ANAF a anunÈ›at astăzi că în luna martie, chiar în perioada stării de urgență, a restituit TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui număr de 24.526 deconturi. Cifra este de aproape trei ori mai mare decât suma de 1,6 miliarde de lei, cât a fost media rambursărilor din primele două luni ale anului 2020, ianuarie È™i februarie.
Într-un comunicat de presă ANAF BotoÈ™ani a anunÈ›at că de la data declarării stării de urgență, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin relocarea personalului implicat în acÈ›iunile de control suspendate. Totodată, ANAF a desfășurat campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite cu rapiditate compensările È™i restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare.
“În vederea implementării mecanismului de rambursare care vizează soluÈ›ionarea rapidă a deconturilor de TVA, ANAF a elaborat un proiect de act normativ care se află în prezent în circuitul de avizare internă”, precizează în comunicatul de presă.
Tot în această perioadă, ANAF a suspendat acÈ›iunile de control fiscal, cu excepÈ›ia verificărilor aferente soluÈ›ionării rambursărilor de TVA cu control anticipat, a acÈ›iunilor de control care pot fi continuate prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanță.
“De asemenea, inspectorii din cadrul DirecÈ›iei Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF sunt împuterniciÈ›i să se deplaseze pe teren pentru a verifica respectarea interdicÈ›iilor stabilite prin ordonanÈ›ele militare. Controalele efectuate în baza ordonanÈ›elor militare sunt verificări specifice, atribuite temporar, doar pe durata valabilității acestora. În urma verificărilor derulate, inspectorii DGAF au constat în cazul a 11 contribuabili încălcarea măsurilor dispuse prin ordonanÈ›ele militare, aplicând amenzi în sumă de 674.000 lei.
SituaÈ›iile în care există indicii de evaziune fiscală, ca urmare a analizei de risc, precum È™i cele sesizate de cetățeni, vor fi investigate de DGAF prin utilizarea activităților specifice de la distanță.
În mod excepÈ›ional, pentru instrumentarea unor cazuri flagrante, inspectorii DGAF vor acÈ›iona pe teren pentru a aplica legea, cu respectarea normelor de protecÈ›ie sanitară care se impun în această perioadă È™i a drepturilor contribuabililor verificaÈ›i”, a mai adăugat instituÈ›ia.
În ceea ce priveÈ™te activitatea de soluÈ›ionare a contestaÈ›iilor, conducerea ANAF a aprobat ca pe perioada stării de urgență susÈ›inerea contestaÈ›iei să poată fi realizată în faÈ›a organelor de soluÈ›ionare a contestaÈ›iilor È™i prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță/telefon, iar DirecÈ›ia Generală de SoluÈ›ionare a ContestaÈ›iilor din cadrul ANAF menÈ›ine legătura permanent cu contribuabilii pentru găsirea celor mai bune soluÈ›ii. Procedura de soluÈ›ionare contestaÈ›ii va continua în perioada stării de urgență, iar minutele întocmite cu ocazia susÈ›inerii contestaÈ›iei, în care sunt consemnate susÈ›inerile contestatorului, vor fi comunicate de către ANAF tot prin mijloace de comunicare electronică.
“În ceea ce priveÈ™te scutirea de taxe vamale È™i TVA pentru importuri estinate combaterii COVID-19, Ministerul FinanÈ›elor Publice a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale È™i TVA pentru importurile destinate prevenirii È™i combaterii răspândirii coronavirusului COVID-19, iar Comisia Europeană urmează să emită decizia de aprobare la finalul acestei săptămâni. Totodată, Guvernul a aprobat prin OrdonanÈ›a de Urgență nr. 33 din 26 martie 2020, ca în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA, să nu se facă plata efectivă la organele vamale a TVA pentru importul de medicamente, echipamente de protecÈ›ie, alte dispozitive sau echipamente medicale È™i materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea È™i combaterea COVID - 19. Organele vamale nu solicită plata TVA în vamă pentru importurile acestor produse pe toată durata stării de urgență È™i 30 de zile de la data încetării acesteia. Taxa aferentă acestor importuri realizate în cursul perioadei fiscale se evidenÈ›iază de către importatori în decontul de TVA, atât ca taxă colectată, cât È™i ca taxă deductibilă”, a mai precizat ANAF.
ANAF asigură colectarea veniturilor bugetare È™i derulează procedurile de administrare fiscală pentru ca Bugetul Statului să fie permanent alimentat în vederea asigurării resurselor necesare funcÈ›ionării sistemului medical, armatei, poliÈ›iei, serviciilor de asistență socială È™i multor altor activități esenÈ›iale ale Statului Român.
„În nicio È›ară din lume, sistemul nu poate funcÈ›iona fără îndeplinirea obligaÈ›iilor fiscale ale contribuabililor È™i fără spiritul civic al acestora, mai ales în prezent, în condiÈ›iile declarării stării de urgență! Eforturile tuturor vor contribui la depășirea cu bine a acestei situaÈ›ii excepÈ›ionale! Reamintim contribuabililor că obligaÈ›iile fiscale se pot îndeplini utilizând metode de comunicare la distanță prin intermediul Spatiului Privat Virtual (pentru depunerea declaraÈ›iilor È™i obÈ›inerea de informaÈ›ii), iar plata poate fi efectuată prin internet banking sau ghiseul.ro. InformaÈ›ii generale în domeniul fiscal È™i IT se pot obÈ›ine prin apelarea Call-center-ului, la numărul de telefon 031.403.91.60. De asemenea, contribuabilii care nu sunt înrolaÈ›i în SpaÈ›iul Privat Virtual pot utiliza Formularul de contact de pe site-ul AgenÈ›iei pentru a obÈ›ine informaÈ›ii generale în domeniul fiscal È™i IT”, a mai adăugat Serviciul Comunicare, RelaÅ£ii Publice ÅŸi Mass-Media din cadrul ANAF.
