Cine sunt bugetarii care iau 18.000 le/luna in timp de criza. Fenechiu: Sunt primul care se bucura
Stiri Botosani Monday, 13 May 2013 ActualitateExceptati de la reducerea cu 25% a veniturilor operata de Guvernul Boc in 2010, angajatii societatilor in care statul este actionar unic sau majoritar bifeaza, anul acesta, chiar o crestere a salariilor de pana la 45% fata de varful crizei economice, scrie gandul.info.
Gandul a analizat cum au evoluat in ultimii patru ani veniturile medii in companiile al caror buget pe 2013 a trecut pana in acest moment prin Guvern. Concluzia: cele mai multe sunt in crestere, chiar daca societatile merg in pierdere sau isi castiga banii exclusiv din servicii catre alte institutii de stat.
"Nu am facut o astfel de analiza la Minister, dar, daca salariile in companii au crescut, eu as primul care sa ma bucur. As fi foarte fericit sa creasca in continuare", a explicat pentru gandul ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, in subordinea caruia se afla cele mai multe dintre companiile cu bugetele aprobate.
In topul salariilor din companiile subordonate Ministerului Transporturilor se afla anajatii ROMATSA, urmati de cei ai Autoritatii Aeronautice Civile Romanie (AACR) si ai TAROM , companii al caror buget pentru 2013 nu a fost inca aprobat. In aceeasi situatie se afla, deocamdata, si companiile din energie care isi platesc cel mai bine salariatii: NuclearElectrica, Hridroelectrica si Transelectrica.
De departe, cea mai profitabila slujba la stat este cea de controlor de trafic aerian. ROMATSA, compania din subordinea Ministerului Transporturilor care se ocupa de gestionarea traficului aerian, de la comunicatii pana la date meteo livrate pilotilor, isi da mai bine de jumatate din veniturile anuale pe salarii: 488.859.000 de lei, mai bine de 113 milioane de euro, asa cum arata proiectia pe 2013 publicata recent in Monitorul Oficial.
Un angajat al ROMATSA primeste, in medie 18.003 lei pe luna, datele din piata aratand ca cel mai mic salariu in companie, in cabinetele directorilor, este de peste 8.000 de lei.
Media de la ROMATSA o depaseste de aproape noua ori pe cea pe tara. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, in februarie 2013, castigul salarial mediu brut a fost de 2.144 lei.
Pentru a ajunge la nivel european, castigurile in ROMATSA au crescut de altfel, in ultimii patru ani, cu 24%, de la 13.739 de lei, media in 2010, la 16.230 de lei in 2011, la 17.009 lei in 2012. si, in final, la 18.003 in acest an. In tot acest timp, numarul angajatilor s-a restrans cu 133.
In topul slujbelor bine platite in companiile Ministerului Transporturilor se afla si cea de expert la Centrul pentru Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS).
Un astfel de angajat care investigheza tehnic accidentele aviatice pentru a face recomandari pentru siguranta zborurilor castiga, in medie, 6.514 lei pe luna. CIAS are in prezent 31 de experti de acest fel, de la 5 cati erau in 2010. Si lor le-a crescut salariul cu aproape 45% de anul trecut pana acum, in 2012, cat si in 2011 media castigului fiind de 3.739 de lei.
Ca CIAS are un buget confortabil, in ciuda deficitului de 1,5 milioane de euro, acoperiti din anul anterior, o arata si demersurile de mutare din sediul Ministerului intr-o cladire noua pe care conducerea este dispusa sa o cumpere cat mai rapid in zona aeroportului Baneasa.
La Administratia Porturilor, criza nu s-a simtit in salarii. Anul acesta, un angajat la birourile din Constanta castiga, in medie, 4.373 de lei, cu bonusuri, aproape cat un ministru secretar de stat, si 3.874 daca nu are niciun fel de sporuri. In acest fel, cheltuielile cu personalul pentru cei 950 de angajati depasesc anul acesta 66 de milioane de lei, din care 2 milioane sunt doar salariile directorului general si ale adjunctilor.
Salariile sunt in crestere fata de anul trecut si pe acelasi trend ascendent inca din 2011. Daca in 2010 si 2011 numarul angajatilor a ramas acelasi, 1.072, iar castigul de 3.626 de lei pe luna, in medie, in 2012 a venit si primul salt: 4.258 salariul mediu cu bonusurile incluse, 3.761 de lei fara acestea.
La Administratia Porturilor Constanta se castiga chiar mai bine decat la Autoritatea Navala Romana, compania care se ocupa cu controlul navigatiei, inmatricularea navelor sub pavilion romanesc si aplicarea sanctiunilor. Pentru eliberarea autorizatiilor in navigatie, statul are 738 de angajati care iau lunar, in medie, 3.262 de lei. Acestora, criza le-a afectat prea putin semnificativ bugetul. Optiunea de a pastra numarul angajatilor constant a dus in 2011 si 2012 la reducerea castigului mediu de la 3.379 de lei – cat era in 2010 – la 2.913. Anul acesta, salariile au revenit insa aproape de nivelul din 2010.
Un inspector care verifica starea tehnica a vehiculelor rutiere si stabileste eventuale tarife pe drumurile din Romania primeste, in medie 4.728 de le lunar, statul avand 400 astfel de salariati.
Numarul lor a atins acest prag in 2012, cand, pentru a mari numarul de personal, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier a redus salariile cu aproximativ 25%, pana la 3.276 in medie.
In 2011, atunci cand s-a si infiintat Inspectoratul, avea doar 261 de angajati care luau, in medie, 4.257 de lei lunar. In 2013, numarul acestora a crescut insa, simultan cu salariile.
Societatea de Administrare Active Financiare "S.A.A.F" S.A. si Autoritatea Feroviara Romana - AFER sunt doua din cele sapte companii rezultate prin spargerea SNCFR in 1998, cand ministru era Traian Basescu. Prima a ramas, cel putin in teorie, cu administrarea "excesului de active feroviare" din urma impartirii intre CFR SA, CFR Calatori, CFR Marfa. In practica, activele relevante au trecut din start la Calatori Marfa sau Telecomunicatii CFR. Chiar daca in Minister a ramas de-a lungul anilor mai degraba un mister ce gestioneaza SAAF.
Chiar si asa, la SAAF, una din companiile obscure, se pastreaza inca 36 de angajati, cu un salariu mediu de 3.869 de lei cu sporurile incluse si 3.602 fara acestea. Dupa 2010, castigurile din companie scazusera usor mai intai de la 3.821 de lei la 3.714 lei in 2011, apoi la 3.528 de lei in 2012. Anul acesta vor depasi insa nivelul din 2010.
A doua companie rezultata din SNCFR care sporeste birocratia in Transporturi este AFER ale carei atributii tin de "reglementarea pe caile ferate". Mai exact, AFER elibereaza diverse autorizatii si certificate pentru companiile private care fac contracte cu CFR si percepe taxe: de la 20 de euro evaluarea unor documente la 2.160 de euro autorizarea tehnica a unei statii de cale ferata.
Un angajat al AFER, companie cu 549 de oameni, ia in medie 3.528 de lei lunar la care se adauga tichete de masa si sporuri pentru conditii de munca. Daca numarul de angajati a ramas acelasi in ultimii patru ani, castigul a crescut, treptat, de la un an la altul, dupa un regres in 2010. Astfel, daca in 2011 salariul mediu in companie a scazut la 3.070 de lei de la 3.482 in anul precedent, ulterior trendul a fost ascendent, cu cel mai mare pas facut anul acesta: de la 3.150 in 2012 la 3.528 in 2013.
Un plus de 25% la salariu, din 2010 incoace, apare si in dreptul angajatilor Grupului Exploatare si Intretinere "Palat CFR". Compania la care statul este actionar unic administreaza cladirea in care isi au sediul Ministerul Transporturilor si alte 13 societati de stat subordonate acestuia, care platesc chirie. Ca sa isi rotunjeasca veniturile, compania de stat, administrata de consilieri numiti, incrucisat, din Minister, ia bani tot de la stat, pentru parcare, spalatorie de haine si auto, legare de documente, service auto, vulcanizare, salubritate, deszapezire, paza.
Personalul angajat sa deserveasca spalatoria, legatoria, service-ul si celelalte "departamente" ale G.E.I. Palat CFR castiga, in medie, 2.849 de lei cu sporuri incluse si 2.456 de lei lunar daca nu primeste bonusuri. Cu pasi mici, dar siguri, veniturile medii la Palatul CFR au crescut din 2010 pana acum, nefiind influentate in niciun fel de taierile de 25% aplicate bugetarilor in acelasi an. Astfel, daca sub ministrul Radu Berceanu un angajat la Palatul CFR lua, in medie, 2.139 de lei, sub Anca Boagiu a scazut usor la 2.164 de lei, in timpul lui Alexandru Nazare au ajuns la 2.423 de lei, iar cu Relu Fenechiu la Minister – la 2.849 de lei lunar. In toata aceasta perioada, numarul acestora a scazut cu doar 4 angajati, de la 53 la 49.
Singurele companii din Transporturi in care veniturile au mers in jos dupa venirea crizei fara sa recupereze decalajul sunt Telecomunicatii CFR si CERONAV, Centrul care elibereaza brevetele marinarilor. Astfel, la CERONAV, declinul veniturilor a inceput in 2011, cand un salariat lua in medie 3.621 de lei fata de 4.198 de lei in anul anterior. Daca in 2012 salariile au fost mentinute, anul acesta au crescut la 3.711, odata cu personalul, de la 151 la 171.
Ceva mai mici, veniturile de la Telecomunicatii SRL au ajuns la 2.745 de lei fata de 3.059 de lei acum patru ani. Primul pas inapoi a fost in 2011, pana la 2808 lei, cu o incercare de revenire in 2012, la 2.946 de lei si un nou regres anul acesta.
Chiar daca exista cazuri in care veniturile din companiile de stat depasesc nejustificat castigul mediu pe tara, mai cu seama in societatile neperformante, cu deficit bugetar, premierul Victor Ponta sustine ca nu ia in calcul plafonarea acestora. "Plafonarea in companiile de stat nu se poate face. A incercat sa o faca si Guvernul Boc, nu s-a putut. Maine te dau in judecata si poimaine castiga. Au contractele lor, castiga in instanta. Solutia este aplicarea unei taxe", si-a promovat luni Ponta suprataxarea salariilor de peste 4000 de lei intr-o emisiune tv, incluisv dupa anuntul ferm al liberalilor ca se vor opune.
In planurile premierului ar intra aplicarea unei noi taxe de 10% pentru tot ce depaseste 4.000 de lei in castigurile unui angajat la stat. Simularile facute la Ministerul Finantelor arata insa ca sumele care ar intra in acest fel in bugetul de stat nu ar fi semnificative.
gandul.info
Spune-ne opinia ta
Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani
Lângă noi: România deschide prima fabrică de hârtie cerată din estul Europei!
Potrivit unui comunicat al Exonia, România devine pionier în estul Europei prin deschiderea primei fabrici de hârtie cerată destinată ambalării produselor alimentare, „&icir...
Blocada la Ștefănești: Zeci de controale efectuate de polițiști în trafic!
Astfel, polițiștii au acționat în baza planului de activitate Blocada, fiind legitimate peste 60 de persoane și controlate 54 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fos...
De la teorie la practică – un proiect european care pregătește elevii pentru piața muncii, desfășurat la un colegiu de renume din Botoșani! (foto)
Acesta oferă elevilor șansa de a învăța direct din experiența practică, alături de angajatori reali. Obiectivul general al proiectului este „Promovarea excelenței, a caracterulu...
Newsletter
Abonează-te la Newsletter-ul Stiri Botoșani pentru a fi la curent cu cele mai noi știri și reportaje!
© 2025 WEB EMOTION SRL | Toate drepturile rezervate.
Web Emotion, Live.Botosani.ro, Botosani.ro Stiri.Botosani.ro si logo-urile acestora sunt marci inregistrate ale Web Emotion. Toate celelalte marci sunt proprietatea companiilor detinatoare. Reproducerea continutului din acest site este permisa numai cu acordul Web Emotion.
Termeni și condiții | Politica de confidențialitate | Despre Cookie-uri
Pagină generată în 0.64 secunde
Acest website foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mult mai bună de navigare şi servicii adaptate nevoilor şi interesului fiecăruia. Apăsând Accept sau navigând pe acest website, ești de acord să permiți colectarea de informații prin cookie-uri sau tehnologii similare. Mai multe detalii despre cookie-uri aici