Față în față cu statul. Cum procedezi când autoritățile nu îți oferă informațiile de care ai nevoie

De câte ori È›i s-a întâmplat să adresezi o întrebare unei instituÈ›ii publice È™i să te loveÈ™ti de neÈ™tiinÈ›a sau indiferenÈ›a funcÈ›ionarului? Fie că este vorba de cuantumul unei taxe locale sau de un act care îÈ›i este necesar la întocmirea dosarului pentru eliberarea paÈ™aportului, instituÈ›iile publice sunt obligate prin lege să îÈ›i ofere toate lămuririle de care ai nevoie. Ce faci, însă, când nu se întamplă aÈ™a?

Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaÈ›iile de interes public dă posibilitatea oricărei persoane de a solicita È™i de a obÈ›ine informaÈ›ii de interes public, definite ca orice informaÈ›ii  care privesc activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituÈ›ii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare ale informaÈ›iilor.
 
"Accesul liber È™i neîngrădit al persoanei la orice informaÈ›ii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaÈ›iilor dintre persoane È™i autoritățile publice, în conformitate cu ConstituÈ›ia României È™i cu documentele internaÈ›ionale ratificate de Parlamentul României", se arată în actul normativ.

Ce informații poți obține?

Astfel, trebuie să știi că toate autoritățile și institutiile publice au obligația să comunice din oficiu actele normative care le reglementează organizarea și funcționarea, structura organizatorică, numele și prenumele persoanelor din conducere și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice.

Totodată, trebuie să fie făcute publice datele de contact ale instituțiilor sau autorităților, precum denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet.

În acelaÈ™i timp, trebuie să È›i se asigure accesul la modalitatea de contestare a deciziei autorității sau a instituÈ›iei publice în situatia în care consideri că È›i-a fost încălcat dreptul de acces la informaÈ›iile de interes public solicitate.

De altfel, anual, instiÈ›utiile au obligaÈ›ia de a redacta un buletin informativ care va cuprinde aceste informaÈ›ii, iar un raport periodic de activitate va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

Cum soliciți informații?

Toate informaÈ›iile de ordin public se oferă la cerere, în scris sau verbal.

În acest sens, autoritățile vor asigura un program minim, care va fi afiÈ™at la sediul acesteia. InformaÈ›iile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor fi comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Solicitarea în scris a informaÈ›iilor de interes public cuprinde următoarele elemente:

-autoritatea sau instituția publică căreia i se adresează cererea;
-informaÈ›ia solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituÈ›iei publice identificarea informaÈ›iei de interes public;
-numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului.

Răspunsul se va face, de asemenea, în scris, în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcÈ›ie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare È™i de urgenÈ›a solicitării.

"În cazul în care durata necesară pentru identificarea si difuzarea informaÈ›iei solicitate depășeÈ™te 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiÈ›ia înÈ™tiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile", se mai arată în Legea nr. 544/2001.

Solicitarea È™i obÈ›inerea informaÈ›iilor de interes public se pot realiza È™i în format electronic.

Însă, dacă autoritățile nu pot răspunde unei cereri, refuzul comunicării informaÈ›iilor solicitate se motivează È™i se comunică în termen de 5 zile de la primirea petiÈ›iilor.

Ce faci dacă nu ți se răspunde?

Legea nr. 544/2001 prevede că refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorități ori instituÈ›ii publice constituie abatere È™i atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat. Dacă te afli într-o astfel de situaÈ›ie, poÈ›i depune reclamaÈ›ie la conducătorul autorității sau al instituÈ›iei publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoÈ™tință de către persoana lezată.

Dacă după cercetarea administrativă reclamaÈ›ia se dovedeÈ™te întemeiată, răspunsul se transmite persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamaÈ›iei È™i va conÈ›ine atât informaÈ›iile de interes public solicitate iniÈ›ial, cât È™i menÈ›ionarea sancÈ›iunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.

În plus, poÈ›i înainta o plângere la secÈ›ia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorialaă se află sediul autorității ori al instituÈ›iei publice, iar instanÈ›a poate obliga autoritatea sau instituÈ›ia publică să furnizeze informaÈ›iile de interes public solicitate È™i să plătească daune.
avocatnet.ro

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Calendar Ortodox: Cinstim astăzi pe Sfântul Sfinţit Mucenic Eutihie; Sfântul Mucenic Tation

astăzi, 08:08

Sfântul Eutihie provenea, conform tradiÅ£iei bisericeÅŸti, din Sevas­tia Palestinei. Auzind el de propovăduirea Evangheliei lui Hristos, ÅŸi-a lăsat părinÅ£ii ÅŸi rudele ÅŸi s-a apropiat ...

FC Botoșani - Csikszereda 3-1: Trei goluri marcate în 9 minute! Final incredibil!

Saturday, 23 August 2025

FC BotoÈ™ani s-a impus en fanfare contra celor de la Csikszereda, scor 3-1. Papa, Mitrov È™i BodiÈ™teanu au punctat pentru moldoveni, care urcă, cel puÈ›in temporar, pe loc de play-off, în...

Românii din străinătate vor plăti din nou niște TAXE care au fost eliminate în urmă cu opt ani!

Saturday, 23 August 2025

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) vrea să reintroducă o serie de taxe pentru românii care locuiesc în diaspora È™i au nevoie de servicii consulare. ReprezentanÈ›ii ministerului spun cÄ...