Frig în tren ca afară! Botoşănenii se plâng de condiţiile oferite de transportul pe calea ferată

Nimeni nu-i vinovat că este nevoit să călătorească prin ţară chiar şi atunci când condiţiile meteo nu sunt favorabile, ci din contra. Însă nimeni nu ar trebui să fie obligat să suporte condiţii la fel de nefavorabile într-un tren.

Frig în tren ca afară! Botoşănenii se plâng de condiţiile oferite de transportul pe calea ferată

   Foto: Facebook

S-a întâmplat ca, duminică, mai mulţi botoşăneni să se afle în garnitura de tren Iaşi- Bucureşti, ce include şi vagoane ce pleacă din Botoşani. Studenţi, cei mai mulţi, au lăsat căldura casei părinteşti şi s-au aventurat la drum pentru că trebuiau să se afle în Capitală luni, pentru a merge la cursurile facultăţilor pe care le urmează. Au ales însă o variantă neinspirată, fără să ştie că în tren va fi cam la fel de frig ca afară.

Mulţi dintre aceştia ne-au sesizat faptul că în tren era atât de frig încât geamurile au fost acoperite de o pojghiţă de gheaţă, iar instalaţia de căldură ori se dovedise impotentă în faţa temperaturilor scăzute ori pur şi simplu nu funcţiona.

"Nu mi-am imaginat că va fi atât de frig, am ajuns toacă de îngheţat în Bucureşti. La un moment dat, am început să mă plimb prin vagoane să mă încălzesc şi într-un vagon, nişte colegi făceau om de zăpadă din zăpada care se adunase pe lângă uşi. A părut amuzant, dar nu era, dacă ne gândim că în vagoane se aflau copii mici. Nu mi se pare normal să plătim atâţia bani şi să nu beneficiem de condiţii măcar decente, nu satisfăcătoare. Noi ca noi, că studenţii au reducere, dar ceilalţi călători? De ce suntem pedepsiţi, pentru că eu asta înţeleg", ne-a transmis unul dintre studenţii botoşăneni aflaţi în tren.

Am solicitat lămuriri din partea reprezentanţilor CFR, iar răspunsul lor urmează: "Temperaturile extrem de scăzute, de până la -25 de grade C, au generat disfuncționalități în condiții meteo extreme, atât la nivel de șină de cale ferată cât și la nivel de material rulant. Unele garnituri au avut probleme la sistemele de încălzire și au înregistrat întârzieri determinate de vitezele reduse impuse de condițiile meteo, de necesitatea atașării locomotivelor Diesel pe anumite intervale de stații unde tracțiunea electrică nu mai era posibilă și nu în ultimul rând de necesitatea intervențiilor cu utilaje. Decizia de anulare a unor trenuri a fost luată tocmai în încercarea de a facilita accesul utilajelor de intervenție și de a reduce neplăcerile călătorilor", susţin reprezentanţii Comunicare şi Relaţii cu Mass Media a CFR Călători.

De asemenea, aceiaşi reprezentanţi susţin că: "În ultimele zile, circulația feroviară s-a realizat în condiții de temperaturi foarte scăzute și zăpadă viscolită, calea ferată reprezentând un mijloc de transport funcțional pentru cei care aveau nevoie de a se deplasa între localități. Comandamentele de iarnă instituite atât la nivel Central cât și regional au fost activate, mii de feroviari participând la asigurarea condițiilor necesare desfăşurării în siguranţă a călătoriei cu trenul. Prioritatea noastră în această perioadă a fost şi este aceea de a ne organiza activitatea astfel încât să transportăm pasagerii în siguranță la destinație şi de a menţine legăturile între localităţi".

De altfel, pe conturile de Facebook ale feroviarilor au fost postate fotografii ce ilustrează efortul angajaţilor CFR de a menţine transportul pe calea ferată, dar şi reproşuri la adresa călătorilor care omit să închidă uşile vagoanelor, determinând astfel apariţia zăpezii şi a gheţuşului chiar în garnituri.

"În veranda casei, unde intri încălțat și ții usa deschisă, intra zăpadă..așa-i?? În balconul apartamentului unde fumezi și lași geamul întredeschis...intră zăpadă, așa-i??? Ei bine, OAMENI BUNI, asta se întâmplă și între vagoane, la ușile de urcare în tren!!!! Haideți să ne raportăm la realitate și să înțelegem lucrurile nu doar superficial! De aia avem situații de zăpadă la ușile de urcare in tren....oamenii intra cu zăpada pe picioare, aceasta îngheață și nu se mai etanseizeaza ușile. Se deschid ușile in stații sau pe parcurs pentru fumat și sunt lasate intredescshise, după care nu se mai pot închide etanș. Am vazut cu ochii mei situatii multe de acest fel", se arată într-o postare în grupul "Feroviarii- între profesie şi pasiune".

Tindem să le dăm dreptate şi autorilor acestei postări,
însă rezolvarea problemelor de pe calea ferată nu stă nici în buzunarul lor şi nici a lucrătorilor de la Căile Ferate, ci în dorinţa conducătorilor lor şi a Ministerului Transporturilor.

Extindem însă subiectul la o informaţie mai recentă. La începutul acestui an, a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 2/2017, publicată deja şi în Monitorul Oficial, prin care studenţii vor beneficia de gratuitate pe CFR de la 1 februarie, nelimitat, indiferent de categoria de tren, la clasă a II-a.

Lăudabilă intenţie, dar în condiţiile de transport despre care am relatat mai sus, chiar şi gratuit, câţi studenţi îşi vor risca sănătatea? Asta în condiţiile în care statul va acorda subvenţie CFR pentru a acoperi costul biletelor de tren, ceea ce înseamnă că "primul servit" este tot CFR-ul, care va pune bani la teşcherea, nu studenţii care au în ultimii ani şi alte oportunităţi de transport, care, chiar dacă nu sunt gratuite, asigură un transport civilizat la destinaţie- în cele mai multe dintre cazuri. Şi atunci, cine e mai câştigat?

Aşteptăm şi opiniile dumneavoastră pe acest subiect.

 

Spune-ne opinia ta