Bagaje, cutii şi altele: Proiectile periculoase

Bagaje, cutii şi altele: Proiectile periculoase

80 km/oră. După 150 de metri, masina se izbeşte într-un copac. Airbagurile se declanşează, cutia cu băuturi spintecă aerul. Interiorul maşinii arată ca un câmp de luptă. Din fericire, această întâmplare nu este reală. Este doar un test.

Copacul nu există, iar pentru manechinele fabricate din oţel şi plastic tare, care ocupau scaunul şoferului şi cel al pasagerului, urmează o „viaţă” lungă de coliziuni controlate. Dacă în acele locuri s-ar fi aflat oameni, soarta lor nu ar fi fost una bună. Nivelul de stres înregistrat în urma coliziunii este maxim – un astfel de accident pune ocupanţii maşinii în pericol de moarte. Pericolul în acest caz nu este reprezentat doar de copac.

În spatele Opelului Mokka se aflau obiecte nesecurizate. Două lăzi şi trei saci cu pietricele pentru amenajarea grădinii, fiecare cântărind 25 de kilograme. Impactul a fost suficient de puternic pentru a rupe legăturile banchetei de podea.

Pietricele şi sticle au zburat prin interior, lovind manechinele de test. Asta, cu toate că încărcătura din portbagaj se afla în spatele banchetei.  Motivul acestei distrugeri ţine de inerţia corpurilor. În cazul unei opriri bruşte, cutiile şi sacii continuă să se deplaseze înainte.

Cu cât viteza este mai mare şi oprirea mai bruscă, cu atât forţa cu care este  împinsă încărcătura în direcţia iniţială a deplasării este mai mare: în cazul unei coliziuni la 50 kilometri/oră, încărcătura este accelerată cu o greutate de până la 50 de ori mai mare decât cea iniţială. Sacii noştri de 25 de kilograme ar putea acţiona ca nişte corpuri de 1.250 de kilograme, iar un câine de 15 kilograme, ca un proiectil de 750 de kilograme. Nu trebuie lăsaţi neasiguraţi nici sacii, nici câinii. Din acest motiv, securizarea încărcăturii este importantă şi la interior.

Totul începe cu poziţionarea potrivită în portbagaj. Împingeţi bagajele grele până la capăt, până se lipesc de spătarul banchetei. Nu depăşiţi înălţimea acesteia. Mare atenţie. Spătarul banchetei şi copertina care acoperă bagajele în cazul celor mai multe modele break nu sunt suficient de rezistente – cedează repede în cazul unui accident. Plasele care pot fi ancorate în portbagaj sunt o soluţie simplă de a securiza obiectele mici, dar şi genţi de dimensiuni reduse. Totodată, trebuie acordată atenţie bagajelor mari – ele pot fi ancorate de podea cu diferite curele elastice. Acestea sunt uşor de găsit în magazinele cu accesorii auto.  Poliţa portbagajului nu trebuie folosită pentru depozitarea obiectelor. O trusă de prim ajutor se poate deplasa ca o ghiulea de 50 de kilograme în cazul unui accident la 50 km/oră, iar un CD poate ajunge la 5 kilograme. Nu pare periculos, însă un astfel de disc poate provoca răni grave.

Prea puţin spaţiu pentru bagaje? O cutie exterioară este cea mai bună soluţie. Asta presupune un cost suplimentar, însă siguranţa trebuie să aibă prioritate. Chiar şi aşa, această cutie trebuie folosită pentru a stoca obiecte relativ uşoare.

Fiecare kilogram adăugat modifică caracteristicile maşinii. Verificaţi şi greutatea maximă admisă pentru plafon, la majoritatea autovehiculelor este în jur de 100 de kilograme. Aceste informaţii le găsiţi în manual. Când nu este nevoie de ea, cutia exterioară trebuie dată jos. Ea afectează aerodinamicitatea, care la rândul ei afectează consumul maşinii. Se pot adăuga chiar şi doi litri în plus la mersul pe autostradă, deci destul de mult. Trebuie consultată greutatea maximă admisă a fiecărui autovehicul.

Atenţie când preluaţi valorile din manual. Dacă o maşină are foarte multe dotări, greutatea ei poate fi diferită faţă de cea înscrisă în acte. Cine vrea să ştie exact cât cântăreşte maşina lui o poate cântări. Astfel, se poate afla cât suportă fiecare model până atinge greutatea maximă admisă. Pe scurt, atenţie la organizare în portbagaj, folosiţi curele elastice pentru a asigura bagajele voluminoase, nu depăşiţi înălţimea spătarului banchetei, folosiţi plase de siguranţă pentru obiectele mai mici şi nu păstraţi obiecte pe poliţa textilă de deasupra portbagajului.

auto-bild.ro

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Stiri Botosani

Mai puțini nervi și timp scutit pentru șoferi: Rută ocolitoare la Dumbrăveni! (video)

astăzi, 15:29
170

Șoferii care circulă de la Botoșani la Suceava sau de la Suceava la Botoșani și trec prin Dumbrăveni ar putea să fie scutiți de nervi, dar și să economisească timp.Asta după ce Ioan Pa...

Un corp al Spitalului „Mavromati” intră în reabilitare. Unde va fi mutată activitatea?

astăzi, 14:41
259

De săptămâna viitoare încep lucrările de reabilitare a corpului de clădire care găzduiește bucătăria, dar și spălătoria Spitalului Județean „Mavromati” din Botoșan...

Posturi scoase la concurs într-o instituție din Botoșani!

astăzi, 14:22
393

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) din Botoșani anunță faptul că în luna martie s-au vacantat în cadrul instituției două locuri de muncă. Este vorba despre două posturi de c...