"Poliţia internetului" așteaptă undă verde de la Guvern

Cum să te păzeşti de viruşi pe internet. Acesta va fi obiectivul nou-înfiinţatului Centru de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică, care, printre altele, îşi propune să-i educe pe internauţi, anunţă Capital.

În urmă cu câteva zile, ministrul Comunicațiilor, Valerian Vreme, vorbea despre existența unui Centru de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică, dar și a unui grup de lucru care trebuie să pună la punct o strategie de securitate cibernetică. Sunt denumiri oarecum "pompoase" pentru ceea ce ar urma să fie un fel de "Poliție a internetului". Astfel de centre există în toate țările membre UE, cu excepția Bulgariei, dar și a României, unde CERT-RO (Romanian Computer Emergency Response Team) nu este, deocamdată, complet funcțional din cauza unor lacune legislative.

"În cazul unui incident informatic, un astfel de centru adună «cunoaștere», vede exact modul în care se manifestă un anumit tip de amenințare, și nu cele exclusiv informatice, ci și probleme generate de anumite echipamente", explică Răzvan Gavrilă, expert în cadrul CERT-RO. Altfel spus, scopul centrului este de a educa utilizatorii de calculatoare, astfel încât navigarea pe internet să fie cât mai sigură.

"Această componentă, de educare, este gratuită, pentru că este de interes național, am putea spune, ca rețelele să fie sigure, pentru că astfel oamenii vor dobândi încredere și vor putea genera o creștere a comerțului digital, de exemplu", arată el. În plus, centrele din Europa mai asigură și o serie de servicii contra-cost pentru diferite entități, precum realizarea unor anumite analize sau studii.

În România, la CERT-RO lucrează, deocamdată, trei angajați. Activitatea este, pentru moment, la "ralanti", după cum spune Gavrilă, întrucât hotărârea de guvern care va reglementa activitatea instituției nu a fost încă adoptată. În funcție de prevederile acesteia, centrul ar putea primi atribuții care le-ar putea permite angajaților, de exemplu, să fie mai proactivi în relația cu furnizorii de internet și să le semnaleze acestora eventualele probleme din rețeaua lor, poate chiar la cererea acestora. Asta pentru că sesizările pe care angajații centrului le primesc acum semnalează existența unor viruși sau atacuri de tip phishing.

Când va fi complet operațională, instituția ar putea avea, în opinia lui Răzvan Gavrilă, între zece și 15 angajați, iar dacă va avea și atribuții de cercetare, în jur de 30 de angajați.

 

 

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Povestea tânărului cu origini botoșănene, care s-a trezit paralizat pe un pat de spital: „Stai liniștit, va fi bine” (Foto)

Wednesday, 19 November 2025

Pe Florin Mureșan nu-l recunoști prima dată după voce sau după zâmbet, deși amândouă îți rămân în minte. Îl recunoști după felul în care îți...

Șefă de promoție în Școala Militară, s-a alăturat Batalionului din Botoșani!

Wednesday, 19 November 2025

𝐌𝐚𝐭𝐞𝐢 𝐈𝐮𝐥𝐢𝐚𝐧𝐚-𝐀𝐥𝐞𝐱𝐚𝐧𝐝𝐫𝐚, șefă de promoție în Școala Militară, a ales Batalionul din Botoșani pentru continuarea carierei. Dintr...

Exod masiv în Ucraina: Valuri de refugiați către țările din UE, după relaxarea regulilor de ieșire din țară!

Wednesday, 19 November 2025

Numărul ucrainenilor care fug de războiul cu Rusia pentru a căuta siguranţă în ţările Uniunii Europene a crescut la cel mai înalt nivel din ultimii doi ani, după ce Kievul a modifi...