Cum puteti avea acces la informatiile de interes public!
Stiri Botosani Monday, 31 August 2009 ActualitatePotrivit legiuitorilor, în cadrul legii 544/2001 se pune în discuţie orice autoritate sau instituţie publică, precum şi orice regie autonomă, care utilizează resurse financiare publice şi care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituţiei, altfel spus Primăria, Prefectura, Consiliul Judeţean, toate regiile şi societăţile care activează sub instituţiile amintite mai sus, respectiv servicii deconcentrate, regii de transport, de salubritate, direcţii judeţene de sport, de sănătate etc.
În afara acesteia, alte două acte normative au fost create să asigure transparenţa în administraţia publică, respectiv Legea 52/ 2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică şi Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice.
Care sunt informaţiile de interes public
Încă din startul legii privind liberul acces la informaţiile de interes public legiuitorul a ţinut să sublinieze, pentru a nu exista interpretări, definiţia informaţiei de interes public. Astfel, informaţia de interes public este reprezentată de orice informaţie care priveşte activităţile sau care rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau modul de exprimare a informaţiei. De asemenea, orice persoană are dreptul să solicite informaţii cu privire la datele personale.
Cu toate acestea, există unele informaţii care trebuie comunicate din oficiu cetăţenilor:
- actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
- structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare, programul de audienţe al autorităţii sau instituţiei publice;
- numele şi prenumele persoanelor din conducerea autorităţii sau a instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
- coordonatele de contact ale autorităţii sau instituţiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de internet;
- sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil;
- programele şi strategiile proprii;
- lista cuprinzând documentele de interes public;
- lista cuprinzând categoriile de documente produse şi/sau gestionate, potrivit legii;
- modalităţile de contestare a deciziei autorităţii sau a instituţiei publice în situaţia în care persoana se consideră vătămată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate.
Cetăţenii pot solicita informaţii cu privire la planurile urbanistice, la investiţiile şi achiziţiile publice, a lucrărilor în lucru, a avizelor şi autorizaţiilor emise, situaţia juridică a terenurilor sau imobilelor, precum şi a problemelor privind fondul funciar.
Solicitările se fac, de regulă, în scris
Pentru a fi siguri de primirea unui răspuns în baza legii 544/ 2001, cetăţenii sunt sfătuiţi să facă acest demers în scris. Potrivit legii, orice persoană are dreptul să solicite şi să obţină de la autorităţile şi instituţiile publice informaţiile de interes public“.
Solicitarea, în scris, a informaţiilor de interes public trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- autoritatea sau instituţia publică la care se adresează cererea;
- informaţia solicitată, astfel încât să permită autorităţii sau instituţiei publice identificarea informaţiei de interes public;
- numele, prenumele şi semnătura solicitantului, precum şi adresa la care se solicită primirea răspunsului.
Pe de altă parte, pentru informaţiile solicitate verbal, funcţionarii din cadrul compartimentelor de informare şi relaţii publice au obligaţia să precizeze condiţiile şi formele în care are loc accesul la informaţiile de interes public şi pot furniza pe loc informaţiile solicitate“, se arată în textul actului normativ.
Maximum 30 de zile pentru obţinerea informaţiilor
Astfel de informaţii pot fi solicitate de orice persoană, fizică sau juridică, iar răspunsul trebuie primit în scris. Informaţiile solicitate verbal pot fi furnizate pe loc sau în scris, la o dată ulterioară, dacă tipul informaţiei necesită documentare.
Autorităţile publice se obligă să răspundă, în scris, solicitărilor în termen de 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informaţiei de interes public solicitate, dacă aceasta a fost identificată. În cazul în care acest termen nu a fost suficient pentru găsirea informaţiei solicitate, autoritatea publică are la dispoziţie 10 zile lucrătoare pentru anunţarea solicitantului, urmând ca, în final, să aibă la dispoziţie 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea informaţiei de interes public identificate peste termenul de 10 zile. Potrivit actului normativ, instituţia trebuie ca, în termen de 5 zile lucrătoare, să transmită solicitantului, tot în scris, refuzul de comunicare a informaţiei solicitate, precum şi motivarea acestuia.
Sancţiuni pentru nerespectarea legii
În cazul primirii unui refuz nefondat din partea funcţionarului public, cetăţeanul are la dispoziţie o cale de atac, întrucât legea privind liberul acces la informaţiile de interes public prevede şi un capitol de sancţiuni pentru cei care nu respectă prevederile legale. Astfel, refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat. Împotriva acestuia se poate depune o reclamaţie la con-ducătorul instituţiei publice, acesta din urmă fiind în măsură ca în 30 de zile să ancheteze şi să dispună luarea de măsuri.
Mai mult, dacă răspunsul nu este pe placul persoanei vătămate, aceasta poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei raza teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice.
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Cristina Lăcătușu, candidata USR la Camera Deputaților, rezolvă prin lege problema Centrului Vechi: Amenzile neachitate se plătesc cu muncă în folosul comunității!
Candidata Uniunii Salvați România la Camera Deputaților va susține în Parlament un proiect de lege privind transformarea automată a amenzilor pentru tulburarea ordinii și liniștii pu...
După tragedia provocată de șoferul din Botoșani: Multă tristețe în Siret și localitățile din jur pentru tinerii Rudolf și Tudor și instructorul auto morți pe E 85!
Cazul celor trei suceveni morți în teribilul accident rutier de sâmbătă de pe E 85, de la Grănicești, a îndoliat orașul Siret și localitățile din jur, unde foarte mult...
Încă o inițiativă legislativă a deputatului Alexandra Huțu a fost adoptată de Parlament și devine lege! (Video)
Este vorba despre inițiativa legislativă pentru instituirea zilei de 24 august ca Ziua Prizonierilor de Război Români pe care deputatul social-democrat Alexandra Huțu depus-o în Parlam...
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici