Ministerul Finanţelor Publice şi ANAF intenţionează ca pe o parte a posturilor vacante să angajeze tineri absolvenţi de învăţământ superior, dar fără concurs. Apoi, să-i specializeze la Şcoala de Fiscalitate, pentru că acest lucru ar face ca impactul la buget să fie mai redus, se arată într-un comunicat al ANAF.
În aceste condiții, ANAF dorește modificarea cadrului legislativ în condiţiile în care, în prezent, recrutarea funcţionarilor publici debutanţi presupune promovarea unui concurs pentru ocuparea unei funcţii publice.
„Ministerul Finanţelor Publice şi ANAF vor ca pe o parte a posturilor vacante să angajeze tineri absolvenţi de învăţământ superior, pe care să-i specializeze la Şcoala de Fiscalitate. Impactul la buget ar fi mai redus, iar tinerii angajaţi ar aduce în instituţie un suflu proaspăt, de care ANAF are mare nevoie. Aceste intenţii strategice ale managementului ANAF implică, desigur, şi propuneri de modificare a cadrului legislativ, deoarece, în prezent, recrutarea funcţionarilor publici debutanţi presupune promovarea unui concurs pentru ocuparea unei funcţii publice, efectuarea unei perioade de stagiu şi obţinerea unui calificativ corespunzător pentru a putea fi numiţi funcţionari publici definitivi, în condiţiile Codului administrativ”, precizează în comunicat.
ANAF arată, de asemenea, că absolvenţii ar urma să fie selectaţi în funcţie de o serie de criterii, cum ar fi nota finală a examenului de absolvire, note obţinute la disciplinele de specialitate şi interviu.
În baza lor, aceştia vor intra în sistem ca stagiari, vor beneficia de îndrumători şi vor urma, totodată, cursurile Şcolii de Fiscalitate, Finanţe Publice şi Vamă. La finalul perioadei de stagiu, debutanţii vor susţine un examen, vor fi evaluaţi, pentru a se stabili modul în corespund exigenţelor instituţiei.
„ANAF intenţionează să angajeze, în sistemul fiscal, tineri valoroşi, absolvenţi de studii superioare de specialitate, deoarece o treime din personalul său are vârsta cuprinsă între 51 – 60 de ani. Mai mult decât atât, în perioada 2019 – 2020, vor ieşi la pensie aproape 2.500 de angajaţi ai ANAF, dintre cei 23.500. Astfel, concluzia managementului ANAF a fost că personalul trebuie întinerit, iar media de vârstă trebuie scăzută. Pe lângă cursurile de pregătire din cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi Vamă, din cadrul MFP (care se va transforma în Şcoala de Fiscalitate, Finanţe Publice şi Vamă), tinerii angajaţi vor beneficia şi de un transfer de know – how de la colegi îndrumători, cu o bogata experienţă şi un nivel profesional ridicat. În acest sens, intenţia conducerii ANAF este de a transforma majoritatea celor aproape 3.000 de posturi vacante existente în posturi de inspectori debutanţi. Acest fapt nu reprezintă un efort bugetar semnificativ”, precizează preşedintele ANAF, Mirela Călugăreanu.
În prezent, oficialitățile susțin că deficitul de personal din cadrul ANAF este mai mare de 20%.