Lipsa de identificare a proprietarilor de cartele prepay atunci când sună la 112 pune în pericol alte persoane care au cu adevărat o urgenţă, a declarat, joi, Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Arafat a dat exemplul unei persoane care "a apelat de 21.000 de ori numărul 112 pe parcursul unui an, fără să ştim cine este".
"A fost nominalizată o comisie de către doamna prim-ministru pentru a ne ocupa de serviciul 112. În raport nu se poate evita niciun aspect care înseamnă vulnerabilitate pentru a evita astfel repetarea unor situaţii neplăcute în viitor. S-a făcut o analiză a activităţii 112, inclusiv partea de dispecerizare a serviciului şi au fost propuse mai multe măsuri. Una dintre acestea este corelată cu lipsa de identificare a proprietarilor de cartele prepay care apelează 112. Această lipsă de identificare le permite acestora să se joace la 112, cu apeluri false, repetate. Am avut un caz în care o persoană a apelat de 21.000 de ori numărul 112 pe parcursul unui an, fără să ştim cine este", a spus Raed Arafat în cadrul unei dezbateri pe tema modificărilor propuse pentru funcţionarea numărului de urgenţă 112.
Potrivit oficialului MAI, care este şi preşedintele Comitetului interministerial privind sistemul apelurilor de urgenţă 112, adoptarea unei legislaţii în care sunt prevăzute modalităţi de identificare a persoanelor care sună la 112 inclusiv de pe cartele preplătite va conduce la reducerea numărului de apeluri false.
"Când suni la 112, intri pe o linie de aşteptare, iar dacă operatorul este ocupat cu cineva care sună în continuu, alte persoane cu probleme adevărate tot aşteaptă. Mai e un alt aspect: identificarea apelantului ne ajută să salvăm persoana care chiar are nevoie de ajutor. De exemplu, o persoană sună la 112 şi până să dea toate datele personale îşi pierde cunoştinţa şi nu mai ştim nimic. Degeaba sunăm înapoi... În schimb, dacă ştim al cui este telefonul, putem lua măsurile necesare şi chiar dacă persoana nu este la adresa respectivă, atunci există cunoştinţe care pot lua legătura sau merge la persoana respectivă", a explicat secretarul de stat.
Proiectul de modificare şi completare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) şi a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI), până astăzi, data de 23 august 2019.