Economia judeţelor, la raport“, prin care aduce în prim-plan starea economiei la nivel judeţean. Cine sunt cei mai mari angajatori din fiecare judeţ, care sunt cele mai mari companii în funcţie de cifra de afaceri, cum se împarte economia judeţului între multinaţionale, antreprenori şi companii de stat, care este raportul dintre cei care muncesc şi asistaţii social, care sunt indicatorii sociali din zonă sunt doar o parte din informaţiile pe care cititorii ZF le vor regăsi la această rubrică.Astăzi vom prezenta principalii indicatori economici şi sociali ai judeţului Botoşani, care are o populaţie de peste 412.000 de locuitori şi numai 50.000 de salariaţi.
Cu o rată a şomajului sub media naţională, Botoşaniul trăieşte în principal din banii trimişi din Italia şi Spania de către locuitorii săi. Doar unu din opt locuitori din judeţul Botoşani are un loc de muncă, în timp ce numărul pensionarilor este cu 50% mai mare decât al salariaţilor într-un judeţ în care cifra de afaceri totală a companiilor a fost de numai 1,1 mld. euro în 2012, cât face reţeaua de hipermarketuri Carrefour.
Investiţiile străine pot fi numărate pe degete, iar datele oficiale arată că în judeţul Botoşani doar două companii – Elsaco (Valeriu Iftimie, Doru Popa, Petru Parfenov şi Ovidiu Jitaru) şi Rolana Tex (grupul italian Filivivi) – au avut în 2012 o cifră de afaceri mai mare de 200 mil. lei.
Situaţia nu este aşa cum pare din indicatorii economici pentru că în Botoşani vin bani din afară, de la românii din Italia şi Spania.Există consum în judeţ, hipermarketurile continuă dezvoltarea. Sunt discuţii cu un lanţ de magazine pentru o nouă unitate în municipiul Botoşani, iar reprezentanţii companiei ne-au spus că încasările lor au depăşit aşteptările“, a spus Ovidiu Portariuc, primarul de 36 de ani al municipiului Botoşani, oraş în care există în prezent magazine Lidl, Kaufland şi Carrefour.
Pentru Botoşani imaginea unui judeţ sărac s-ar putea să fie înşelătoare pentru că acolo există potenţial de creştere, doar că în prezent cetăţenii muncesc pentru propria subzistenţă, iar activităţile lor nu intră în radarul economic pentru că nu sunt interesaţi de zona comercială.
Cu toate acestea, locuitorii de acolo nu sunt săraci şi nu cred că putem compara Botoşaniul cu Teleormanul de exemplu, care este într-adevăr un judeţ sărac“, explică Adrian Moraru, directorul general adjunct al Institutului pentru Politici Publice.
Datele de la Registrul Comerţului arată că în judeţ sunt în jur de 4.600 de companii care au realizat în 2012 un profit cumulat de 40 mil. lei (aproape 10 mil. euro), iar investitorii străini au mai puţin de 3.000 de angajaţi.
Rolana Tex, a doua cea mai mare companie din Botoşani, deţinută de grupul italian Filivivi, se află în top cinci cele mai mari fabrici de textile din România în 2012, potrivit unei analize a ZF.
Iulian Căzăcuţ, fondator şi acţionar al Doly-Com, a patra cea mai mare companie din Botoşani: Am dezvoltat o afacere aici pentru că m-am născut şi trăiesc aici. M-am gândit la relocare, poate undeva spre centrul ţării, unde sunt autostrăzi, nu aici, aproape de Ucraina. Însă cea mai valoroasă resursă este capitalul uman, iar o relocare cu tot cu echipa ar fi prea costisitoare.
Industria textilă are o tradiţie îndelungată, însă în prezent este limitată doar la activităţile de prelucrare de bază, dar forţa de muncă existentă şi tradiţia din regiune reprezintă un potenţial pentru dezvoltarea sectorului şi în alte trepte pe lanţul valoric“, se arată într-o prezentare a Botoşaniului.
Salariile mici (1.200 de lei/lună salariul mediu net) şi forţa de muncă pregătită ar putea atrage noi investitori în Botoşani, după cum susţine Ovidiu Portariuc, care spune că până în prezent infrastructura deficitară şio anumită limitare geografică“ au fost piedici în calea dezvoltării oraşului.
Citește articolul integral pe ZF.ro și vezi mai jos Topul celor mai mari 20 de companii din județul Botoșani!
Sursa tabel: Zf.ro