Cumparand "romaneste" salvati un milion de slujbe!

Unele produse autohtone au sanse sa se impuna in fata celor similare din import insa calea spre consumatori este pavata doar cu bune intentii.

Circa 600.000 de salariati care lucreaza in productia de bunuri de larg consum, alaturi de cateva mii din productia de medicamete si circa 400.000 de angajati din industria orizontala (retail, transport), adica peste un milion de oameni ar avea siguranta zilei de maine daca am consuma cu precadere produse romanesti.

Pare un slogan depasit, din vremea defunctei campanii Fabricat in Romania, insa in realitate multe din produsele autohtone ar justifica un astfel de demers. Industria alimentara, aflata in plin razboi al taxelor cu comerciantii, sufera de lipsa calitatii produselor, dar acelasi lucru se intampla pe plan european, subliniaza Sorin Minea, presedintele Romaliment.

“Doar in industria alimentara sunt peste 100.000 de angajati; daca punem la socoteala si carmangeriile, retailul, distributia si asa mai departe, ajungem la 600.000 de angajati care depind de productia de alimente“, estimeaza Minea.

Acesta spune ca un comert de proximitate civilizat, reducerea taxelor de raft si a TVA ar determina producatorii sa se reorienteze spre produse de calitate, care sa le bata ca pret pe cele de import. In schimb, industrii mai mici, cum ar fi cea de soft sau productia de calculatoare au sanse reale sa se impuna in fata numelor mari.

Dar, fara un efort concertat la care autoritatile sa fie vioara intai, nimeni nu mai pare dispus sa contribuie la o campanie in favoarea consumului de produse fabricate in Romania. Acesta ar putea fi mesajul unei campanii, derulate dupa modelul celor din Vest, menite sa limiteze efectele crizei asupra companiilor autohtone. Cu ce sanse de succes, insa? Intr-un film cu succes de box office, un personaj ii da o replica eroului principal preocupat de provenienta unui echipament militar:

American sau rusesc, in ziua de azi nu mai conteaza, totul e fabricat in China“

Nimic mai adevarat daca privim economia mondiala in ansamblu, dar nu mai putin adevarat este faptul ca, macar teoretic, cumparand produse autohtone poti ajuta economia sa iasa din criza. Americanii, francezii sau nemtii chiar pun in practica aceasta teorie, iar acum, in plina criza economica, consumatorii din tarile respective sunt bombardati cu campanii de genul cumpara produse nationale ca sa salvezi X locuri de munca“.

Ar functiona o asemenea abordare in Romania?

Sunt produsele romanesti comparabile calitativ si echivalente ca pret pentru a justifica o astfel de atitudine? In unele cazuri, nu, dar in multe altele, da, chiar atunci cand e vorba de produse la care te-ai fi asteptat mai putin. Traditional, Romania avea cateva industrii performante, iar pe multe dintre acestea economia se poate baza si acum. Aici se inscriu industriile alimentara, textila si de imbracaminte, software si servicii asociate, auto si piese de schimb.

Din pacate, produsele alimentare romanesti au ajuns in majoritate de calitate slaba, pentru ca astea se cer“, spune Sorin Minea, presedintele asociatiei patronale din industria alimentara, Romalimenta.

Daca ne uitam la o rezolutie recenta a Comisiei Europene, aceasta a constatat reducerea calitatii produselor care se gasesc in marile lanturi de retail din Europa. Deci nu e o problema specifica pietei romanesti, producatorii autohtoni s-au orientat dupa cerere. Daca nu s-ar incuraja vanzarile cu toptanul, ci revenirea la calitate, atunci, da, stimularea consumului de produse autohtone ar putea ajuta acest sector“, adauga Minea.

Acesta mai spune ca, in ceea ce priveste produsele lactate, calitatea acestora este identica cu a celor produse afara; la carne, circa trei sferturi din produse sunt echivalente ca pret si calitate, insa aceasta este scazuta, ca peste tot.

Problema nu este la calitate, ci la pret, avem probleme cu TVA, cu taxele de supermarket, cu materia prima. Daca ar exista forme civilizate de comert de proximitate (magazinele de piata), daca producatorii ar reveni la produsele traditionale, daca ar exista distributie, am putea sa batem fara probleme importurile“, considera Minea.

El adauga ca printre putinele pro­duse romanesti care pot concura de la egal la egal cu cele straine, pe piata interna ca si pe cea externa, este vinul.

Numele vinde uneori mai mult decat calitatea

Desigur, consumatorul autohton se orienteaza intr-o proportie mare dupa numele de firma si dupa moda.

E destul de greu ca in cazul produselor de imbracaminte si incaltaminte, de exemplu, sa ii ceri romanului sa cumpere, mai degraba, camasi Braiconf decat pe cele ale casei Hugo Boss, chiar daca acestea din urma sunt fabricate tot in Romania. Pastrand insa proportiile, alegerea unui produs romanesc poate fi justificata, in multe cazuri, de raportul calitate/pret.

Cota de piata a produselor romanesti in totalul pietei produselor in­dustriei usoare este de aproximativ 23%. Cred ca exista sanse sa crestem cota si in perioada crizei, daca autoritatile statului vor reglementa importurile si le vor cere firmelor sa aduca certificate de garantare a calitatii marfurilor si indeplinirea normelor de sanatate“, spune Maria Grapini, presedintele federatiei patronale din industria de textile, FEPAIUS.

Aceasta da exemplul Cehiei, care a adoptat recent astfel de masuri, prin care si-a protejat producatorii locali si industria.

Aceste masuri nu contravin legislatiei europene. Dimpotriva, UE ne-a dat frau liber impunerii de norme pentru importuri pentru a proteja cetatenii de produsele de slaba calitate“, mai spune Maria Grapini.

Sunt produsele romanesti cunoscute in randul consumatorilor?

Putina lume stie, ca laptopurile Log’n’go, pe care Vodafone Romania le vinde cu succes – peste 2.000 de unitati vandute de la lansarea serviciului, in decembrie – sunt un produs romanesc in exact aceeasi masura in care laptopurile Dell sau HP sunt americane. Din­tr-un motiv necunoscut, operatorul nu a subliniat ca, apeland la producatorul au­tohton Ma­guay, sprijina in­dustria roma­neas­ca de hard­ware. Mai mult, oficialii companiei de telefonie precizeaza ca respectivele computere sunt doar customizate in Romania“.

Nu exista absolut nici o diferenta, in afara de designul care este inregistrat de unii producatori, intre produsele noastre si cele ale unor nume mari: ne aprovizionam si dam comenzi de fabricatie exact la aceeasi furnizori, fie ca e vorba de componente pentru PC, fie de barebone (carcase cu ecran si placa de baza – n.r.) de laptop.

Problema noastra nu e calitatea, ci pretul, spune Eduard Pughin, operational manager la Maguay.

Marile branduri mai rezista pe piata doar prin contracte semnate la nivel mondial, iar pe piata locala prin licitatii unde se inventeaza specificatii de produs doar pentru ei, deci prin coruptie. Asta e realitatea. Dar, daca cineva vrea neaparat si are o comanda mare, putem sa ii oferim si cel mai ieftin laptop de pe piata“.

Sursa: Business Forum

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Ea este ”diva” din Botoșai pe care instanța o obligă să muncească în folosul comunității!

astăzi, 13:40

Cunoscută în zona emisiunilor mondene și de cancan din România, botoșăneanca în vârstă de 28 de ani va schimba, pentru o vreme, ”peisajul” monden. Asta î...

A plătit 2.000 de euro pentru dreptul de a rămâne ilegal într-un stat Schengen!

astăzi, 12:57

Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări în privinţa unui bărbat, cu cetățenie R. Moldova, care a prezentat la controlul de...

Gest admirabil al unui pompier botoșănean: Și-a ”dăruit” ziua de naștere copiilor sinistraților din Galați! (Foto)

astăzi, 11:52

Copiii văd și simt lucrurile altfel, iar aceste zile, în care s-au văzut nevoiți să își părăsească propria casă, le vor rămâne în minte pentru totdeauna. Sunt putern...