Inițiativă cetățenească. Scrisoare deschisă trimisă Guvernului pentru investiții într-o cale ferată strategică, dar abandonată

Un tânăr din comuna Todireni a transmis Guvernului o scrisoare deschisă, prin care solicită includerea liniei de cale ferată Lețcani-Dângeni-Dorohoi în Master Planul General de Transport al României și în Planul Investițional 2020-2030. Calea feroviară este abandonată și se află în stare avansată de degradare, deși constituie un instrument strategic de dezvoltare.

Proiectul de Hotărâre a Guvernului  privind aprobarea Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030 se află în stadiul de consultare publică, context în care Claudiu Lotos a înaintat un memoriu pentru restaurarea liniei, aflată în proprietatea Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR”. Linia feroviară are o lungime de 140 km și este compusă din următoarele stații principale: Lețcani, Vlădeni, Todireni, Trușești, Dângeni, Ungureni, Dorohoi.

„Darea în administrare către S.C. RC-CF TRANS S.R.L. s-a realizat printr-un contract de închiriere și gestionare, aceasta din urmă având obligația să respecte caietul de sarcini anexat contractului. În continuare, în anul 2009, S.C. RC-CF TRANS S.R.L. a încheiat un contract de acces pe infrastructura feroviară neinteroperabilă Lețcani-Dorohoi cu societatea REGIO CĂLĂTORI S.R.L., valabil până în prezent.

Ținând cont de operațiunile juridice de mai sus ce privesc închirierea și exploatarea dreptului de proprietatea, linia de cale ferată Lețcani-Dorohoi se află într-o stare avansată de degradare (concretizată prin denivelări și deformări), fapt ce pune în pericol siguranța circulației trenurilor și siguranța persoanelor care utilizează acest mijloc de transport”, argumentează autorul solicitării.

Potrivit acestuia, sistemul de cale ferată Lețcani-Dorohoi nu este inclus în draftul Planului Investițional 2020-2030, Capitolului 2.2.- Moduri de transport feroviar, cu toate că îndeplinește condițiile necesare Obiectivului de conectivitate 2 (OFC2), prin asigurarea conexiunii între nordul și sudul României.

„Cu toate că această rețea de cale ferată este intens circulată (13 trenuri pe zi pentru serviciile de transport persoane și 10 operatori pentru servicii de transport marfă- transport cereale și culturi industriale), linia de cale ferată Lețcani-Dorohoi nu este inclusă spre modernizare în niciun document intern al CFR S.A. (documente interne de referință, programe și strategii), nu face parte din Planul Național de Redresare și Reziliență și nu este inclusă în Planul Național Investițional 2020-2030”, arată Claudiu Lotos.

În scrisoare, el a sintetizat principalele avantaje și oportunități pentru restaurarea CF Lețcani-Dorohoi:

1. Oportunități de finanțare pentru modernizarea liniei de cale ferată prin viitoarele programe operaționale, parteneriate publice-private sau linii de credit;

2. Dezvoltarea sectorului economic, prin creșterea potențialului agricol și industrial, concretizat prin transportul producției agricole și de mărfuri;

3. Stimularea operatorilor economici prin transportul producției/mărfurilor la export;

4. Conectarea mediului social din județul Botoșani cu mediul social-educațional/academic-economic din județul Iași;

5. Încurajarea practicării acestui tip de transport care ajută la combaterea schimbărilor climatice și promovarea transportului ecologic.

„În concluzie, ținând cont de importanța Planului Investițional 2020-2030, ca document de referință pentru viitoarele politici publice de dezvoltare în sfera transportului feroviar, vă rog să luați în calcul propunerea de a include linia de cale ferată neinteroperabilă Lețcani-Dângeni-Dorohoi în Master Planul General de Transport al României și în Planul Investițional 2020-2030, în vederea dezvoltării economico-sociale a județului Botoșani prin conectarea acestuia cu municipiul și județul Iași”, a încheiat tânărul.



 

 

Spune-ne opinia ta