Cine este de vină pentru facturile la energie electrică pline de greșeli

Facturile la energia electrică sunt un amalgam de costuri ÅŸi tarife puse pe umerii consumatorilor. DeÅŸi autorităţile anunţă la fiecare jumătate de an ieftiniri, consumatorii casnici se plâng că nu resimt nimic în buzunare. În plus, autorităţile ÅŸi companiile recunosc că modul de citire a contoarelor are mari probleme, iar în facturi consumul ÅŸi preÅ£ul final pot fi greÅŸite.
 
Anul acesta, autorităţile au anunÅ£at două reduceri ale tarifelor pentru energia electrică: 3,5% în ianuarie ÅŸi 2 procente în iulie. Din păcate, scăderile sunt prea mici pentru a fi resimÅ£ite de consumatori în facturile lunare, spune preÅŸedintele autorităţii care stabileÅŸte preÅ£urile utilităţilor. Lucrurile ar fi mult mai clare dacă facem calculele pe mai mulÅ£i ani, spune el.

"Un 2 sau un 3 la sută nu constituie neapărat o scădere masivă care să fie uÅŸor de recunoscut în preÅ£ul final. E mai mult o tendinţă pe care o transmitem, o tendinţă de scădere. Dacă luăm perioada mai lungă de timp, ultimii patru ani de zile, o să vedem o scădere cu 12% a facturii finale" declară Nicolae HavrileÅ£, preÅŸedintele ANRE, conform Digi24.

Cu toate acestea, potrivit raportului făcut chiar de Autoritatea de Reglementare, în ultimii ani energia electrică s-a scumpit.
În plus, valoarea energiei - calculată conform facturilor - este mai mare decât preÅ£ul oficial.

"În acest grafic vedeÅ£i care este preÅ£ul energiei electrice conform Eurostat ÅŸi publicat în Raportul ANRE. AÅŸadar, anul trecut faţă de 2012 preÅ£ul nu a scăzut, ci din contra, a fost mai mare cu peste zece bani pentru un kilowatt/oră. O surpriză ÅŸi mai neplăcută am avut atunci când am calculat preÅ£ul energiei electrice din factură. În acest dosar sunt facturi adunate lunar din anul 2011 până acum. Am luat ca referinţă luna februarie. După un simplu calcul matematic am observat că în toÅ£i anii, cu excepÅ£ia acestuia în care nu am putut face decât estimări, valoarea energiei din facturile finale este mai mare decât în statistica oficială. GreÅŸelile din facturi nu se opresc aici: am urmărit modul în care una dintre marile companii de pe piaţă calculează preÅ£ul final în facturile care au consum estimat. Iată câteva exemple: dacă verificăm corectitudinea calculelor din facturi, vedem că, din nou, există diferenÅ£e în defavoarea consumatorilor", relatează Cătălin Bălan, reporter Digi24.

În mod paradoxal, dacă un consumator este nemulÅ£umit de contorul lui, verificarea aparatului este făcută tot de firma care l-a montat, pentru că ANRE nu are echipe care să meargă pe teren.

"3000-3500 de reclamaÅ£ii pe an pe care Autoritatea de Reglementare le soluÅ£ionează. În general se reclamă necorelarea între citiri. Cea mai mare parte a reclamaÅ£iilor vin în sensul că la facturarea lunară, acolo unde nu este reglementată autocitirea, ar putea să fie cantităţi mult mai mari. Ar putea să introducă aleatoriu o anumită valoare care să fie mult peste nivelul de consum al lunii curente", afirmă Nicolae HavrileÅ£, preÅŸedintele ANRE.

Totodată, majoritatea sesizărilor rămân fără rezolvare. Iată cum explică autorităţile aceste neconcordanÅ£e între cifrele oficiale ÅŸi cele care apar în facturi.

"Operatorii de distribuÅ£ie ÅŸi furnizorii sunt judecaÅ£i pe o perioadă de cinci ani. Li se dă o perioadă de 5 ani în care se impune un preÅ£ estimativ pentru viitor. Ei estimează un anumit consum în zona lor de activitate. Pe baza acestui consum se calculează toate tarifele astfel încât ei să îÅŸi poată justifica toate costurile", spune Nicolae HavrileÅ£, preÅŸedintele ANRE.
Cu alte cuvinte, multe din greÅŸelile de pe facturi pot veni din faptul că unele companii rotunjesc consumurile ÅŸi implicit valorile facturilor. Totul ca să se încadreze în estimarea iniÅ£ială, să le fie recunoscute costurile ÅŸi să le poată recupera din facturile finale.

În plus, ANRE verifică datele de consum ale companiilor pe un an de zile, nici măcar lunar. Astfel, firmele de distribuÅ£ie sunt interesate în primul rând de consumul total din zonele pe care le controlează, nu de cazurile particulare, în care facturile pot afiÅŸa consumuri ÅŸi valori greÅŸite.

Mii de familii trăiesc din ajutoare sociale în Moldova ÅŸi Oltenia, cele mai sărace regiuni ale ţării. Factura la electricitate rămâne un mister pentru aceste familii, chiar dacă pentru ea dau 10% din veniturile lor pe o lună.

"Nu factura este mare, ci puterea de cumpărare este foarte mică. Dacă vrem salarii mai mari, dacă vrem să ne aliniem ÅŸi la nivelul de trai al celorlalte state, nu putem să avem tarife scăzute pentru că asta înseamnă că nu se fac investiÅ£ii", spune Silvia Vlăsceanu, director executiv AsociaÅ£ia Companiilor de Utilităţi.

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Prezența la vot la ora 10.00: Botoșaniul sub media națională!

astăzi, 10:06

Mai exact, au votat în primele trei ore de la deschiderea urnelor 19.286 de cetățeni. Dintre aceÈ™tia, 16.776 È™i-au exprimat dreptul de vot fiind înscriÈ™i pe listele permanente. ...

În atenția cetățenilor municipiului Botoșani - Lista secțiilor de votare care și-au schimbat locația!

astăzi, 09:40

Pe fondul lucrărilor de reabilitare È™i modernizare efectuate în cadrul unităților de învățământ din municipiul BotoÈ™ani, Primăria Municipiului BotoÅŸani informează cetățe...

Când pasiunea întâlnește disciplina: Povestea tânărului din Botoșani care își construiește visul prin muncă! (Foto)

astăzi, 09:10

Damian Dragotă, elev-sergent în clasa a XII-a la Colegiul NaÈ›ional Militar „Ștefan cel Mare” din Câmpulung Moldovenesc, campion în sporturile militare liceale, este t&...