Cum inmatriculezi masina fara sa platesti taxa pe poluare

Contestata taxă auto poate fi ocolită. Tot mai mulţi români îşi câştigă în instanţă dreptul de a înmatricula vehicule fără a plăti statului sume importante.

Persoanele care vor să evite plata taxei pe poluarea provenită de la autovehicule nu trebuie să apeleze la cea mai radicală soluţie - renunţarea la achiziţie. O cale mai anevoioasă, dar cu succes verificat este în justiţie. Multe instanţe din ţară s-au pronunţat deja în favoarea celor care au dat în judecată instituţiile statului implicate, iar cumpărătorii de autovehicule le-au putut înmatricula fără să plătească taxa.


Gheorghe Piperea, avocat cu o ex­pe­rienţă de 13 ani şi fondatorul so­cietăţii "Piperea şi Asociaţii“, arată că şi noua variantă a taxei este discriminatorie. Prin urmare, poate fi atacată. "Primul lucru care trebuie făcut este să te prezinţi la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) fără chitanţa care să ateste plata taxei pe poluare“, recomandă Piperea. "Acolo, ţi se refuză înmatricularea, pentru că lipseşte de la dosar chitanţa care atestă plata taxei, şi atunci instituţia poate fi dată în judecată cu o acţiune denumită în obligaţia de a face“.

Cu răspunsul scris prin care DRPCIV refuză înmatricularea, se merge fie la instanţa de contencios administrativ din cadrul tribunalului, fie la cea de drept comun şi se solicită judecătorului să oblige DRPCIV să înmatriculeze maşina fără plata taxei.

Procedură simplă

În motivarea acţiunii, trebuie men­ţionată încălcarea articolului 90 din Tratatul de la Roma, precum şi a articolului 148, alineatul 2 din Constituţia României. Conform avocaţilor, articolul 90 spune că nu poţi stabili pentru mărfurile existente pe teritoriul statului tău un regim fiscal discriminatoriu faţă de mărfurile care vin din spaţiul intracomunitar.

"Alineatul 2 din articolul 148 men­ţionează că în conflictul dintre o lege internă şi o lege comunitară are putere cea comunitară. Şi, atenţie, fără să fii nevoit să te adresezi unei instanţe comunitare, ci uneia naţionale“, adaugă Gheorghe Piperea.

Principala pro­blemă a acestui de­mers este cea a costurilor. Trebuie plătite taxa de timbru şi onorariul avocatului, care variază între 100 şi 500 de euro. După încheierea procesului, cheltuielile de judecată sunt plătite de cel care pierde, în speţă, DRPCIV. Însă, din cauza condiţiilor speciale de executare a instituţiilor publice, recuperarea banilor poate dura foarte mult.

Durata proceselor

"În astfel de condiţii, este bine ca înainte de a intenta proces să verificaţi care opţiune este mai costisitoare, plata taxei sau procesul. Trebuie luat în calcul şi timpul în care se poate soluţiona litigiul. Durata procesului depinde de gradul de încărcare al instanţei respective. În mod normal, poate dura între o lună şi şase luni“, spune Piperea. La asta trebuie adăugat şi un eventual recurs al DRPCIV, însă, fiind vorba de o hotărâre care nu este supusă dreptului de apel, este executorie imediat. Practic, îţi poţi înmatricula maşina imediat după sentinţă.

Nu cunosc niciun caz, şi probabil că sunt sute, în care instanţa să fi respins o astfel de acţiune.
Gheorghe Piperea, fondatorul casei de avocatură Piperea & Asociaţii

Costuri evitate

1.430 euro este suma pe care ar trebui să o plătiţi pentru a înmatricula un Opel Astra fabricat în 2001, cu propulsor alimentat cu benzină, a cărui capacitate cilindrică este de 1.589 cmc şi se înscrie în norma de poluare Euro 3.

2.746 euro ar trebui să plătească statului posesorul unui Volkswagen Touareg V6 cu o vechime de numai un an. Motorul este diesel, Euro 4, de 3,0 litri şi emite 246 g CO2/100 km, iar preţul de achiziţie este de circa 32.000 de euro.

Sub lupa Comisiei Europene

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Eu­ropene, Maria Assi­ma­kopou­lou, a decla­rat pentru Capital că OUG nr. 7/2009 este încă examinată de spe­cia­liştii Comisiei, pentru a determina dacă este în totală concordanţă cu tratatul european.

Comisia va informa publicul dacă taxa este sau nu discriminatorie imediat ce va finaliza verificările. În ciuda faptului că modificarea din acest an a taxei nu a însemnat decât o reducere a valorii, CE se mişcă extrem de greu în luarea unei decizii.

Sursa: Business Forum

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Zeci de unități administrativ-teritoriale verificate de Garda de Mediu Botoșani, unele au primit avertisment!

Thursday, 14 November 2024

Statul recunoaşte dreptul fiecărei persoane fizice la un mediu sănătos, accesul liber pentru recreere în spaţiile verzi proprietate publică, dreptul de a contribui la amenajarea spaţiilor...

Transportator de lemne sucevean, prins la Botoșani cu actele în neregulă, s-a ales cu marfa confiscată!

Thursday, 14 November 2024

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că datele înscrise în documentele de însoțire a materialului lemnos nu corespundeau cu cele faptice, cantitatea îns...

Expoziție de pictură și grafică la Galerile de Artă din Botoșani, cu un invitat special!

Thursday, 14 November 2024

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 17-29 noiembrie 2024, în spațiul Colecției de Artă (Piața Revoluției, nr. 12), expoziția „Salonul de toamnă”. Vor...