În România sunt în total 8 milioane de mașini. 4 din zece mașini au mai mult de 17 ani. Adică este un parc auto extrem de bătrân.
Pentru comparaţie, media vârstei unei mașini din România este cu cinci ani mai mare decât a unei mașini din Uniunea Europeană.
Parcul auto a îmbătrânit accelerat după ce România a scos orice formă de descurajare a importurilor de autoturisme vechi, spune ministrul mediului. Barna Tanczos susţine că Uniunea Europeană este în pragul unei revoluţii auto, pe care românii nu o conştientizează.
În aceste condiții, valoarea impozitelor pentru mașinile care au o vechime de peste 15 ani ar putea ajunge și la 900 de lei pe an, deciziile urmând să fie dispuse de primării, relatează protv.
În același context, autoritățile plănuiesc să îi ajute pe cei cu posibilităţi financiare mai reduse să îşi schimbe maşinile vechi. Se discută despre acordarea unor subvenții de aproximativ 3 mii de euro. Măsurile sunt discutate la nivelul Guvernului, pentru a descuraja importul de maşini la mâna a doua.
„În momentul în care majoritatea statelor membre au sisteme de taxare a poluării şi descurajează deţinerea maşinilor poluante, şi România nu are un asemenea sistem, am devenit o piaţă-ţintă, unde se aduc maşinile vechi. Aceasta este situaţia pe care am găsit-o şi eu la minister. Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând” spune ministrul Mediului.
Surse apropiate negocierilor din Coaliţie citate de Știrileprotv,ro spun că una dintre variantele discutate prevede ca programul Rabla să fie suplimentat, iar fiecare primărie să ajute cu bani cetăţenii vulnerabili să-şi schimbe maşinile vechi şi poluante cu unele noi, mai puţin poluante.
“Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat Tanczos Barna.
Cei cu venituri mici ar putea primi până la 3000 de euro. Prin programul Rabla primesc 1500 de euro, dacă îşi cumpără o maşină pe motorină sau benzină.
Banii ar putea veni din fondul pe care Uniunea Europeană ar vrea să-l instituie la nivel european ca să-i ajute pe oamenii fără resurse financiare să nu mai polueze cu maşinile pe care le conduc.