la sfârșitul fiecărui an financiar reprezintă venituri înregistrate de administratorul SGR;
- obligația administratorului SGR de a se asigura că vânzarea de material trimis către reciclare este realizată pe piața națională, cu respectarea prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
- obligația administratorului SGR de a desfășura investiții pentru creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, conform Programului prioritar de investiții prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Continuarea pe hotnews.ro