Deputaţii au decis: Asociaţiile de proprietari, obligate să elibereze adeverinţe cu cheltuielile de întreţinere defalcate

Proprietarii de apartamente vor putea să ceară în scris o adeverinţă cu situaţia defalcată a cheltuielilor de întreţinere, se arată într-un proiect de act normativ adoptat ieri, prin vot final, de Camera Deputaţilor. Preşedintele şi administratorul asociaţiei de proprietari vor fi, practic, obligaţi să elibereze acest document.

Prevederile sunt incluse într-un Proiect de Lege pentru completarea Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Documentul a trecut de Senat în mai 2014 şi astăzi a fost adoptat de Camera Deputaţilor prin vot final. Asta înseamnă că, pentru a se aplica, acesta mai are nevoie doar de semnătura preşedintelui României.

Concret, proprietarii vor putea să ceară preşedintelui şi administratorului asociaţiei o adeverinţă cu situaţia cheltuielilor de întreţinere. Aceasta va fi eliberată obligatoriu şi va include cheltuielile defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, precum şi modalitatea de calcul a penalităţilor.

"La solicitarea scrisă a proprietarului, preşedintele şi administratorul asociaţiei de proprietari au obligaţia să elibereze în scris o adeverinţă prin care să prezinte situaţia cheltuielilor privind întreţinerea, defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, precum şi modalitatea de calcul al penalităţilor", scrie în propunerea legislativă, conform Avocatnet.ro.

În momentul de faţă, Legea nr. 230/2007 prevede doar că proprietarii sunt îndreptăţiţi să ştie toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi că pot cere acces la orice document al acesteia.

Iniţiatorii explică în expunerea de motive că legea nu conţine destule dispoziţii referitoare la obligaţiile preşedintelui şi administratorului şi la protejarea drepturilor proprietarilor, astfel că propunerea de act normativ vine în ajutorul acestora din urmă.

Notă: În altă ordine de idei, din luna martie a acestui an, administratorii de bloc sunt obligaţi să informeze periodic proprietarii cu privire la veniturile şi cheltuielile asociaţiei. Mai multe informaţii despre subiect găsiţi aici.


Principalele drepturi şi obligaţii ale proprietarilor

În afară de dreptul de a cunoaşte toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei, proprietarii sunt îndreptăţiţi să participe (cu drept de vot) la adunarea generală, să-şi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică, relateaza avocatnet.ro.

Aceştia au voie să facă îmbunătăţiri sau modificări la proprietatea individuală, atât timp cât nu periclitează integritatea structurală a clădirii sau a altor proprietăţi individuale.

În acelaşi timp, Legea asociaţiilor de proprietari mai stabileşte că "zidurile dintre apartamentele sau spaţiile alăturate, care nu fac parte din structura de rezistenţă a clădirii şi din proprietatea comună, pot fi reamplasate prin acordul dintre proprietarii apartamentelor sau spaţiilor respective, pe baza autorizaţiei de modificare a construcţiei, eliberată de autoritatea publică locală şi cu înştiinţarea asociaţiei".

Referitor la obligaţii, actul normativ menţionat dispune că proprietarii trebuie să-şi menţină locuinţa în stare bună, pe cheltuiala proprie.

"Proprietarii sunt obligaţi să ia măsuri pentru consolidarea sau modernizarea clădirii, pentru reabilitarea termică şi eficienţa energetică, potrivit prevederilor legale. Indiferent de natura intervenţiilor, se va avea în vedere menţinerea aspectului armonios şi unitar al întregii clădiri", este punctat în lege.

Cei care provoacă daune oricărei părţi din proprietatea comună sau unui alt apartament sunt obligaţi să repare stricăciunile sau să acopere cheltuielile pentru reparaţii.

În fine, la vânzarea apartamentului, proprietarii trebuie să facă dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei. Dacă există datorii către asociaţie, vânzarea apartamentului poate fi făcută doar dacă acestea sunt preluate contractual de către cumpărător.

Atenţie! Proiectul de lege prezentat în articol NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie promulgat prin decret prezidenţial şi publicat în Monitorul Oficial, mai scrie sursa citata.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

APIA Botoșani: Anunț privind stadiul autorizării plăților aferente anului de cerere 2024!

astăzi, 10:15

Până la data de 16 ianuarie 2025, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani a autorizat la plată suma totală de 205.115.655 lei, reprezent&ac...

Se anunță încă o zi liberă la finalul acestei săptămâni!

astăzi, 10:00

Vineri, 24 ianuarie, Ziua Unirii Principatelor Române, sărbătoare cunoscută ca Mica Unire, este zi nelucrătoare conform Codului Muncii. Astfel, angajații vor avea o minivacanță de trei...

Blue Monday 2025, cea mai tristă zi din an. Psiholog: „Această zi comercială poate crește numărul cazurilor de depresie și anxietate”

astăzi, 09:45

Ziua de 20 ianuarie mai este cunoscută și sub denumirea de cea mai tristă zi din an. Termenul de Blue Monday sau cea mai tristă zi din an, a fost conceput pe baza mai multor factori deprimanți...