Cum a cedat Romania intreg pavilionul maritim si totul a devenit SECRET

Fostul director al Autoritatii Navale Romane Eugen lteanu este unul dintre artizanii afacerii prin care Romania a ramas fara pavilionul maritim national.

Acesta a fost numit in functie de secretarul de stat, Valentin Preda, pe 12 septembrie 2012. In aceeasi zi, Olteanu a semnat un contract de agentie prin care statul roman cedeaza pavilionul maritim, pentru o perioada de 30 de ani, firmei Ilvana Holding Limited, infiintata cu o luna mai devreme, in Cipru. De la sine putere, dupa semnarea contractului, Olteanu a decis sa-l includa in categoria documentelor secrete. Jurnalul National prezinta cateva dintre conditiile impuse de firma cipriota si acceptate de Olteanu in numele statului roman, precum si anexele contractului.

In preambulul contractului se specifica faptul ca Ordonanta de Guvern 42/1997 a fost actualizata pentru a se infiinta "Registrul International Naval Roman", cu scopul de a determina companiile de transport maritim straine sa inmatriculeze nave in Romania.

"Recunoscand lipsa expertizelor, lipsa de experienta si logistica corespunzatoare a Autoritatii Navale Romane, referitor la atragerea navelor straine in Registru, se intentioneaza autorizarea si acordarea unui mandat special unei organizatii private calificata din cadrul UE pentru a actiona in numele ANR in conformitate cu domeniul de aplicare a prezentului Contract si cu legislatia aplicabila".

Pentru a da o forma de legalite contractului se mentioneaza ca "pentru indeplinirea scopului prezentului contract, la data de 8 august 2012, Autoritatea a initiat o procedura de selectie competitiva si a selectat un Agent pentru a mentine, a promova si a tutela Registrul pe o perioada de 30 de ani". Culmea, agentul in speta este societatea cipriota care a fost infiintata cu opt zile mai devreme. Totodata, cele doua parti au convenit ca Registrul sa fie operational cel tarziu la 1 ianuarie 2013.

Responsabilitate

La articolul 6.1, Eugen Olteanu recunoaste in numele autoritatii "faptul ca infiintarea si functionarea cu succes a registrului si atractivitatea acestuia intr-un mediu international extrem de competitiv se poate realiza numai cu dedicatie, cooperare si suport din partea sa".

Pentru a-si demonstra buna vointa, ANR trebuie sa acorde in mod corespunzator toate aprobarile, acordurile, documentatia si alt sprijin solicitat de Agent. In acelasi timp, se mai obliga sa protejeze statutul juridic al firmei cipriote "in calitate de titular al drepturilor exclusive ale agentului, in special prin epuizarea oricaror cai de atac si a altor instrumente in conformitate cu legislatia relevanta de a opri orice activitate care incalca sau poate incalca drepturile exclusive ale agentului". La punctul 6.3. se mentioneaza ca agentul va fi liber sa incheie contracte cu clientii sai si aceste contracte pot sa contina conditiile contractuale normale ale agentului, pentru limitarea raspunderii sale juridice.

Cati bani vor plati proprietarii de nave?

Armatorii care vor sa isi inscrie navele sub pavilion romanesc, administrat de firma Ilvana, vor plati o taxa de baza de 6.000 euro, plus o taxa variabila calculata in functie de greutatea vasului. Astfel, se va plati 0,3 euro pe fiecare tona metrica pentru navele cu greutatea intre 1-10000 DWT; 0,2 euro pentru ce fiecare tona metrica DWT intre 10001 si 30000 DWT; 0,1 euro pentru fiecare tona metrica DWT peste 30000 DWT.

Pentru navele de croaziera exista o taxa suplimentara pentru echipaj (CES) care va fi calculata dupa formula: 35 euro pentru navele cu 50-200 persoane la bord; 30 euro pentru navele cu 200-500 persoane la bord; 25 de euro pentru navele cu 500-1000 de persoane la bord; 20 de euro pentru navele cu 1000-1500 persoane la bord; 15 euro pentru navele cu mai mult de 1500 de persoane la bord.

Cum se impart banii?

Conform contractului, ANR va primi cate 1000 euro pe an pentru fiecare nava inmatriculata in registru, restul banilor vor intra in conturile firmei Ilvana. Dar sa nu ne grabim. ANR va incasa banii doar in momentul in care vor fi inscrise in registru cel putin 200 de nave. Cel putin asa rezulta din anexa contractului, care prevede: "Cota autoritatii va deveni scadenta si platibila in ultima zi lucratoare a fiecarui an pentru navele inmatriculate efectiv in registru in anul respectiv cu prima plata scadenta si platibila in anul in care numarul de nave inmatriculate in Registru este mai mare de 200 (cota autoritatii va deveni scadenta si platibila, de asemenea pentru primele 200 de nave)".

Totodata, clauza 14.2.2. mentioneaza ca "numarul de nave inregistrate in mod ferm in registru dupa 3 ani de la inceperea operarii acestuia este mai mic de 100. Cu toate acestea in cazul in care controlul partilor este depasit, din motive politice, tehnice sau din alte motive nationale sau ale UE, partile pot fi de acord sa prelungeasca acest termen de la 3 la 4 ani". Oare in cat timp se vor inregistra 200 de nave, pana cand ANR sa primeasca primii bani? Mai mult, ANR se obliga sa transmita toate subventiile, scutirile de taxe si alt sprijin financiar acordat la nivel national sau international in vederea scutirii si operarii unui Registru Naval secundar. Toate acestea vor intra in benficiul si in conturile Ilvana.

Durata si rezilierea contractului

Eugen Olteanu a cedat pavilionul maritim romanesc pentru o perioada de 30 de ani, de la data intrarii in vigoare a contractului. "Ulterior, durata prezentului contract se va prelungi in mod automat pe perioade succesive de cate 10 ani, cu conditia ca, totusi, nici una dintre parti sa nu rezilieze prezentul contract fara un preaviz de 10 ani, pe perioada initiala si un preaviz de 5 ani ulterior." Eugen Olteanu a precizat ca nu este nimic ilegal in aceasta afacere, mai ales ca a primit neinceperea urmaririi penale de la DNA Constanta. Insa, decizia procurorilor de la Constanta a fost contestata de Autoritatea Navala Romana.

Sursa: jurnalul.ro
.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Accident rutier: Trei persoane, printre care un copil de 1 an, au ajuns în spital! (Foto)

astăzi, 14:50

Trei persoane, printre care și un copil de 1 an, au avut nevoie de îngrijiri medicale în urma unui accident rutier produs pe DN 29 D, în localitatea Trușești, în urmă cu pu...

Tragedie: Preot mort la 42 de ani, după ce s-a răsturnat cu mașina în albia unui râu!

astăzi, 14:30

La data de 22 februarie 2025, în jurul orei 16.00, pe DJ 175, în comuna Izvoarele Sucevei, a avut loc un eveniment rutier în care un autoturism de teren a părăsit partea carosabil...

Ionică Nechifor nu este de acord cu vaccinarea oilor împotriva PRM: ”Riscul este de a nu mai putea exporta nicăieri!”

astăzi, 14:00

Dacă cei care susțin imunizarea în masă preferă să se exprime în ședințe închise, la Ministerul Agriculturii și la ANSVSA, marea majoritate a crescătorilor de ovine consider...