Prețul mediu al benzinei din România, de 1,07 euro/litru, este cel mai redus din Uniunea Europeană, sub cel din Bulgaria (1,11 euro/litru), Ungaria (1,14 euro) sau Polonia (1,15 euro), conform European Commission's Oil Bulletin.
Situația se repetă la motorină: 1,09 euro/litru în România, 1,10 euro/litru în Bulgaria,1,16 euro/litru în Ungaria și 1,20 euro/litru în Polonia. Cea mai scumpă motorină se găsește în Suedia - 1,51 euro/litru și în Italia - 1,44 euro/litru.
Grecia (1,6 euro/litru) și Italia (1,55 euro/litru) au cea mai scumpă benzină din Europa.
Giurgiu, Dâmbovița, Vrancea, Argeș, Bacău și Călărași sunt județele cu cei mai ieftini carburanți auto, în Giurgiu prețul benzinei și al motorinei fiind sub 5 lei.
Epidemia de coronovirus a dus la o scădere a cererii de petrol, care, combinată cu ezitările producătorilor de a scădea producția, a generat o reducere a prețurilor.
Pentru a stabili cât de scump este combustibilul într-o anumită țară, nu este suficient să ne oprim asupra prețului.
O imagine mai relevantă se conturează raportând prețul benzinei la salariul mediu pe economie, pentru a afla cât de accesibil este carburantul pentru un cetățean de rând.
Astfel, constatăm că cel mai bun preț al benzinei în Europa, raportat la salariul mediu din statul respectiv, este în Elveția. Un cetățean de rând al acestui stat poate cumpăra 3.388 de litri de benzină, dacă și-ar rezerva întreg salariul strict cu acest scop.
Pe locul doi se clasează Luxemburg, unde un locuitor care câștigă salariul mediu pe economie poate achiziționa 2.827 de litri de carburant.
Podiumul este întregit de Norvegia, ai cărei cetățeni ar putea alimenta lunar cu câte 1.989 de litri de benzină, fără să aibă un venit peste medie.
În acest clasament, România se clasează pe locul 31 în Europa. Salariul mediu la noi este echivalentul a 559 de litri de benzină. Situația noastră este mai bună decât a bulgarilor (locul 34, 454 litri) și a cetățenilor din Republica Moldova (locul 40, 295 litri), dar sub nivelul Ungariei (locul 29, 618 litri).