Conform legii privind serviciile de ingrijire si supraveghere a copiilor pe timpul zilei, obligatia infiintarii si sustinerii serviciilor de zi pentru ingrijirea copiilor revine autoritatilor administratiei publice locale.
Legea adoptata de Senat prevede ca serviciile de ingrijire si supraveghere a copiilor pe timpul zilei sa fie organizate, ca persoane fizice sau juridice, sub forma de crese, centre de ingrijire si supraveghere a copiilor pe timpul zilei, servicii de ingrijire si supraveghere a copiilor pe timpul zilei la domiciliu. Toate aceste servicii sunt incluse in categoria de servicii sociale.
In ceea ce priveste finantarea serviciilor de ingrijire a copiilor pe timpul zilei, pe langa banii din bugetul de stat, ai administratiei locale, sponsorizari sau fonduri nerambursabile, reprezentantii legali ai copiilor vor plati o contributie stabilita de Consiliul local, in functie de:
- numarul de copii din familie;
- venitul mediu net lunar pe membru de familie calculat pe perioada de sase luni anterioara inscrierii copilului;
- costul lunar de inscriere a copilului, fara a depasi 30% din acesta.
Potrivit propunerii legislative adoptate de Senat, plata se va putea face si cu tichetele de cresa. In acelasi timp, actul normativ prevede scutirea de la plata acestei contributii a persoanelor aflate in dificultate.
Totodata, potrivit legii, personalul de specialitate din centrele de ingrijire a copiilor pe timpul zilei trebuie sa fie format din absolventi de invatamant liceal sau postliceal de specialitate, invatamant preuniversitar cu profil pedagogic, sanitar, invatamant universitar cu specializarea pedagogie, psihologie, psihopedagogie, sociologie, asistenta sociala, medicina sau alte forme de scolarizare, dar care au urmat cursuri de ingrijire si supraveghere a copilului ale furnizorilor de formare profesionala autorizati sau au fost asistenti maternali.
Copiii vor fi inscrisi la crese, pe baza unui contract de furnizare de servicii, pe intreg parcursul anului, in functie de numarul de locuri. Cresele vor functiona pe intreg parcursul anului, de luni pana vineri, in intervalul 06:00-19:00, existand posibilitatea de a-si intrerupe activitatea pe o perioada de cel mult 30 de zile, pe timpul verii si in zilele de sarbatoare legala.
Timpul petrecut de copii la cresa si la centrele de zi nu poate depasi 12 ore, insa, in cazul unor situatii dosebite, in baza unui contract, pot fi furnizate si servicii pe timpul noptii.
In acelasi timp, centrele de zi de tipul
Ingrijire si supraveghere dupa scoalase pot organiza si functiona si la nivelul unitatilor scolare din invatamantul preuniversitar.
Atat cresele, cat si centrele de zi se vor ingriji de:
- supravegherea si ingrijirea copiilor, asigurarea hranei si supravegherea sanatatii lor;
- identificarea nevoilor speciale ale copiilor;
- acordarea de sprijin si suport educativ adecvat varstei, nevoilor, potentialului de dezvoltare necesare pentru insusirea particularitatilor psiho-sociale, fizice si cognitive, in vederea dezvoltarii intelectuale, emotionale si fizice;
- dezvoltarea programelor de educatie parentala.
Bonele, obligate sa efectueze anual un control medical si o evaluare psihologica
Legea adoptata de Senat prevede ca poate fi bona sau baby-sitter persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
- a implinit varsta de 18 ani si are capacitate deplina de exercitiu;
- are o stare de sanatate buna, atestata de medicul de familie si care se certifica obligatoriu cel putin o data pe an;
- prezinta garantii cu privire la ingrijirea si supravegherea copiilor, evidentiate prin evaluare sociala si psihologica, care se realizeaza in mod obligatoriu cel putin o data la un an;
- a urmat cursuri de formare organizare de furnizori publici sau privati autorizati de Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, cu exceptia cazului in care a fost atestata ca asistent maternal;
- detine un Registru actualizat al activitatii desfasurate care cuprinde perioada lucrata, locul desfasurarii activitatii, contactele incheiate si activitatile prevazute in fiecare contract.
- sotia sau sotul si-au exprimat acordul in scris cu privire la desfasurarea activitatilor de bona (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- are drept de folosinta asupra unei locuinte care acopera in mod corespunzator necesitatile de preparare a hranei, de igiena, educare, odihna si spatiu ale utilizatorilor sai (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
De asemenea, proiectul stabileste ca nu poate nu poate fi bona sau baby-sitter persoana care:
- a depasit limita varstei de standard de pensionare, in sistemul public de pensii;
- a suferit o condamnare prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva;
- locuieste cu persoane care au suferit o condamnare prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva (nu se aplica bonei sau baby-sitter-ului care desfasoara activitatea la domiciliul copilului);
- a fost decazuta din drepturile parintesti prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva sau i-au fost interzise drepturile parintesti ca pedeapsa complementara;
- sufera de boli cronice transmisibile;
- are un copil care se gaseste in una din urmatoarele situatii: beneficiaza de o masura de protectie speciala, a savarsit fapte cu caracter penal sau este cunoscut ca avand un comportament antisocial;
- sufera de boli psihice, este dependenta de alcool, droguri sau alte substante psihotrope;
- i s-a retras atestatul de asistent maternal.
De asemenea, legea prevede ca o bona sa aiba in grija cel mult patru copii cu varsta cuprinsa intre 3 luni si varsta de scolarizare. Pentru copiii cu varsta de peste 6 ani, bona poate oferi servicii pentru cel mult sase copii.
Bona va fi platita pe baza unui tarif orar, ca persoana fizica autorizata, avandu-se in vedere si varsta si numarul copiilor aflati in ingrijire, nevoile acestora si atributiile sale stabilite in prealabil cu reprezentantii legali ai copiilor. Bona care isi desfasoara activitatea in serviciul public va beneficia de salariul de baza pentru functia de educator, in functie de vechime.
Conform initiatorului, deputatul Roberta Anastase, propunerea legislativa privind serviciile de ingrijire si supraveghere a copiilor pe timpul zilei a fost initiata ca urmare a faptului ca serviciile de ingrijire pentru copiii ai caror parinti muncesc sau isi cauta de lucru este insuficienta, sau, in unele situatii, aproape inexistenta.
Astfel, conform expunerii de motive, in prezent, principalele facilitati de ingrijire a copiilor pe timpul zilei sunt cresele si gradinitele. Insa, dupa anul 1989, numarul creselor a scazut dramatic. Daca in 1990 erau 840 de crese, in 2007 mai existau 272 cu un numar de 13135 de paturi, in conditiile in care numarul total al copiilor cu varste intre 3 luni si 3 ani era de 855339, la 1 iulie 2007.
Senatul este prima camera sesizata, legea fiind trimisa pentru dezbatere la Camera Deputatilor, forul decizional.
avocatnet.ro