Față în față cu statul. Cum procedezi când autoritățile nu îți oferă informațiile de care ai nevoie

De câte ori ți s-a întâmplat să adresezi o întrebare unei instituții publice și să te lovești de neștiința sau indiferența funcționarului? Fie că este vorba de cuantumul unei taxe locale sau de un act care îți este necesar la întocmirea dosarului pentru eliberarea pașaportului, instituțiile publice sunt obligate prin lege să îți ofere toate lămuririle de care ai nevoie. Ce faci, însă, când nu se întamplă așa?

Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public dă posibilitatea oricărei persoane de a solicita și de a obține informații de interes public, definite ca orice informații  care privesc activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare ale informațiilor.
 
"Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României", se arată în actul normativ.

Ce informații poți obține?

Astfel, trebuie să știi că toate autoritățile și institutiile publice au obligația să comunice din oficiu actele normative care le reglementează organizarea și funcționarea, structura organizatorică, numele și prenumele persoanelor din conducere și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice.

Totodată, trebuie să fie făcute publice datele de contact ale instituțiilor sau autorităților, precum denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet.

În același timp, trebuie să ți se asigure accesul la modalitatea de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situatia în care consideri că ți-a fost încălcat dreptul de acces la informațiile de interes public solicitate.

De altfel, anual, instițutiile au obligația de a redacta un buletin informativ care va cuprinde aceste informații, iar un raport periodic de activitate va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

Cum soliciți informații?

Toate informațiile de ordin public se oferă la cerere, în scris sau verbal.

În acest sens, autoritățile vor asigura un program minim, care va fi afișat la sediul acesteia. Informațiile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Solicitarea în scris a informațiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:

-autoritatea sau instituția publică căreia i se adresează cererea;
-informația solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituției publice identificarea informației de interes public;
-numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului.

Răspunsul se va face, de asemenea, în scris, în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării.

"În cazul în care durata necesară pentru identificarea si difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile", se mai arată în Legea nr. 544/2001.

Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza și în format electronic.

Însă, dacă autoritățile nu pot răspunde unei cereri, refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunică în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.

Ce faci dacă nu ți se răspunde?

Legea nr. 544/2001 prevede că refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorități ori instituții publice constituie abatere și atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat. Dacă te afli într-o astfel de situație, poți depune reclamație la conducătorul autorității sau al instituției publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de către persoana lezată.

Dacă după cercetarea administrativă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.

În plus, poți înainta o plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorialaă se află sediul autorității ori al instituției publice, iar instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public solicitate și să plătească daune.
avocatnet.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

FC Botoșani - Poli Iași astăzi, de la ora 17:30

astăzi, 11:02

FC Botoșani și Poli Iași se întâlnesc în această după-amiază pe "Municipal", în etapa cu numărul 17 din Superligă. Vezi oferta Superbet pentru meciul cu Poli...

Plângeri „întoarse” de la BEJ, ce au sesizat social democrații botoșăneni!

astăzi, 11:00

Partidul Social Democrat (PSD) – Filiala Botoșani, prin vicepreședintele formațiunii, a formulat o plângere la Biroul Electoral Județean prin care reclamă că Partidul Național Liber...

Ce pățești dacă nu plătești întreținerea imediat după afișarea listelor cu cheltuieli!

astăzi, 10:40

Adoptată în 2018, noua legislație prevede sancțiuni clare pentru cei care întârzie achitarea sumelor afișate pe lista de cheltuieli comune. Spre deosebire de reglementările ante...