Concret, proprietarii unor astfel de imobile trebuie să depună o declarație fiscală, în vederea stabilirii impozitului pe clădiri, acesta urmând să fie calculat în funcție de destinația unui spațiu. Astfel, contribuabilii care dețin clădiri nerezidențiale, care nu au destinația de locuință, sau dețin clădiri cu destinație mixtă, în sensul că au sedii de firme sau desfășoară activitate economică în apartamentele sau în casele care sunt cu destinația de locuință au obligația să depună declarație fiscală în care să declare exact care este spațiul cu destinația de clădire nerezidențială pentru a se calcula impozitul diferențiat pentru clădirile nerezidențiale.
Aceste declarații se depun până la data de 31 martie 2016.
Cine şi cum face evaluarea
În această situaţie, pe site-ul Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România, http://nou.anevar.ro/, se găseşte lista tuturor evaluatorilor autorizaţi, pe judeţe, la care puteţi apela pentru evaluarea imobilului care trebuie raportat la Taxe şi Impozite Locale. Pe acea listă l-am găsit pe evaluatorul Alberto Gavrilescu.
Procedura presupune prezentarea documentelor şi inspecţia la spaţiul ce urmează a fi evaluat.
"Proprietarul spaţiului solicită serviciile evaluatorului, se completează anexa conform standardului GEV500 (aici Ghidul de evaluare) în care el declară suprafeţele, adresa, codul poştal, valoarea impozabilă de anul trecut, o semnează, pune la dispoziţie documentele de proprietate- schiţă, suprafeţe, se încheie contract şi se înţeleg la preţ. Se face inspecţia, se fac fotografii, se verifică documentele care sunt necesare, se trece la popriu-zisa evaluare, se trece prin deprecierile tehnice şi funcţionale aprobate prin standarde, se întocmeşte raportul. La sfârşit se dă raportul de evaluare cu recipisa BIF, că e o noutate- Baza de Impozitare Fiscală, creată cu scopul de a introduce elementele valorii pe tip de proproetate. Evaluarea se face în două exemplare care se înmânează contribuabilului, acesta cu recipisa BIF depune evaluarea la Direcţia de Taxe Locale şi se completează declaraţia contribuabilului, susţine Alberto Gavrilescu.
Un alt evaluator botoşănean admite că noile modificări legislative îi dau de lucru. "Săptămâna asta, de exemplu, am avut două evaluări. Nu mai ştiu exact câte am făcut până acum, dar cert este că suntem destul de ocupaţi cu evaluările spaţiilor nerezidenţiale", explică specialistul.
Ce se întâmplă după evaluare
"Nu avem o situaţie cu numărul evaluărilor depuse până acum, dar oricum, sunt multe, vom vedea la final dacă a depus toată lumea. Oricum, de regulă se lasă pe ultima sută de metri. Noi primim acum o mulţime de evaluări- de apartamente, de spaţii comerciale, de spaţii nerezidenţiale, orice fel. Primim sute de evaluări în fiecare zi. Până la 31 martie există obligativitatea declarării acelor clădiri care au o altă destinaţie decât cea rezidenţială. Aceste evaluări se primesc, se înregistrează, se calculează", declară Dumitru Neamţu.