RAMONA ATĂNĂSOAIE: "Trebuie pătruns în interiorul fiecăruia dintre noi şi găsite punctele sensibile cu care să ne înfrumuseţăm un pic viaţa"

RAMONA ATĂNĂSOAIE: "Trebuie pătruns în interiorul fiecăruia dintre noi şi găsite punctele sensibile cu care să ne înfrumuseţăm un pic viaţa"
Teatrul de păpuşi prelucrează imaginaţia până la punctul în care marioneta devine depozitar al emoţiei autentice, acea emoţie care descătuşează, inspiră, împlineşte. Teatrul de păpuşi nu poartă mască. Pentru că actorul, odată intrat în poveste, nu se ascunde, nu se sustrage vieţii. El se dezvăluie pe sine, deşi va rămâne veşnic agăţat de stele, într-o stare de imponderabilitate pe care doar arta o poate crea.

Pentru Ramona Atănăsoaie, lumea nu a fost de la început ca o poveste cu prinţi şi prinţese. "Nu-mi dădeam seama, înainte să ajung la Teatrul de Păpuşi, cum nişte oameni de 50 de ani pot să se maimuţărească. Foarte mult timp, 7 ani, nu mă regăseam în poveste şi am fost chiar nefericită", mărturisea acum ceva timp. Gânduri sincere care amintesc de "omul sfârşit" al lui Giovani Pappini ("Lumea sunt eu. Mintea celorlalţi exista numai ca ipoteză a minţii mele. Şi oamenii? Marionete pretenţioase ale teatrului meu interior").

Într-o zi, la fel ca în lumea lui Pappini, personajele altădată nefericite prind a trage de sfori pentru că aveau nevoie de viaţă, de trăire, de senzaţia viului. Începea povestea Ramonei Atănăsoaie! "...într-un moment s-a produs declicul: atunci m-am întors în interiorul meu, să descopar în mine ce nu functionează bine şi am şi găsit punctele care m-au deblocat. Acum mă raportez cu totul şi cu totul altfel la această meserie", spune actriţa.

Acum ştie cum ajungă la inima copilului. "Ţin foarte mult la lucrurile profunde, la sensibilităţi, trebuie pătruns în interiorul fiecăruia dintre noi şi găsite punctele sensibile cu care să ne înfrumuseţăm un pic viaţa, care şi asa e cum e".



Ramona Atănăsoaie s-a născut pe 28 septembrie 1969 la Coţuşca, în judeţul Botoşani. În anul 1995 a absolvit cursurile de Actorie la clasa prof. univ. Sorana Coroamă Stanca, specializare aflată la acea vreme în cadrul Facultăţii de Litere a Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca. A susţinut examenul de licenţă cu rolul "Lady Machbeth" din spectacolul Machbeth, regia Teodor Smeu Stermin.

Trei ani mai târziu devenea actriţă a Teatrului de Păpuşi "Puck" din Cluj-Napoca. În anul 2006, la Festivalul Spectacole de colecţie Bucuresti  a fost distinsă cu Premiul pentru Prospeţimea evocării commediei dell’ arte, pentru spectacolul "Vrăjitorul şi corbul", după Carlo Gozzi, regia Mona Chirilă.

Doi ani mai târziu, spectacolul în care era distribuită, "Camera oglinzilor", a obţinut Premiul pentru valoarea artistică a unui spectacol dedicat adulţilor, la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete "Puck", Cluj Napoca.

În acelaşi an obţine şi un Premiu colectiv pentru interpretare actoricească în spectacolul "Dănilă Prepeleac", la Festivalul Internaţional al Teatrelor de Păpuşi şi Marionete "Puck", Cluj Napoca.  



A jucat în numeroase spectacole pentru copii, în roluri precum Vrăjitoarea, în spectacolul "Motanul Vrajitoarei", regia Decebal Marin, Gretel, în spectacolul "Hänsel şi Gretel", regia Varga Viorica, Prinţesa, în spectacolul "Gulliver", regia Bogdan Ulmu, Cârciumăriţa din spectacolul "Tăticuţul are întotdeauna dreptate", regia Robert Raponija (Croaţia), a fost Spiker în spectacolul "Vasilache şi Mărioara", regia Varga Ibolya, a interpretat Golia, femeia copil, femeia lăuză, femeia puberă, femeia Veneris, Eva in Rai, Lady Macbeth, femeia înger, bătrâna, cabotinul în spectacolul "Camera Oglinzilor", regia Mona Chirilă, dar şi Vrăjitoarea, în spectacolul "Pulcinella şi măgarul diavolului", regia Gaspare Nasuro (Italia).

A jucat în spectacolul "Vicontele", de Eugen Ionescu, regia Luminiţa Vălean, în colaborare cu Teatrul Naţional "Lucian Blaga" Cluj Napoca.

A interpretat personajul Doamna cu cățeluș, în spectacolul Teatrului Naţional Cluj-Napoca, "Ce nemaipomenită aiureală!", de Eugène Ionesco, în regia lui Silviu Purcărete şi scenografia lui Dragoș Buhagiar. Spectacolul a fost distins cu Marele Premiu al Juriului la Festivalul Comediei Româneşti de la Bucureşti, în anul 2014.

A jucat în "Danaidele", în regia aceluiaşi Silviu Purcărete, spectacol grandios bazat pe textele lui Eschil, alături de actori de primă mână, de la Radu Beligan, Victor Rebengiuc, la Coca Bloos sau Mariana Buruiana.

La Teatrul Naţional din Cluj, Ramona Atănăsoaie a impresionat publicul în producţia "Nu trageţi! Sunt deja Moartă!", de Karine Khodikyan, în regia lui Victor Olăhuţ, un spectacol în care a jucat împreună cu Emanuel Petran. O poveste răvăşitoare, bulversantă, despre suferinţă şi pustiul interior. "Această poveste e de fapt povestea fiecăruia dintre noi la un moment dat, a incapacităţii noastre de comunicare. Suntem mult prea preocupati de propria noastră suferinţă, de propriul nostru sine", mărturiseşte actriţa Ramona Atănăsoaie.



A interpretat, în proiectul "Moartea soţului (Salvând Vieţi în România)", rolul Gabrielei, femeia care îşi pierde soţul într-un accident de maşină. În urma traumei produse, Gabriela suferă o depresie puternică şi are gânduri suicidale. Viaţa îi este salvată în ultima clipă, de "un apel" dat la timp de o prietenă.

Ramona Atănăsoaie a găsit drumul spre sine, acolo unde povestea se primeneşte continuu, cu fiecare personaj căruia actriţa îi dăruieşte fărâma de viaţă. Acolo se naşte miracolul. Pentru că tot omul, spunea Carlos Saavedra Weise, este "o marionetă ale cărei sfori sunt legate de stele".



(sursă foto: Facebook, ziardecluj.ro)

 

Spune-ne opinia ta

Vezi alte știri publicate de Florentina Tonita

"Soluția Schopenhauer", o lecție despre cum să mori înfruntând Viața!

Duminică, 15 Iulie 2018
375

Dincolo de aparenta prețiozitate a titlului, cartea lui Irvin D. Yalom este mai presus de toate un tratat despre iertare, iubire, asumare. Sau despre cum înveți să mori, în vâltoa...

O pastilă amară la suprapreț... de Botoșani!

Duminică, 15 Iulie 2018
3844

Șase lei. Omul oprește aparatul de taxat și "scoate" suma la rotund, chiar dacă pe aparat mai pâlpâie un rest mic. Îi dau șapte lei. Nu știu cât câștigă...

Bogdan PÎRVU: "Se speculează mult, oameni care nu sunt neapărat specialişti îşi dau cu părerea despre Eminescu"

Marţi, 10 Iulie 2018
826

Scriitorul Mircea Radu Iacoban aduce în atenție, din nou, boala lui Eminescu. "După editarea volumului colectiv coordonat de acad. Eugen Simion, discuţiile nu par a mai avea rost, c...