Începând cu 2022, noi tehnologii de siguranţă vor deveni obligatorii în noile vehicule europene, inclusiv „un avertisment de somnolenţă şi distragere a atenţiei şoferului”, relatează CNN.
Distragerea atenţiei, fie că este vorba de smartphone, ţigară, muzică sau alimentaţie, determină până la 30% din accidentele rutiere, în timp ce oboseala este implicată în 20%, potrivit Comisiei Europene.
Acesta este motivul pentru care, începând cu 2022, noi tehnologii de siguranţă vor deveni obligatorii în noile vehicule europene. Compania germană de inginerie şi tehnologie Bosch se poziţionează ca unul dintre principalii furnizori ai acestei tehnologii, anunţând în decembrie că a dezvoltat un sistem de monitorizare care detectează şoferi somnoroşi şi neatenţi, potrivit Mediafax.
Tehnologia, care va fi încorporată în maşinile noi începând cu 2022, foloseşte camere foto şi inteligenţa artificială (AI) pentru a detecta când pleoapele unui şofer se îngreunează sau când îşi mută privirea pe telefon sau către un alt pasager.
Algoritmul, care a fost instruit folosind înregistrări ale unor situaţii reale de conducere, apreciază oboseala şoferului în funcţie de poziţia pleoapelor şi de clipit.
„Pe baza tuturor acestor informaţii, se poate recunoaşte dacă este obosit, deoarece frecvenţa mişcării pleoapelor devine mult mai lentă”, spune Annett Fischer, purtător de cuvânt al companiei.
Sistemul poate avertiza şoferii, recomandând o pauză dacă sunt obosiţi sau chiar reducând viteza vehiculului.
Forma alertei, sonoră, vibraţii ale volanului sau încetinirea vehicolului, va depinde de dorinţele producătorului auto, care vor adapta sistemul în funcţie de marca şi de consumatorii lor, explică Fischer.
De asemenea, sistemul monitorizează pasagerii cu o cameră frontală şi spate, asigurându-se centurile de siguranţă şi airbag-urile sunt poziţionate corespunzător.
Peste un milion de oameni mor la nivel mondial în fiecare an din cauza accidentelor de circulaţie rutieră, potrivit unui raport global al OMS din 2018 privind siguranţa rutieră.
Utilizarea unui telefon în timpul condusului creşte riscul de accident de patru ori, în timp ce un mesaj text creşte riscul de aproximativ 23 de ori, estimează raportul, scrie și Descoperă.ro.