Consiliul Județean a pasat vina privind eșecul celei de a doua licitații pentru drumul strategic. Constructorii îl contrazic!

Consiliul Județean a pasat vina privind eșecul celei de a doua licitații pentru drumul strategic. Constructorii îl contrazic!

Președintele temporar al Consiliului Județean Botoșani, Dorin Birta, a declinat orice responsabilitate a instituției în ceea ce privește cel de al doilea eșec al procedurii de licitație a lucrărilor pentru drumul strategic.

Reprezentantul a pasat vina spre restul factorilor de influență care intervin în cadrul implementării proiectului, însă realitatea îl contrazice. Directori ai unor societăți de construcții au explicat clar că unicul motiv pentru care nu s-au înscris la licitație este bugetul alocat, indicatorii tehnico-economici fiind depășiți de actualitate.

În cadrul unei conferițe de presă susținută marți, Birta și-a exprimat regretul cu privire la disconfortul creat, părând nehotărât în ceea ce privește împărțirea vinei pe entitățile și circumstanțele care, în viziunea sa, au condus spre re-blocarea investiției de peste 272 de milioane de lei, bani europeni.

Mai întâi, acesta a sugerat că o parte din vină aparține conducerii Consiliului de dinaintea alegerilor din 2016, căreia Birta nu le-a adus nicio critică în mod direct, pentru că el „nu face acuze”.

„Poate că asta se întâmplă și din cauza unor persoane care trebuiau să fie mai responsabile în mandatele trecute. La acuze sutem buni toți, eu nu o să fac acuze, nu am făcut acuze trei de zile. Nu am spus ce nu au făcut alții sau au făcut prost, că sunt și acestea lucruri care au condus la anumite aspecte legate de infrastructura județului Botoșani”

, a spus Dorin Birta.

Vicepreședintele a arătat apoi spre condițiile impuse de Agenția de Dezvoltare Regională.

„Această finanțare nu poate fi atribuită niciunei conduceri a Consiliului, deoarece, la nivelul ADR, s-a propus ca fiecare Consiliu Județean să vină cu propuneri de tronsoane cât mai mari și cât mai compacte, pentru a evita fragmentarea porțiunii prin care să treacă drumul strategic, lucru pe care putea să îl facă oricine care se afla la conducerea CJ”

, a continuat Birta.

Cauzele, după cum a continuat locțiitorul lui Macaleți, sunt creșterea prețurilor și aspecte care țin strict de confortul companiilor de construcție.

„Avem cel mai mare preț pe kilometru de drum județean, mai ales că acest drum județean, mare parte din el, în proporție de 80% cred, se execută pe structura existentă. Sunt într-adevăr prețuri mai mari pe kilometru decât e media pentru drumurile județene, deci concluzie: a aduce acuze legate de faptul că nu am făcut licitațiile corect, noi nu mergem să tragem de mânecă orice constructor să vină, „vă rog, veniți”, sau să discutăm cu ei legat de aceste aspecte, este contra legii. Ei au avut la dispoziție două licitații în care puteau să se înscrie, să depună documentațiile, nu pot să vă explic în acest moment motivele care au stat la baza acestui lucru”

, a adăugat președintele temporar al Consiliului Județean.

Acesta nu s-a oprit aici cu explicațiile, insistând că, în ciuda faptului că nu înțelege pe deplin conjunctura care a favorizat un nou eșec în derularea proiectului, o piedică este numărul prea mare, după părerea lui, de investiții în tot mai multe unități administrativ-teritoriale. Totuși lucrările prinse prin Programul Național de Dezvoltare Locală beneficiază de un regim prioritar, spune el. Drumul strategic este inclus în prima etapă a programului, fiind inițiat în 2016, iar Birta sugerează că, în cei aproape patru ani trecuți de atunci, proiectul nu a mai încăput de atâtea investiții locale.

„Și mie îmi este greu să îmi dau seama concret dacă a fost vreo cauză de natură financiară sau altă cauză, nu pot să îmi dau seama. Dar, probabil, unul dintre aspectele care stau la bază este multitudinea lucrărilor aflate în derulare în infrastructura rutieră în toată țara și mă refer aici la foarte multe drumuri care se execută în comunele din România. Majoritatea lucrărilor care se execută prin PNDL, în localități, se execută cu prioritate și sunt câștigate de constructori, aceiași constructorii pe care îi avem la dispoziție toți”

, a spus acesta.

Spre finalul monologului explicativ, Birta a amintit cumva și de modificările legislative apărute între timp, cu toate că afirmația legată de acestea nu a fost una coerentă. Conducătorul Consiliului Județean pare să nu își explice atitudinea directorilor de firme de construcții, ținînd cont că „suma nu e de ici, de acolo”.

„Nu pot să neg, și schimbările legislative din ultima perioadă că nu au condus într-o anumită zonă aceste proiecte... Dar, ținând cont de noua actualizare a indicatorilor tehnico-economici și valoarea acestui proiect… Până la urmă, 272 de milioane este suma fără TVA, fără diverse și fără neprevăzute. Un calcul sumar, s-ar mai ridica încă cu aproximativ 30% această sumă. Deci nu cred că este o sumă de ici, de colo”

, a mai spus Birta.

Concluzia pe care a oferit-o vicepreședintele, care a menționat, printre altele, că nu își va da demisia, este că „avem timp”.

Vom scoate rapid la licitație încă o dată, avem timp să facem asta, termenul fiind de 33 de luni de la câștigarea licitației, deci expiră în 2023, luna octombrie, deci vom avea timpul necesar pentru a mai face încă o licitație pentru asta”

, a afirmat Dorin Birta.

Ce spun potențialii executanți

Cauza pe care doi directori, care dețin companii orientate pe construcția de drumuri, o identifică, experți recunoscuți la nivel regional și cu experiență contractuală cu statul, este bugetul alocat de Consiliu pentru executarea lucrărilor!

Cei doi au explicat clar că singurul motiv al neprezentării la licitație este ruperea indicatorilor tehnico-economici de realitate, suma de 272 milioane de lei fără TVA fiind insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor de asfaltare și modernizare a celor 106 kilometri de drum.

Din motive lesne de înțeles, afaceriștii și-au exprimat opțiunea de a rămâne sub anonimat.

„Nu m-am prezentat la licitație, din cauză că proiectul este unul greșit. Bugetul alocat nu este suficient, toate prețurile au explodat în urma Ordonanței [n.r.: lăcomiei]. Tot de atunci, salariile în construcții sunt mai mari. Consiliul Județean nu a ținut cont de toate modificările apărute în acest timp, când numai bitumul are un cost enorm, fiind adus din străinătate… nu mai vorbesc de toate celelalte componente. Eu nu le fac drumuri degeaba, nu vin cu banii de acasă ca să completez, nici nu mă apuc așa, să mi se înfunde la jumătate. Dacă vor drum, trebuie să angajeze un specialist, dar chiar un specialist, nu pe oricine, care să reconfigureze bugetul. Și nu e doar părerea mea, e a tuturor celor care pot prelua acest proiect. Dacă discutați cu oricare alt constructor, vă va spune același lucru”

, a spus directorul unei cunoscute companii.

Și, într-adevăr, aceeași explicație a fost dată și de către executivul unei alte societăți de construcții.

„Dacă era o sumă care să îmi confere siguranță, sigur că mergeam, nimeni nu se ferește de lucrări mari. Însă 272 de milioane, chiar și fără TVA, pentru un drum de asemenea proporții și stare… Nu, chiar nu e suficient. Nu poți veni cu un buget gândit acum trei-patru ani, cu un proiect scris acum atâta vreme, acum, când toate s-au schimbat radical. Proiectul nu e actual și trebuie neapărat regândit. Sfatul meu este să obțină un credit. Cu un asemenea buget, nu le va veni nimeni, asta trebuiau să înțeleagă de mult”

, a spus acesta.

Amintim că sute de proiecte, din întreaga țară, sunt îngreunate sau chiar anulate, ca urmare a tuturor neregulilor Ordonanței 114, promulgată de Guvern anul trecut. Creșterea salariilor și explozia prețurilor sunt consecințe directe ale hotărârii de Guvern, fără un consult în prealabil cu toți factorii implicați, setul de măsuri venind în avantajul unui anumit grup de companii. Prin urmare, sumele pentru lucrări trebuie suplimentate, ceea ce revine în sarcina Consiliilor Județene.

Între timp, se pregătesc noi proteste.

Cei de la Grup Civic Botoșani au anunțat că vor bloca drumul care trece prin Trușești.

„Din nou nu s-a prezentat  nimeni la licitația drumului strategic. Efectiv cei de la conducerea Consiliului Județean sunt incapabili să implementeze un proiect din fonduri europene. Astăzi noi tragem un semn de alarmă. Dacă în 2 săptămâni constructorul nu vine să plombeze găurile făcute de ei din luna aprilie, noi vom bloca centrul comunei Trușești și atunci cei din CJ vor veni să negocieze cu cetățenii comunei. Cum noi am avut bani să băgăm în mașini, așa vom avea bani sa plătim o amendă că am blocat drumul. Domnule Macaleți, domnule Birta, domnule prefect, doamna Doina Federovici, domnule Șoptică  și toți senatorii și deputații de Botoșani dacă voi nu sunteți în stare să faceți ceva pentru noi atunci facem noi ceva pentru voi. BLOCĂM DRUMUL”,

a scris Daniel Câșlariu, inițiatorul protestelor pentru infrastructura rutieră din județ.

Una peste alte, soarta drumului strategic rămâne în mâinile Consiliului Județean, chiar dacă, public, reprezentanții instituției s-au sustras de la orice răspundere.

 

Spune-ne opinia ta