Marja de eroare a radarelor Poliției Rutiere nu mai e luată în calcul în instanță

Înalta Curte de Casație și Justiție a decis ca ”bătrâna” marjă de eroare tehnică a aparatelor radar aflate în dotarea Poliției Rutiere să nu mai fie luată în calcul la stabilirea vitezei șoferului contravenient.

Înregistrarea făcută de radar e singurul document valabil care nu mai poate fi astfel contestată apelând la calcule și interpretări legate de marjele de eroare în baza cărora radarele au fost omologate și calibrate. Decizia instanței este pronunțată, dar încă  nu este aplicabilă pentru că nu a fost publicată în  Monitorul Oficial.

Până mai ieri, șoferii știau că pot ataca în instanță o amendă aplicată pentru depășirea limitei de viteză sau decizia polițistului rutier de a le fi suspendat permisul de conducere în baza constatării vitezei de rulare a autovehiculului cu ajutorul aparatelor radar. Aveau de partea lor un mic ajutor: acea marjă tehnică de eroare admisă de +/- 3 km/h la viteze de până la 100 km/h şi de +/- 3% din valoarea vitezei înregistrate în cazul vitezelor de peste 100 km/h în cazul radarelor aflate pe autoturisme staţionate. Dacă aparatul radar era montat pe o mașină aflată în mișcare din dotarea Poliției Rutiere ”ajutorul” șoferilor era de 4 km/h la viteze de până la 100 km/h şi de +/- 4% din valoarea vitezei înregistrate în cazul vitezelor de peste 100 km/h. Acum, toate aceste date tehnice sunt istorie.

Cu alte cuvinte, marja de eroare este admisă doar în procedura de omologare a aparatului, nu și atunci când înregistrările radarului sunt folosite pentru aplicarea sancțiunilor la regimul rutier. În aceste condiții, contestarea imaginilor este imposibilă în lipsa acelei marje tehnice de erorare desființată de decizia a ÎCCJ.

În acest context, putem spune că, deși acest lucru e imposibil, toate aparatele radar ale Poliției Rutiere sunt perfecte. Cât arată, cu atât a condus șoferul. Doar Parlamentul poate îndrepta lucrurile prevăzând direct în lege acestă marjă de toleranță ca și în alte state europene. Ar putea să introducă această problemă a marjei de eroare în lege pentru că cum nu există. Era aplicată doar pornind de la faptul că marja de eroare a fost admisă la calibrarea și omologarea aparatelor”, ne-a explicat avocatul Mirce Ursuța.

Decizia ÎCCJ – despre care specialiștii spun că e contrară cu normele Europene -, e pronunțată, dar încă nu produce încă efecte pentru că nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul care face referire la excluderea marjei de eroare a aparatelor radar e în stadiul de redactare.

În ceea ce-i privește pe agenții rutieri, nimic nu se va schimba în modul lor de acțiune. Ei vor folosi ca și până acum aceleași radare în baza cărora vor redacta procesele verbale de constatare a încălcării regimului de viteză impus de lege.

Sursa: libertatea.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Botoșăneni sancționați pentru continuarea propagandei electorale!

Saturday, 23 November 2024

Cei peste 1.300 de polițiști, jandarmi, pompieri și polițiști de frontieră s-au asigurat că materialele necesare votării au ajuns în siguranță la secțiile de votare și au încep...

13 candidați: România își alege al cincilea președinte de după 1989!

Saturday, 23 November 2024

România își alege cel de-al cincilea președinte de după 1989, după Ion Iliescu (trei mandate), Emil Constantinescu, Traian Băsescu (două mandate) și Klaus Iohannis (două mandate). ...

Pedepsit să muncească la Muzeul din Botoșani după ce a fost condamnat pentru deținere de droguri de mare risc!

Saturday, 23 November 2024

Tribunalul Suceava l-a condamnat pe Costel Vlăduț I. la cinci luni de închisoare cu suspendare pentru săvârșirea infracțiunii de deținere de droguri de mare risc, pentru consum propr...